دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشگاه و دولت آینده (۲):

لزوم «یکپارچه‌سازی آموزش عالی با جامعه» در حکمرانی جدید/ دانشگاه مصرف‌کننده محصولاتش نیست؛ صنعت کار خودش را می‌کند

لزوم «یکپارچه‌سازی آموزش عالی با جامعه» در حکمرانی جدید  دانشگاه مصرف‌کننده محصولاتش نیست؛ صنعت کار خودش را می‌کند
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: مهم‌ترین کاری که دولت جدید باید انجام دهد اتصال دوسویه آموزش عالی به بخش‌های دیگر است تا زنجیره‌ای از تقاضا، پاسخ، برنامه‌ریزی و دستاورد‌ها در کشور شکل بگیرد.
کد خبر : 915360

محمود نیلی احمدآبادی رئیس سابق دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره رویکرد رئیس جمهور دولت چهاردهم برای توسعه آموزش عالی ایران اظهار کرد: دولت‌ها و کشور‌ها و سازمان‌ها که تشکیل می‌شوند، اهداف اصلی بین آنها تقسیم کار می‌شود و به این معنا نیست که هر کدام از آنها مستقیم فعالیتی را بدون توجه به واحد‌های دیگر انجام دهند. 

وی افزود: اگرچه چارچوب وظایف کاری سازمان‌ها از قبل تعریف شده است، اما باید همدیگر را پشتیبانی کرده و با در کنار هم قرارگرفتن، استراتژی و سیاست راهبردی را دنبال کنند. 

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در ایران جزیره گرایی بخش‌های مختلف حاکمیت و دولت است؛ یعنی گمرگ، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، دانشگاه‌ها و ... علاوه بر برقراری روابط با یکدیگر، اما بی توجه نسبت به سیاست‌های راهبردی کار خود را دنبال کرده و خیلی همدیگر را پشتیبانی نمی‌کنند. 

رئیس سابق دانشگاه تهران ادامه داد: آموزش عالی مصرف کننده فعالیت‌ها و محصولاتش نیست، بلکه فعالیت می‌کند که دستاورد‌هایی مانند فارغ التحصیلان و پژوهش‌ها را به منصه حضور برساند تا بخش‌های دیگر کشور از آن استفاده کنند. 

نیلی احمدآبادی گفت: واحد‌های مدیریت باید با پشتیبانی دانشگاه، تحقیقات علمی نیاز بخش‌های مختلف را تامین کنند، اما در آموزش عالی اینگونه نیست و سیاست‌ها و تصمیمات تربیت نیروی انسانی، موضوعات پژوهشی و ... در خود آموزش عالی صورت می‌گیرد و در مقابل هم فعالیت‌های حوزه نوآوری و تحقیقات و توسعه در صنعت انجام می‌شود و در آن از پیشنهادات جامعه دانشگاهی استفاده نمی‌شود؛ به همین ترتیب اکثر فعالیت‌ها بر مدار پول نفت گردش می‌کند و باعث می‌شود تا پول نفت توزیع شده و هر کسی فعالیتی انجام دهد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: ظرفیت فوق العاده آموزش عالی باید در خدمت کشور باشد و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد در حوزه‌های کشاورزی، بهداشت، درمان، صنعت، آب، غذا، حتی صنعت دفاعی و ... همچنان با چالش‌های موجود دست و پنجه نرم خواهیم کرد. 

نیلی اضافه کرد: درست است که بخش زیادی از چالش‌های کشور ناشی از حکمرانی است، اما حکمرانی هم باید اتصال و یکپارچه سازی را در دستور کار قرار دهد، پس مهم‌ترین کاری که دولت چهاردهم باید انجام دهد اتصال دوسویه آموزش عالی به بخش‌های دیگر است تا زنجیره‌ای از تقاضا، پاسخ، برنامه ریزی و دستاورد‌ها در کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته