دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 12:00
ایران فناور در دولت آینده؛ (۳)

لزوم انتقال کاربردی منابع دانش و ساماندهی طرح‌های کلان پژوهشی

لزوم انتقال کاربردی منابع دانش و ساماندهی طرح‌های کلان پژوهشی
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: طراحی، برنامه‌ریزی و ساماندهی طرح‌های کلان پژوهشی و انتقال منابع دانش به‌سمت کاربرد‌های بهره‌ورتر باید مهم‌ترین اولویت برنامه‌های نامزد‌های ریاست‌جمهوری در حوزه علم و فناوری باشد.
کد خبر : 915283

نیما رنجی عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت و مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این سوال که نامزد‌های ریاست‌جمهوری باید در حوزه علم و فناوری کشور چه برنامه‌هایی را در اولویت خود قرار دهند؟ گفت: طراحی، برنامه‌ریزی و ساماندهی طرح‌های کلان پژوهشی و توجه به اولویت‌های مصوب پژوهشی مصوب در افق زمانی ۱۴۰۱-۱۴۰۵ شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور باید مهم‌ترین اولویت برنامه‌های نامزدهای  ریاست‌جمهوری و زمینه‌ساز تحرک دراز‌مدت و پیشرفت و توسعه پایدار علم و فناوری در کشور باشد.

وی افزود: در کنار این اولویت‌ها باید به توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای داشت که به طور حتم این حوزه نیازمند حمایت‌های نهاد‌های بالا‌دستی از جمله رئیس‌جمهور است.

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی در پاسخ به این سوال که مسیر رشد علمی کشور را از ابتدای انقلاب تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید و در ادامه چه مولفه‌هایی باید مد نظر مسئولان قرار گیرد تا این رشد متوقف نشود؟ تبیین کرد: رشد ۶۴ درصدی زیست‌بوم دانش‌بنیان‌ها، نگاه تحول‌گرا به اقتصاد دانش‌بنیان، رشد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش حدود ۲۰۰ درصدی صادرات دانش‌بنیان کشور در یک سال اخیر، نشان‌دهنده بسترسازی مناسب و فضای مساعدی است که دولت سیزدهم در راستای تحقق شعار سال در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان کشور فراهم کرده است.

از سیاستپژوهی تا توسعه پارک‌های علم و فناوری

رنجی یادآور شد: در این راستا برای ادامه رشد علمی کشور باید توجه ویژه به مولفه‌هایی نظیر زیست‌بوم ایرانی اسلامی، سیاست‌ها و راهبرد‌های علم و فناوری در کشور و اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه فناوری‌های راهبردی و تجاری‌سازی فناوری، همکاری‌های علمی و فناوری‌های بین‌المللی و حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شود.

وی درباره ارزیابی خود از گستره علمی در استان‌های کشور خاطرنشان کرد: سیاست‌پژوهی علم، فناوری و نوآوری با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی استان‌ها در حوزه توسعه علم، فناوری و نوآوری منطقه‌ای، پارک‌های علم و فناوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با ظرفیت‌های منطقه و اعتماد به آنها رشد چشمگیری داشته است.

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا، ادامه جهش چشمگیر شاخص‌های آموزشی، علمی، پژوهشی و دانشجویی در عرصه آموزش عالی، توجه به نوآوری‌های فراگیر، راهبری بازار‌های مالی علمی و فناورانه، تسریع فرآیند یادگیری دانشی و انتقال منابع دانش به سوی کاربرد‌های بهره‌ورتر، ارتقای ارتباط دانش با صنعت و جامعه، تسهیل تبادلات فناوری با کشور‌های منطقه و تجاری‌سازی دستاورد‌های فناوری و نوآوری، هموارسازی مسیر پیشرفت علمی، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها در تحقق مصوبات پژوهشی شورای عالی علوم و حفاظت از پیشرفت‌های علمیِ صورت‌گرفته و اعتماد به ظرفیت‌های دانش‌بنیان داخلی را از مهم‌ترین مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور از رئیس‌جمهور آینده عنوان کرد.

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی به نقاط ضعف و قوت حوزه علم و فناوری کشور هم اشاره کرد و یادآور شد: ارتباط اندک مراکز آموزشی و دانشگاهی با حوزه پژوهش و فناوری در صنعت، نبود متولّی مشخص در حوزه اجرای برنامه‌های توسعه در حوزه علم و فناوری کشور، تعدّد بازیگران این حوزه و عدم انسجام و یکپارچگی فعالیت‌ها از جمله نقاط ضعف حوزه علم و فناوری در کشور بوده است.

رنجی افزود: با پشتیبانی دولت از تحقیقات و فناوری در دولت، پشتیبانی‌های اقتصادی از حوزه علم و فناوری و اعتماد به نیروی انسانی متخصص و حمایت همه‌جانبه از مراکز تحقیقاتی و توان داخلی می‌توان ضعف‌های موجود را اصلاح، با تهدیدهای احتمالی به شکل عقلایی مقابله و درراستای توسعه و تقویت علم و فناوری در کشور اقدام کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته