دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

سوالات امتحانات نهایی دانش آموزان خارج از کتاب بوده است؟!

سوالات امتحانات نهایی دانش آموزان خارج از کتاب بوده است؟!
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در یک بخش خبری اعلام کرد که منابع آزمون‌های نهایی فقط کتاب‌های درسی است و دانش‌آموزان نگران نباشند؛ اما برخی از دانش‌آموزان پس از پایان اولین امتحان نهایی خود معترض بودند که چندین سوال طراحی‌شده در امتحانات نهایی خارج از کتاب درسی بوده است.
کد خبر : 913912

گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ برگزاری امتحانات نهایی با شهادت آیت‌الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت به تعویق افتاد؛ اما برنامه‌های جدید به‌سرعت تدوین شد و همان‌طور که شاهد حضور دانش‌آموزان در محل برگزاری امتحانات هستید، از پنجم خرداد مجدد آغاز شد. رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش در یک جلسه برخط با بررسی‌های انجام‌شده اعلام کرد که وضعیت حوزه‌های برگزاری امتحانی بسیار مطلوب بوده و دانش آموزان با کمترین مشکلی در جلسه امتحانات حضور یافتند.


بیشتر بخوانید:

باید شیوه مطالعه دانش‌آموزان در آزمون نهایی بازنگری شود

منابع امتحانات نهایی فقط کتاب‌های درسی است


با معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش چندی پیش درباره چگونگی برگزاری امتحانات نهایی گفت‌وگویی داشتیم. وی تمرکز دانش‌آموزان بر کتاب درسی را مهم تلقی کرد و گفت: میانگین نمرات دانش‌آموزان افزایش پیدا می‌کند و مهم‌ترین عامل افت تحصیلی دانش‌آموزان شیوه مطالعه است.

کتاب درسی در سراسر کشور مبنای تدریس معلمان است لذا نیازی نیست  دانش آموزان به کتابهای کمک آموزشی و یا مؤسسات کمک آموزشی و غیر کلاس درسی خود مراجعه کرده و یا معلم خصوصی بگیرند

همچنین کاظمی افت تحصیلی دانش‌آموزان را در سال گذشته ناشی از تغییر رویکرد در شیوه برگزاری آزمون دانست و ادامه داد: شیوه مطالعه دانش‌آموزان تاکنون هماهنگ با شیوه مطالعه در کنکور سراسری بود؛ اما طبیعتاً در شیوه مطالعه برای کنکور سراسری یادگیری عمیق شکل نمی‌گیرد و مطالعه مبتنی‌بر محفوظات، تکنیک‌ها و فرمول‌هاست و زمینه موفقیت دانش‌آموزان را فراهم می‌کند؛ لذا این شیوه در آزمون‌های نهایی جواب نمی‌دهد.

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در یک بخش خبری اعلام کرد که منابع آزمون‌های نهایی فقط کتاب‌های درسی است و دانش‌آموزان نگران نباشند؛ اما برخی از دانش‌آموزان پس از پایان اولین امتحان نهایی خود معترض بودند که چندین سوال طراحی‌شده در امتحانات نهایی خارج از کتاب درسی بوده است؛ اما همان‌طور که در بالا اشاره کردم رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در یک نشست خبری اظهار کرد که چارچوب طراحی سوال در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است؛ طراحی آزمون با استفاده از خزانه سؤالات فقط برمبنای کتاب درسی انجام می‌شود. معلمانی همچون معلمان خودشان حضور دارند؛ چرا که کتاب درسی در سراسر کشور مبنای تدریس معلمان است لذا نیازی نیست  دانش آموزان به کتابهای کمک آموزشی و یا مؤسسات کمک آموزشی و غیر کلاس درسی خود مراجعه کرده و یا معلم خصوصی بگیرند.

نسیم، دانش‌آموز پایه دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری درباره طراحی سوالات خارج از کتاب درسی، می‌گوید: امتحانات نهایی بسیار دشوار بود و چندین سوال خارج از کتاب درسی بود. امتحان دینی بسیار سختی را تجربه کردم و با وجود اینکه تمام کتاب را زیر و رو کرده بودم با یک سوال خارج از کتاب تحت عنوان اولین فرشته چه کسی بود، روبرو شدم و این نکته در هیچ قسمت از کتاب وجود نداشت.

همچنین یکشنبه ۶ خرداد امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم برای درس علوم برگزار شد، اما دشواری سؤالات ارائه شده نه‌تنها دانش‌آموزان، بلکه اینبار معلمان را هم شوکه کرد.

یکی از معلمان دروس علوم، اظهار کرد: سوالات امتحانات نهایی درس علوم نه‌تنها دانش‌آموزان را غافلگیر کرد، بلکه معلمان را نیز شوکه کرد. حداقل انتظار این بود که آموزش و پرورش نمونه‌ای از سوالات امتحانات کشوری را اسفند برای معلمان پایه نهم ارسال می‌کرد، تا آنها با طرز تفکر طراحان سوال آشنا شوند و دانش‌آموزان را هم در این مسیر آماده کنند.

محسن زارعی در پاسخ به این پرسش که معلمان علوم پایه نهم می‌گویند، نمونه سوالات برای آشنایی آنها با شیوه طراحی سوالات در اختیارشان قرار نگرفته بود، گفت: طراحی سوالات در چارچوب کتاب درسی صورت گرفته و دوره آموزشی آشنایی با آزمون‌های عملکردی برای همکاران گرامی گروه‌ها و راهبران آموزشی برگزار شده است.

وی ادامه داد: معلمان در سراسر کشور مبتنی بر اهداف برنامه درسی و محتوای کتاب  به‌دنبال ارتقا شایستگی دانش‌آموزان هستند که ارزشیابی آزمون عملکردی برای تشخیص میزان دستیابی دانش‌آموزان به شایستگی‌ها از ضروریات تحقق اهداف برنامه درسی است که متأسفانه سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا سوالات تحلیل هم می‌شوند تا اگر سوالی دارای اشکال بود، شناسایی و حذف شود، افزود: سال گذشته در امتحانات نهایی پایه دوازدهم تمام سوالات تحلیل شد و نتایج تحلیل تا سطح مدارس در اختیار دبیران قرار گرفت و در نوبت جاری نیز در اختیار طراحان سوال قرار گرفت همچنین گروه‌های آموزشی، سوالات طراحی شده را بررسی و اگر تشخیص داده شود سوالی اشکال دارد، در راهنمای تصحیح ذکر خواهد شد.

سارا، دانش‌آموز پایه یازدهم از مدرسه تیزهوشان نیز همین نظر را داشتند و می‌گفتند که سوالات بسیار سخت طراحی شده بود؛ اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز پیش از این بارها اعلام کرده بودند که جای هیچ گونه نگرانی در طراحی سوالات و فرآیند برگزاری امتحانات نهایی وجود ندارد. دانش‌آموزان باید کتاب درسی خود را دقیق بخوانند تا بتوانند به تمام سوالات پاسخ دهند.

بازی با روان دانش‌آموزان؛ سوالات خارج از کتاب طرح شد/ چگونه از فرسایش روانی در امتحانات نهایی جلوگیری کنیم؟

بنای طراحی سؤالات آزمون‌های نهایی صرفاً کتاب درسی است

اما زارعی با تاکید بر اینکه ضمانت می‌کنم مبنای طراحی سؤالات آزمون‌های نهایی صرفاً کتاب درسی است، ادامه داد: لذا نیازی برای استفاده از کتب کمک درسی و یا مؤسسات کمک آموزشی نیست؛ به دانش‌آموزان توصیه کرد به جای آنکه صرفاً به کلیدواژه‌های مهم و نکات مهم کتاب را بخوانند، مفاهیم کتاب را خوب یاد بگیرند چرا که در آزمون نهایی یادگیری و فهم دانش آموز مبنای سؤال و ارزشیابی قرار می‌گیرد.

زارعی گفت: اگر دانش‌آموزی مطالب کتاب را خوب بیاموزد، به‌راحتی از پس سؤالات نهایی برخواهد آمد. این در حالیست که سؤالات در سطح کتاب درسی و رده سنی دانش آموزان طراحی می‌شود. در ادامه درباره تأثیر فرسودگی روانی بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی گزارشی تهیه کردیم که در ادامه قابل مشاهده است.

امتحانات نهایی دقیق‌ترین سطح دانش‌آموزان از شرکت در کلاس‌های درسی را مشخص می‌کند؛ لذا برای دانش‌آموزان حیاتی است، زیرا فرصتی برای یادگیری مهارت در زمینه تحصیلی برای دانش‌آموز ایجاد می‌کند.

امتحانات نهایی این روزها با توجه به اهمیت روزافزون به یک عامل مهم برای ایجاد استرس در بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان تبدیل شده است و با فرارسیدن امتحانات نهایی ممکن است دانش‌آموزان احساس خستگی کنند و دچار فرسودگی ذهنی شوند؛ اما باید بدانند که تنها نیستند و این خستگی مفرط در بین دانش‌آموزان یک مسئله مبرم است که می‌تواند به‌طرز قابل‌توجهی بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی تأثیر بگذارد.

بررسی امتحانات از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

پای امتحانات نهایی به شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی کشانده شد و ایمان افتخاری دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از فعالیت‌ها و اقدامات صورت‌گرفته توسط وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری هرچه بهتر آزمون‌های نهایی در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم، و تاکید بر دستاوردهای توجه بیشتر به امتحانات مستمر دوران تحصیل در اعتلای تعلیم و تربیت چند‌بعدی و همه‌جانبه دانش‌آموزان، مقرر شد ستاد علم، فناوری و نوآوری کمیته‌ای به منظور بررسی خلأهای احتمالی موجود در خصوص برگزاری آزمون‌های نهایی تشکیل و گزارش این کمیته در این جلسه ارائه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته