دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تهدیدات ترامپ اکران «کارآموز» را به تأخیر انداخت

تهدیدات ترامپ اکران «کارآموز» را به تأخیر انداخت
فیلم سینمایی «کارآموز» که دوران جوانی دونالد ترامپ را به تصویر کشیده، باوجود اینکه آماده اکران عمومی است، اما به دلیل تهدید وکلای ترامپ به شکایت، هنوز پخش‌کننده‌ای پیدا نکرده است.
کد خبر : 914772

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فیلم سینمایی «کارآموز» (The Apprentice) که پرتره‌ای در رابطه با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا است، بعد از نخستین اکرانش در جشنواره فیلم «کن» حالا با مشکلی اساسی در زمینه پخش مواجه شده است و به دلیل داستان خاصی که دارد هیچکدام از استودیو‌های بزرگ پخش فیلم در ایالات متحده، اکران آن را برعهده نمی‌گیرند.

«کارآموز» به کارگردانی علی عباسی (کارگردان ایرانی – دانمارکی) از پرحاشیه‌ترین آثار سال‌های اخیر هالیوود است که از زمان تولید تا حالا که به اکران رسیده است حواشی ریز و درشت فراوانی داشته. یکی از اولین اخبار مربوط به این اثر ارسال نامه توقیف این فیلم توسط وکلای ترامپ بود که نشان می‌داد رئیس جمهور سابق آمریکا که امسال هم در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهد داشت، به دنبال جلوگیری از اکران این اثراست.

وکلای ترامپ چند ماهی است که تلاش می‌کنند از اکران و فروش این فیلم در آمریکا جلوگیری کنند و در نامه‌ای که منتشر کردند، عوامل ساخت اثر و شرکت پخش کننده فیلم را تهدید کردند که در صورت اکران، از آنها شکایت خواهند کرد. دیوید آی وارینکتون وکیل ترامپ سازندگان این اثر را به افترا متهم کرده و ساخت این فیلم را به دخالت خارجی در انتخابات پیش رو مرتبط کرده محتوای فیلم «کارآموز» را ملغمه‌ای از دروغ‌های مختلف خوانده است، در حالی که تهیه کنندگان فیلم آن را تصویری درست و عادلانه از ترامپ خواندند.

نکته جالب توجه در این میان عدم استقبال منتقدان از فیلم علی عباسی است. این اثر پس از نخستین اکران در جشنواره کن، نتوانست نظر مثبت منتقدان را به سمت خود جلب کند که این مسئله قطعا روی فروش فیلم هم اثرگذار است، اما فشار‌های بیرونی باعث شده این اثر بسیار مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان عمومی قرار بگیرد و بسیاری به دنبال تماشای فیلم هستند تا بدانند چرا ترامپ اصرار دارد که این فیلم نباید اکران شود.

پشت صحنه زندگی ترامپ روی پرده سینما

طبق گفته برخی از کسانی که فیلم را در کن دیده‌اند یکی از صحنه‌های پرحاشیه این فیلم عملا تجاوز دونالد ترامپ به همسر اولش ایوانا ترامپ را نمایش می‌دهد و همچنین جزئیاتی مثل مصرف آمفتامین و عمل جراحی زیبای توسط ترامپ نیز در این اثر گنجانده شده است. قصه کلی فیلم «کارآموز» درباره دوران جوانی دونالد ترامپ و رابطه او با مرشدش روی کوهن وکیل بدنام نیویورکی است.

تا به اینجا، اما بیشترین واکنش‌ها نسبت به این فیلم از طرف نزدیکان ترامپ بوده است. مثل استیون چانگ سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ که دربیانیه‌ای مدعی شده: «ما شکایتی را در مقابل اطلاعات دروغین این فیلمسازنما‌ها در فیلمشان انجام خواهیم داد. داستان این زباله کاملا تخیلی است و به دروغ‌هایی می‌پردازد که مدتهاست دروغین بودنشان ثابت شده. مثل دادگاه‌های غیرقانونی که بایدن برپاکرده، این فیلم هم تلاش سرکردگان هالیوود برای دخالت در انتخابات پیش رو است. آنها می‌دانند که ترامپ مجددا کاخ سفید را خواهد گرفت. جای این فیلم که تمام اطلاعاتش اشتباه است در سطل زباله است.»

اما طبق اخبار به دست آمده به جز وکلای ترامپ این فیلم شاکیان دیگری هم دارد، مثل تاتیانا اسنایدر که یکی از سرمایه‌گذاران فیلم است. اسنایدر مدعی است از آنجا که فکر کرده بوده فیلم در ستایش ترامپ است سرمایه‌گذاری در آن را پذیرفته و از نتیجه فیلم ناراضی است و به همین دلیل هم سازندگانش را تهدید به شکایت کرده. اسنایدر در انتخابات ۲۰۱۶ نزدیک به یک میلیون دلار به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک مالی کرده بود و حالا سرمایه‌اش را در اثری خرج کرده برعلیه دونالد ترامپ است.پ

ستاره اصلی فیلم «کارآموز» سباستین استن است، بازیگر محبوب فیلم‌های ابرقهرمانی که بسیاری او را برای بازی در نقش «باکی بارنز» (سرباز زمستان) می‌شناسند و از بازگران پرطرفدار مجموعه آثار «انتقام جویان» (Avengers) محسوب می‌شود. این بازیگر هنوز واکنشی نسبت به حواشی فیلم جدیدش نداشته و دیگر سازندگان فیلم هم در نشست مطبوعاتی آن در جشنواره کن اعلام کردند از شکایت ترامپ هراسی ندارند.

ترامپ انتقام می‌گیرد!

بزرگترین چالش «کارآموز» در حال حاضر بستن قرارداد پخش است. اخباری منتشر شده بود که تعدادی از توزیع‌کنندگان و پخش کنندگان مطرح هالیوود به عنوان خریداران بالقوه پای کار هستند، اما با وجود تهدیدات وکلای ترامپ و فشار‌های آنان، مشخص شده که هیچ یک از استودیو‌های بزرگ برای خریداری این فیلم پا پیش نگذاشته‌اند. حتی شنیده شده که توزیع‌کننده‌ای مثل «نئون» که تاحدودی مستقل است و پیش از این هم آثار علی عباسی را منتشر کرده نیز هنوز پیشنهادی برای پخش کردن این فیلم ارائه نکرده است.

یکی از نکات مهم در این میان بدنامی دونالد ترامپ است و بسیاری از شرکت‌های پخش و اکران در هالیوود بر این باورند که حتی اگر شکایتی هم از آنها نشود، اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو پیروز شود و به کاخ سفید بازگردد قطعاً از آنها به خاطر پخش این فیلم انتقام می‌گیرد!

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته