دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با آنا؛

قلیان سن مصرف دخانیات را کاهش داده است/ استعمال سیگار عادی‌سازی نشود

قلیان سن مصرف دخانیات را کاهش داده است  استعمال سیگار عادی‌سازی نشود
رئیس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: قلیان یکی از مواردی است که سن مصرف دخانیات را کاهش داده و جوانان زیادی را به خود وابسته کرده است.
کد خبر : 913314

بهزاد ولی‌زاده، رئیس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با کاهش سن مصرف دخانیات در میان نوجوانان اظهار کرد: وظیفه ما به‌عنوان پدر، مادر، دوست و همراه، مراقبت از سلامت نوجوانان است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل که می‌تواند نوجوانان را به سمت استعمال سیگار و قلیان سوق دهد، مصرف مواد دخانی توسط والدین آنها است. فرزندان خانواده‌هایی که پدر و مادرشان هیچ مواد دخانی در مقابل آنها مصرف نمی‌کنند، کمتر به سمت استعمال سیگار و قلیان کشیده می‌شوند؛ زیرا این اتفاق برایشان عادی‌سازی نشده است.

رئیس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت افزود: متأسفانه قلیان یکی از مواردی است که سن مصرف دخانیات را کاهش داده و جوانان زیادی را به خود وابسته کرده است.

ولی‌زاده مطرح کرد: قلیان به‌عنوان یک وسیله تفریحی در جمع‌های خانوادگی و دوستانه استفاده می‌شود. همین معضل موجب شده است که نوجوانان به مصرف آن آلوده شوند. با وجود اطلاع‌رسانی‌های پی‌درپی در رابطه با مصرف قلیان، همچنان بعضی خانواده‌ها از مضرات آن اطلاعی ندارند و فکر می‌کنند فقط وسیله‌ای تفریحی است درحالی‌که دود ناشی از سوختن توتون، وارد ریه‌های همه اطرافیان شده و می‌توانند به‌طور ناخواسته فرزندان کوچک خود را هم گرفتار کنند.

وی عادی‌سازی قلیان در میان خانواده‌ها را روشی ناپسند دانست و گفت: عادی‌سازی باعث می‌شود که کودکان در سنین کم به مصرف قلیان آلوده شوند. لازم است آگاهی مردم افزایش یابد بنابراین اطلاع‌رسانی‌های وزارت بهداشت در راستای افزایش سطح آگاهی مردم جامعه است.

همۀ مواد دخانی مضر هستند

رئیس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت به سیگار‌های الکترونیک اشاره و مطرح کرد: سیگار‌های الکترونیک که با عطروطعم‌های مختلف در دسترس عموم مردم قرار دارند هیچ‌کدام قانونی نیستند و مجوز‌های لازم را کسب نکرده‌اند. این سیگار‌ها فقط برای درآمد‌زایی و جلب مشتری به بازار عرضه شده و عوارض بسیاری دارند. نوجوانان و جوانان فریب تبلیغات سودجویان را نخورند. لازم است همه مردم بدانند که هیچ ماده دخانی بی‌ضرر نیست.

ولی‌زاده گفت: قلیان اکسیژن فقط طرح و برنامه تحقیقاتی وزارت بهداشت نیست و وزارت کشور هم در آن سهیم است. به دلیل افزایش ۵۴ درصدی قلیان در سنوات اخیر، قلیان اکسیژن به‌عنوان یک طرح ارائه شده است. در صورت تأیید می‌تواند جایگزین مناسبی برای قلیان‌های معمولی باشد. مطالعه بی‌ضرر بودن این طرح را مشخص خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تأیید شدن این طرح، خبر نتیجه نهایی آن  به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته