دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1403 - 00:04
نیکخواه به آنا خبر داد؛

معرفی دانشجویان رشته طراحی لباس به صنایع و بنیاد ملی مُد ایران

معرفی دانشجویان رشته طراحی لباس به صنایع و بنیاد ملی مُد ایران
رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان از معرفی دانشجویان و منتخبان جشنواره طراحی، مد و لباس به صنایع و بنیاد ملی مُد و لباس ایران خبر داد.
کد خبر : 912303

خبرگزاری علم و فناوری آنا- مصطفی فیض؛ در طول تاریخ لباس همواره بیانگر فرهنگ، قومیت، سنت، شخصیت و موقعیت اجتماعی افراد بوده، به همین دلیل ارزش و اهمیت بسیاری داشته و امروزه طراحی لباس، یک صنعت جهانی است و در بسیاری از کشورهای بزرگ و پیشرفته به‌عنوان یک تخصص برجسته شناخته می‌شود.

در این راستا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به برگزاری مسابقات ملی طراحی و دوخت کارستان اقدام کرد و برگزاری این مسابقات با اهداف مشخصی است که جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی در راستای اهداف صنعت کشور، به‌کارگیری آموخته‌های تئوری دانشجویان رشته طراحی لباس در تولید، یکسان‌سازی لباس مقطع ابتدایی در سراسر کشور، ایجاد زمینه‌های همکاری و بسترسازی برای نمایش توانمندی‌های طراحان برای ورود به صنعت و تولید انبوه از جمله این اهداف است.

خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای بررسی چگونگی برگزاری مسابقات ملی طراحی و دوخت کارستان گفت‌و‌گویی را با محمود نیکخواه، رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و دبیر مسابقات ملی طراحی و دوخت کارستان با محور لباس فرم مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه ترتیب داده است.

نیکخواه با معرفی جشنواره طراحی، مد و لباس (دانشکده مهارت و کارآفرینی) اظهار کرد: دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با توجه به رسالت مهم آموزش علم و مهارت و اشتغال جوانان ایران اسلامی، نسبت به برگزاری نمایشگاه و مسابقات ملی صنعت پوشاک در بخش طراحی و تولید لباس با محور لباس فرم مدارس در مقطع ابتدایی دخترانه و پسرانه اقدام کرد.

وی اهداف برگزاری مسابقات ملی طراحی و دوخت کارستان را جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی در راستای اهداف صنعت، به‌کارگیری آموخته‌های تئوری دانشجویان رشته طراحی لباس در تولید، یکسان‌سازی لباس مقطع ابتدایی در سراسر کشور، ایجاد زمینه‌های همکاری و بسترسازی برای نمایش توانمندی‌های طراحان برای ورود به صنعت و تولید انبوه، تشویق و حمایت از طراحان، افراد توانمند و فعالان مستعد در حوزه مُد و پوشاک عنوان کرد.

بخش‌های مختلف جشنواره طراحی، مد و لباس

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان درباره اینکه جشنواره طراحی، مد و لباس در چند بخش برگزار می‌شود؟ چنین پاسخ داد: این جشنواره شامل سه بخش مسابقات، نمایشگاه صنعت پوشاک و کارگاه‌های آموزشی است. در بخش نمایشگاه، دستاورد‌های این صنعت از ریسندگی و بافندگی تا تولید لباس و لوازم جانبی آن به نمایش گذاشته خواهد شد، همچنین کارگاه‌های آموزشی و مهارتی مرتبط با طراحی و دوخت لباس برگزار می‌شود.

محمود نیکخواه، رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان ودبیر مسابقات ملی طراحی و دوخت کارستان/////////////////

نیکخواه در پاسخ به این سؤال که شرکت‌کنندگان در چه حیطه‌های با هم رقابت می‌کنند؟ بیان کرد: مسابقات در دو بخش طراحی و دوخت لباس فرم مدارس ابتدایی در دو گروه دختران و پسران و به صورت تیمی برگزار شده و هر تیم متشکل از سه نفر شامل طراح، الگوساز و دوزنده است.

وی درباره اینکه مسابقه مختص دانشجویان بوده یا امکان شرکت برای تمامی افراد فعال در حوزه پوشاک نیز فراهم است؟ مطرح کرد: این رقابت‌ها در دو بخش تحصیلی و آزاد برگزار می‌شود و بخش تحصیلی شامل دانش‌آموزان و دانشجویان است و شرکت‌کنندگان در بخش آزاد، شامل تولیدکنندگان البسه، آموزشگاه‌ها و خیاطان هستند.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، علت انتخاب طراحی روپوش مدرسه به‌عنوان رویکرد جشنواره طراحی، مد و لباس را این گونه برشمرد: طراحی لباس فرم مدارس یکی از شاخه‌های این رشته تحصیلی و کاری بوده و از بهترین اتفاقاتی است که در حوزه آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است، به عبارت دیگر، نخستین ردپای طراحی لباس فرم مدارس را می‌توان در چند دهه گذشته جستجو کرد؛ زمانی که لباس فرم مدارس با هدف همسان‌سازی و در نظرگرفتن شرایط فعالیت دانش‌آموزان مورد استقبال قرار گرفت.

نیکخواه تأکید کرد: به مرور زمان و افزایش آگاهی درباره ضرورت طراحی لباس فرم مدارس، پای مسائل فرهنگی نیز به این مقوله باز شد؛ چراکه لباس به‌عنوان یک نماد بصری باید حامل پیام فرهنگی جوامع نیز باشد، به همین دلیل معمولاً تلاش می‌شود تا در طراحی لباس، به هماهنگی آن با ویژگی‌های فرهنگی حاکم در هر منطقه نیز توجه شود.

وی تشریح کرد: بنابراین در این میان، حساسیت لباس فرم مدارس به‌دلیل درنظر گرفتن آسایش و راحتی دانش‌آموزان، نیاز به توجه بیشتری دارد.

جزئیاتی از جشنواره طراحی، مد و لباس

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان افزود: زمان برگزاری در بخش مسابقات، طرح‌ها و لباس‌های دوخته شده نیمه دوم امسال به نمایش گذاشته خواهد شد.

نیکخواه، حامیان جشنواره طراحی، مد و لباس را معاونت علوم تربیتی و مهارتی، باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، استانداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت، اداره‌کل آموزش و پرورش، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان و همچنین انجمن نساجی و پوشاک، شرکت‌های تولیدی نساجی، صنف تولیدگنندگان و فروشندگان استان سمنان و شهرداری مهدیشهر عنوان کرد.

وی با تشریح جزئیات جشنواره طراحی، مد و لباس عنوان کرد: این جشنواره با شرایط خاص با طراحی و دوخت لباس فرم مدارس ابتدایی در دو گروه دختران و پسران برگزار می‌شود و هر تیم با ارائه سه طرح لباس شرکت می‌کند و تمام مراحل مسابقه (از طراحی تا مرحله دوخت) توسط تیم‌های شرکت‌کننده انجام شده و در پایان کار، آثار فیزیکی شامل الگو و لباس آماده باید تا نیمه سال به دبیرخانه مسابقات ارسال شود و مقام‌های نخست تا سوم مسابقات، از بین طرح‌های شرکت‌کننده با بیشترین رأی کمیته داوران برگزیده خواهد شد.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان خاطرنشان کرد: هیئت داوران و داوران این مسابقات از بین مدرسین برتر علمی و مهارتی در سطح کشور انتخاب شده‌اند که براساس معیار‌های استاندارد نسبت به انتخاب برترین‌ها در دو بخش طراحی و دوخت به قضاوت خواهند پرداخت.

نیکخواه گفت: در رویداد ملی صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) هم دستاورد‌ها و تولیدات مرتبط با صنعت پوشاک استان سمنان به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی تبیین کرد: در آیین اختتامیه و مدعوین در بخش مسابقات، تیم‌های مختلفی از تعداد زیادی از استان‌های کشور شرکت کرده‌اند، آیین اختتامیه برگزار می‌شود که در آن، برترین تیم‌ها در بخش‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و آزاد معرفی خواهند شد.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان افزود: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، ملی و استانی مرتبط، مدیران کارخانجات تولیدی صنعت نساجی، دست‌اندرکاران صنف تولید و فروش پوشاک از مدعوین آیین اختتامیه هستند.

نیکخواه عنوان کرد: در هر بخش به تیم‌های اول تا سوم جوایز ارزشمندی به همراه گواهی حضور در مسابقات و تندیس و به شرکت‌کنندگان، گواهی حضور در مسابقات اهدا می‌شود.

وی توضیح داد: تمامی منتخبین طرح‌های برتر، با معرفی به بنیاد ملی مُد و لباس ایران، قادر به دریافت نشان شیما خواهند شد، از سویی طرح‌های برتر به اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان ارائه می‌شوند تا ضمن اطلاع‌رسانی آنها به مدارس، زمینه دوخت آن برای تعدادی از مدارس در سطح استان مهیا شود.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان متذکر شد: از مسئولان ملی و استانی، دانش‌آموزان، معلمان مدارس و هنرستان‌ها، دانشجویان و استادان دانشگاه، مدیران و دستاندرکاران صنایع نساجی، فعالان، تولیدکنندگان و فروشندگان صنعت پوشاک و مردم استان سمنان دعوت می‌کنیم تا با حضور در رویداد ملی طراحی، مد و لباس موجب رونق، ارتقای کیفیت طراحی و تولید پوشاک در کشور شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته