دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1403 - 10:32

مدارس سعادت و قرآنی راه‌اندازی می‌شوند

مدارس سعادت و قرآنی راه‌اندازی می‌شوند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: در موضوعات دفاع مقدس و مدارس مهارتی ، نظام موضوعات تدوین شده و به دنبال تأسیس مدارس سعادت و قرآنی در دانشگاه هستیم
کد خبر : 915517

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد اهواز در جلسه‌ای پیرامون تفاهمنامه وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این جلسات و نشست‌های تخصصی بیشتر با محور وحدت حوزه و دانشگاه به شکل اجرایی و علمی دیده شود.

وی بیان کرد: دین می‌طلبد نشست‌ها و همفکری‌ها بیشتر شود در دانشگاه آزاد در باب فقهی‌سازی علوم انسانی و اسلامی تلاش‌های خوبی صورت گرفته خصوصا با رویکرد مثبت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دکتر طهرانچی و تزریق محتوا از طریق استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، این تلاش‌ها بیش از پیش و هدفمند شده‌اند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان افزود: جهت‌گیری الهی در دروس رشته‌های فنی و مهندسی دنبال شده در باب نظام موضوعات در استان در باب خیلی از موضوعات در حال احصا شدن بوده، سه درصد از رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری نظام موضوعات در حال احصا شدن است و امیدواریم در حوزه معنوی در علوم مختلف هم نظام موضوعات مدون بشود تا بتوانیم رساله‌هایی را استخراج کنیم.

افروس عنوان کرد: در موضوعات دفاع مقدس و مدارس مهارتی نیز، نظام موضوعات تدوین شده در مدارس مهارتی آموزش قرآن مجید به زبان انگلیسی آغاز شده و به دنبال تأسیس مدارس سعادت و قرآنی در دانشگاه هستیم و در همین راستا طرح طلاب امین در مدارس سمای اهواز اجرا، بحث تقریب مذاهب در دانشگاه ایجاد و جهت‌گیری دانشگاه علاوه بر تولید علم ورود به کار‌های معنوی است.

وی با ارائه گزارش مختصری از وضعیت آماری دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان نسبت به کل دانشگاه‌های استان توضیح داد: ۴۶ درصد از دانشجو‌های کل استان که بالغ بر ۷۰ هزار دانشجو است در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، علاوه بر آن ۷ هزار دانش آموز و اضافه شدن ۱۱ مدرسه جدید به مدارس سمای دانشگاه آزاد در استان بوده که این ظرفیت آمادگی کامل برای این تعامل در راستای تفاهم نامه منعقد شده خواهد بود.

 هم‌افزایی توانمندی‌های حوزه و دانشگاه با امضای تفاهم‌نامه همکاری

معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های خوزستان و ایلام و مسئول تشکیل دبیرخانه تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: در راستای آرمان‌های بزرگ امامین انقلاب برای تقویت همکاری و هم افزایی توانمندی‌های حوزه و دانشگاه برای پیشبرد اهداف انقلاب تفاهم‌نامه‌ای امضا شده و قرار بر عملیاتی کردن آن هستیم.

حجت‌الاسلام فرج‌الله براتی تأکید کرد: باید کوشید به شخصیت‌های تاریخی علمی و دینی همانند ابوریحان بیرونی، ابوعلی سینا و زکریای رازی را به عنوان الگو معرفی کرد.

وی جملاتی به اختصار درباره محور‌های همکاری و مفاد تفاهم‌نامه از جمله همکاری علمی و آموزشی طراحی گرایش‌های میان رشته‌ای روش‌های جدید، مباحثه‌گری دوره‌های مختلف تخصصی و عمومی، مادی و معنوی در مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها و مسائل مدیر مدیریتی مطالبی ارائه داد.

استفاده از ظرفیت‌ استادان برای همکاری در پژوهش‌های میدانی

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان و اهواز نیز با تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کرد: استفاده از ظرفیت‌ استادان دانشگاه برای همکاری در پژوهش‌های میدانی را باید گسترش دهیم با این اتحاد می‌شود مسائل مهم کشور مانند اقتصاد را مورد بررسی و به بهتر شدن آن تلاش کنیم فناوری‌ها در علوم حوزوی مانند هوش مصنوعی از مسائل مهم و روز دنیاست که با همکاری و تفاهم به دستاورد‌های بزرگ دست پیدا خواهیم کرد.

حجت الاسلام بلادیان بهبهان‌پور ادامه داد: رسالت حوزه انتشار معارف دین اسلام و مکتب شیعه است که در جهان مردم فوج فوج به این مکتب می‌پیوندند و نشان دهنده کار‌های مستمری بوده که صورت می‌پذیرد تقویت مسائل علمی کارگروه‌های تخصصی و بررسی راهکار‌ها از مهم‌ترین‌های طرفین باید باشد.

وی بیان کرد: پیوست‌های فقهی علوم را می‌توان با اتحاد و همبستگی ایجاد کرد.  نگاه به جامعه سطح پذیرش و به صورت آرام ‌می‌توان موضوعات را بررسی در کرسی‌های آزاد اندیشی محتوا را انتقال داد.

حجت اسلام محمود حزبه‌زاده مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان خوزستان نیز با تأکید بر تشکیل دبیرخانه تخصصی به طرح اندیشه تمدن ساز و محتوای این دوره‌ها را به اسلامی شدن محتوا و فرهنگی کردن کلاس‌ها و همچنین سوق دادن استادان و دانشجویان به فرهنگ دینی اشاره کرد.

به گزارش آنا، در حاشیه جلسه استادان حوزه و دانشگاه به تبادل نظر و گفتگو در محیط کاملا صمیمانه پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب