دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1403 - 12:09

یک وزن و دو مدعی؛ سرنوشت ۸۶ کیلوگرم بعد از اعلام آمادگی رسمی کامران قاسم‌پور

یک وزن و دو مدعی؛ سرنوشت ۸۶ کیلوگرم بعد از اعلام آمادگی رسمی کامران قاسم‌پور
درباره بازگشت کامران قاسم‌پور به وزن ۸۶ کیلوگرم از یک سال قبل صحبت‌های زیادی مطرح می‌شد، اما او هیچ‌گاه رسما خودش از بازگشت حرفی نزده بود، تا امروز، او حالا خواستار رقابت با حسن یزدانی شده است.
کد خبر : 913221

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، از یک سال قبل، صحبت‌های زیادی در مورد وزن المپیکی کامران قاسم‌پور مطرح بود. در عین حال که حالتِ خوب ماجرا، رفتن این کشتی‌گیر به وزن ۹۷ کیلوگرم و ماندن حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم بود تا کشتی آزاد ایران خود را در دو وزن المپیک شانس مدال و حتی طلا ببیند.

با این حال احتمالات به آن شکلی که خیلی‌ها تصورش می‌کردند پیش نرفت و معادلات برهم خورد. استارت آن هم به نوعی با شکست ۵-صفر کامران قاسم‌پور در جام‌جهانی آمریکا مقابل کایل اسنایدر بود، هرچند در آن وقت مشخصا اختلاف وزنی بالای این کشتی‌گیر با حریف آمریکایی‌اش، در نتیجه تاثیر زیادی داشت، اما چیزی که مشخص بود کامران قاسم‌پور اگر قصد تغییر وزن و رفتن به وزن بالا را داشت، باید در پایان مسابقات جهانی ۲۰۲۳ که دیگر شانس حضور در آن، برایش با آسیب‌دیدگی کشاله ران، از دست رفته شده بود، وزنش را بالا می‌برد. چیزی که در عمل اتفاق نیفتاد.

کامران قاسم‌پور نتوانست به سومین مسابقه جهانی متوالی‌اش اعزام شود تا در کسب نشان طلا هت‌تریک کند و بعد از آن صحبت از حضورش در وزن ۹۷ کیلوگرم بود. او به دلیل همان آسیب‌دیدگی‌ای که منجر به غیبتش در بلگراد شده بود، در مسابقات قهرمان کشوری روی تشک نرفت و تنها غایبی بود که غیبتش موجه تشخیص داده شد، بعد از آن، همراه با امیرعلی آذرپیرا به تورنمنت زاگرب رفت. 

در کرواسی بار دیگر و این بار ۴-صفر مغلوب کایل اسنایدر شد و به مقام سومی رسید، آذرپیرا، اما در فینال حریف آمریکایی را برد و قهرمان تورنمنت رنک‌دار شد تا گزینه اصلی وزن ۹۷ کیلوگرم برای کسب سهمیه شود. کشتی‌گیر تهرانی، پیش از حضور در مسابقات زاگرب، در پیکار‌های قهرمانی استان و کشور، نفر اول این وزن شده بود و در ادامه نیز در بیشکک، سهمیه المپیک گرفت تا پرونده حضور کامران قاسم‌پور در وزن ۹۷ کیلوگرم کاملا بسته شود.

درواقع با کسب سهمیه آذرپیرا، حضور کامران قاسم‌پور در المپیک در وزن ۹۷ کیلوگرم کاملا مسدود شد و حالا تنها دو راه پیش روی او قرار داشت؛ اولی ماندن در همان ۹۲ کیلو و رقابت با امیرحسین فیروزپور و نفر اول جام تختی برای حضور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی در تیرانا، و دومی بازگشت به وزن سابق و رقابت با حسن یزدانی بر سر دوبنده وزن ۸۶ کیلوگرم؛ کامران، اما هیچ‌گاه به صراحت نگفت چه تصمیمی دارد و وقتی نام او در فهرست اعزامی به بوداپست قرار نگرفت، این شائبه پیش آمد که او از مبارزه با حسن یزدانی سر باز زده و می‌خواهد کار انتخاب ملی‌پوش این وزن را به خود حسن یزدانی بسپارد.

کادرفنی تیم ملی هم چرخه جدید ۸۶ کیلوگرم را به این ترتیب اعلام کرد که حسن یزدانی در تورنمنت رنک‌دار مجارستان کشتی می‌گیرد و اگر نمایش او در این رقابت‌ها به گونه‌ای بود که فدراسیون و کادرفنی تشخیص داد آمادگی لازم برای حضور در المپیک را دارد، خودش روانه پاریس خواهد شد و در غیراین صورت در مورد نفر جایگزین تصمیم‌گیری می‌شود. نفر جایگزین هم قطعا کامران قاسم‌پور بود، که کادرفنی تیم ملی او را هم برای حضور در جام ساساری انتخاب کرد؛ در وزن ۸۶ کیلوگرم.

یک وزن و دو مدعی؛ سرنوشت ۸۶ کیلوگرم بعد از اعلام آمادگی رسمی کامران قاسم‌پور

حالا، اما شرایط بار دیگر فرق کرده است. یزدانی در سالن خودش در لپوصحرای جویبار تمریناتش را دنبال می‌کند و فیلم‌هایی که از خودش منتشر کرده، نشان از بهبود کتف جراحی شده‌اش دارد. از آن سو هم دیوید تیلور در انتخابی آمریکا به آرون بروکس باخته و این مسئله از نظر روانی، تاثیر مثبتی روی کار حسن یزدانی که ۵ بار به این حریف باخته، داشته است. علاوه بر بحث روانی، غیبت قهرمان سال‌های اخیر ۸۶ کیلوگرم در المپیک، می‌تواند شانس نماینده ایران در این وزن را برای رسیدن به طلای المپیک بیشتر کند.

در این وضعیت، کامران قاسم‌پور صراحتا اعلام کرد که به وزن سابقش برگشته و آمادگی این را دارد که هر جا و با هر کسی که کادرفنی تیم ملی و فدراسیون بگوید برای رسیدن به دوبنده تیم ملی مبارزه کند. او از فدراسیون خواست که فرصت رویارویی با حسن یزدانی را به او بدهند، بدون اینکه اسمی از او بیاورد، صرفا تاکید کرد که آماده مبارزه با هر حریفی، چه داخل ایران و چه در تورنمنت بین‌المللی است. 

با این درخواست که قطعا فدراسیون و کادرفنی تیم ملی به راحتی از کنار آن عبور نخواهند کرد، به نظر می‌رسد عملکرد یزدانی و قاسم‌پور در دو جام بوداپست و ساساری مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر کارنامه آنها در این دو جام در یک سطح بود، شاید مبارزه انتخابی رودررو گره کار با بگشاید و سرنوشت ملی‌پوش ۸۶ کیلوگرم ایران در بازی‌های المپیک را مشخص کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته