دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طغیان صنعت گردشگری در اسپانیا/ «مایورکا» فروشی نیست

طغیان صنعت گردشگری در اسپانیا  «مایورکا» فروشی نیست
اعتراضات متعددی در مایورکا و برخی نقاط دیگر اسپانیا علیه سیاست‌های کلان این کشور در عرصه گردشگری به وقوع پیوسته است. حدود ۱۰ هزار نفر در جزیره مایورکای اسپانیا علیه گردشگری انبوه و کمبود مسکن تظاهرات کردند.
کد خبر : 915422

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، در روز‌های اخیر، اعتراضات متعددی در مایورکا و برخی نقاط دیگر اسپانیا علیه سیاست‌های کلان این کشور در عرصه گردشگری به وقوع پیوسته است. حدود ۱۰ هزار نفر در جزیره مایورکای اسپانیا علیه گردشگری انبوه و کمبود مسکن تظاهرات کردند. این اعتراضات در پی فروریختن یک رستوران پر از جمعیت انجام شد که به کشته شدن چهار نفر انجامید.

معضل بی‌توجهی به نیازهای  بومی 

معترضان معتقدند که مقامات محلی و دولتی در اسپانیا، اساسا توجهی نسبت به نیاز‌های بومی آنها نداشته و عملا جزایر محل سکونت آنها را تبدیل به حیاط خلوتی برای توریست‌های خارجی ساخته اند. معترضین می‌گویند نیاز‌های اساسی آنها از سوی دولت نادیده انگاشته شده و در مقابل، نیاز‌های گردشگران که اکثر آنها ناظر به حضور و اقامت کوتاه مدت آنها در مایورکا و دیگر نقاط اسپانیاست، تبدیل به مبنای تصمیم گیری مقامات در قبال این منطقه شده است.

"ما می‌گوییم: دیگر بس است" این یکی از شعار‌های هزاران نفری بود که شامگاه شنبه ۲۵ مه (۵ خرداد) در مرکز پالما، پایتخت جزیره مایورکا به خیابان‌ها رفتند و علیه توریسم انبوه در این جزیره اعتراض کردند. اتحادیه‌های صنفی، گروه‌های حفاظت از محیط زیست و نهاد‌های حقوق شهروندی مختلفی در این راهپیمایی شرکت داشتند. شرکت کنندگان از تمامی بخش‌های این جزیره برای تظاهرات به شهر پالما، مرکز جزیره رفته بودند. یک شعار دیگر آنها این بود که «مایورکا فروشی نیست».

طغیان صنعت گردشگری دراسپانیا/////

 اعتراض علیه گردشگری انبوه و بدون چارچوب

این شعار، در دیگر نقاط اروپا نیز علیه گردشگری انبوه و بدون چارچوب به گوش می‌رسد. چندی پیش ساکنان جزایر قناری درجنوبی‌ترین منطقه اسپانیا نیز در تظاهراتی گسترده، خواستار توجه به نیاز‌های خود از سوی دولت شده و رویکرد غیر بومی اتخاذ شده در قبال حوزه جغرافیایی خود را محکوم کردند.

در چنین شرایطی گردشگری انبوه تبدیل به یک منبع درآمد برای دولت‌ها و یک مسئله آزاردهنده برای ساکنان بومی این مناطق شده است. بدون شک رویکرد خاص دولت‌های اروپایی در قبال گردشگری انبوه در کشورهایشان، تاثیر به سزایی در ایجاد شکاف و دوگانگی میان گردشگران و ساکنان بومی این مناطق ایفا نموده و حتی در آینده‌ای نزدیک، می‌تواند این مناطق را از گردشگران تهی سازد.

اعتراضات اخیر در مایورکا را نیز باید در همین چارچوب مور نجزیه وتحلیل قرار داد. معترضین آمار فزاینده بازدیدکنندگان و گردشگران این جزیره را که در خانه‌های ییلاقی اقامت می‌کنند مسئول کمبود مسکن و "تخریب این جزیره اسپانیایی دریای مدیترانه" دانسته و از اینکه مجوز ساخت و اقامت بی دردسر توریست‌ها در این مکان‌ها از سوی مقامات رسمی ومحلی صادر می‌شود، شدیدا گلایه‌مند هستند. با این حال به نظرمی رسد دولت اسپانیا قصد عقب نشینی از سیاست‌های خود (که منجر به شکل گیری گردشگری انبوه و تبعات آن می‌شود) ندارد! نوع مواجهه سیاستمداران اسپانیایی با اعتراضات هفته‌های اخیر در جزایر قناری و مایورکا نشان دهنده همین حقیقت است.

در میان تظاهرکنندگان خانواده‌های زیادی همراه با بچه، دانش‌آموزان و دانشجویان و نیز بازنشستگان حضور داشتند که با عبور از خیابان اصلی پالما شعارهایی، چون "کسی که مایورکا را دوست دارد آنرا تخریب نمی‌کند" سر دادند. همچنین پلاکارد‌هایی با این شعار‌ها دیده می‌شد: "وقتی یک سقف را از ما دریغ می‌کنید، آینده را از ما دریغ کرده‌اید".

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته