دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1403 - 00:11
آنا گزارش می‌دهد؛

دلیل بسیاری از ناکامی‌ها در ورزش حرفه‌ای

دلیل بسیاری از ناکامی‌ها در ورزش حرفه‌ای
تغذیه ورزشی مناسب مانع از ناکامی‌ در ورزش حرفه‌ای می‌شود.
کد خبر : 912113

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تغذیه همراه با ورزش نقش بسزایی در عملکرد ورزشکاران دارد. یکی از راهکار‌هایی که متخصصان تغذیه ورزشی به آن توجه دارند، سازگاری تغذیه با ورزش است. معمولاً قهرمانان به تغذیه قبل از مسابقه اهمیت زیادی می‌دهند و فکر می‌کنند که تنظیم نهایی رژیم غذایی در آخرین لحظه می‌تواند روی رقابت عملکرد ورزشکار تأثیر بگذارد، در حالی که اگر تغذیه مناسب در طول تمرین و فصل بین مسابقات و تمرین فراموش شود می‌تواند عاملی بازدارنده برای استفاده از توان موثر در تمرینات و توانایی‌های بدنی و عاملی برای به خطر انداختن سلامت کل دوران زندگی باشد.

هرم غذایی ورزشکاران دارای ۶ قسمت مهم است. هر یک از این قسمت‌ها نیاز بدن در نظر گرفته می‌شود. هیچ یک از این غذا‌ها جایگزین یکدیگر نیستند. همچنین مصرف کمتر از یک قسمت از این هرم با قسمتی دیگر قابل جبران نیست.  هر قسمت از این هرم باید به میزان لازم مصرف شود و ملاک ما در این امر ورزشکاران حرفه‌ای و نخبه هستند.  ارزش غذایی این هرم از پایین به بالا است و بالاترین قسمت هرم (روغن، چربی و شیرینی) کمترین ارزش (نان و غلات) را دارد.

نان و غلات

این گروه حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر است. این گروه دارای مقدار زیادی ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، آهن، پروتئین، منیزیم و ... هستند که هر ورزشکار باید در طول روز ۶ تا ۱۱ واحد غلات مصرف کند. منظور از واحد این قسمت یک برش نان ۳۰ گرمی به ابعاد ۱۰*۱۰ به اندازه یک کف دست برای همه نان‌ها است.

میوه‌ها

این گروه بسیار مهم است، زیرا علاوه بر داشتن فیبر، ویتامین و پتاسیم از سایر مواد مانند سدیم، چربی و کلسترول دور است. یک ورزشکار حرفه‌ای باید روزانه ۳ تا ۴ واحد از این گروه را مصرف کند. واحد این گروه یک میوه متوسط مانند سیب، پرتقال، نارنگی و ...، نیمی از میوه‌ها مانند گریپ فروت، سه چهارم لیوان آب میوه تازه و یک چهارم میوه خشک است.

سبزیجات

این گروه مانند گروه قبلی ارزش زیادی دارد، زیرا حاوی فیبر، ویتامین و پتاسیم، فولات، منیزیم و فاقد سدیم، چربی و کلسترول است.  ترجیح سبزیجات با رنگ سبز تیره، سبزیجات برگدار و نشاسته ای.  یک ورزشکار حرفه‌ای باید ۴ تا ۵ واحد از این گروه مصرف کند.

شیر و فرآورده‌های لبنی

این گروه بهترین منبع برای جذب کلسیم است.  این گروه علاوه بر کلسیم، ریبوفلاوین، پروتئین، ویتامین B۱۲، در صورت غنی شدن دارای E و D نیز خواهند بود.  هر ورزشکار حرفه‌ای باید روزانه ۳ تا ۴ واحد از این گروه دریافت کند.  واحد این گروه یک لیوان شیر یا ماست یا ۳۰ تا ۴۰ گرم است.

گوشت و جایگزین

این گروه شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی، حبوبات و مغزها، آجیل، پسته، فندق، گردو و ... می شود.  این گروه بسیار مهم است زیرا حاوی پروتئین، فسفر، ویتامین B6، روی، منیزیم، آهن، نیاسین و تیامین است.

ورزشکاران حرفه‌ای باید روزانه ۲ تا ۳ واحد از این گروه مصرف کنند.  یک واحد در این گروه ۶۰ تا ۹۰ گرم گوشت، یک لیوان لوبیا یا آجیل پخته یا ۲ عدد تخم مرغ است.

چربی‌ها و شیرینی‌ها

این گروه کمترین ارزش غذایی را به ویژه برای ورزشکاران دارد.  زیرا این گروه فقط دارای کالری مخصوصاً کالری اشباع است و در اکثر موارد فاقد مواد معدنی، ویتامین، پروتئین و ... است. این گروه شامل کلیه روغن‌ها، مواد بسیار شیرین، سرخ کردنی‌ها، سس‌های چرب و ...  این مواد باید محدود شوند زیرا علاوه بر نداشتن مواد مغزی به دلیل کالری زیاد باعث چاقی می‌شوند.

علیرضا عباسی

چهره علمی ورزشی 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته