دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از نشست بررسی کتاب «لباس شخصی‌ها»؛

اثری که بدون ردّپای نویسنده نگاشته شد/ «لباس شخصی‌ها» یک خاطره روایی است

اثری که بدون ردّپای نویسنده نگاشته شد  «لباس شخصی‌ها» یک خاطره روایی است
جواد کلاته نویسنده کتاب «لباس شخصی‌ها» گفت: تلاش کردم به قصه حاج قاسم چیزی اضافه نشود؛ بلکه مردم را با فرهنگ زندگی اهالی جنوب شهر و زندگی این شخصیت آشنا کنم بدون اینکه ردپایی از خود بر جای بگذارم.
کد خبر : 911407

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بررسی کتاب «لباس شخصی‌ها؛ روایت زندگی قاسم صادقی و گروه سعید فدائیان اسلام» با حضور معصومه جواهری نویسنده، کارشناش و مجری، کامور بخشایش نویسنده و منتقد و جواد کلاته نویسنده کتاب در مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار شد.

جواد کلاته نویسنده کتاب گفت: این افتخار را داشتم که زندگی قاسم صادقی را روایت کنم که این روایت صادقانه بود مثل دیگر روایت‌ها دچار اغراق نبود.

کامور بخشایش هم گفت: قاسم صادقی در فضای خاصی رشد می‌کند و یک امتیاز به این کتاب اضافه می‌شود ما با انبوهی از داده‌ها روبه رو هستیم به لحاظ اقتصادی و شرایط زیستی که مردم دارند و صداقت قاسم صادقی که در این کتاب تاثیر گذار است ما آرام آرام با رشد شخصیتی قاسم صادقی روبه رو می‌شویم. ویژگی بعدی اطلاعات و تحولات مربوط به آن یک سالی است که آقای صادقی در آن شهر‌ها حضور دارند.

وی افزود: انتظار داشتم کتاب ۳۰۰ تا ۴۰۰ صفحه‌ای باشد، اما کوتاه بود . بخش بعدی وجود ندارد، اما کتاب ارزشمندی در حوزه تاریخ خاطرات شفاعی است؛ ما در بستری حرکت می‌کنیم که تلاش دارد لباس شخصی‌ها را روایت کند و بخشی از جنگ را با اکثر کاراکتر‌ها مثل دریا قلی سورانی به طور واقعی روایت کند.

در  ادامه کلاته خاطرنشان کرد: واقعیت این است که جایگاه نویسنده و پژوهشگر خاطره روایی است اینکه ما می‌گوییم نویسنده باید به دنبال کشف باشد همین است ما به قصه چیزی اضافه نمی‌کنیم، با فرهنگ زندگی اهالی جنوب شهر در این کتاب مواجه می‌شویم. من نگاهم این بود که پژوهش صیقلی باشد تا حاج قاسم دیده شود متنی موفق که نویسنده رد پایی از خود بر جا نگذارد؛ در همه مقاطع نویسنده باید جزئیات را بگوید اگر این کار را کنیم موفق خواهیم بود.

قاسم صادقی نیز با ذکر خاطره‌ای گفت: تشکر می‌کنم از آقای کلاته که به آبادان آمد و این کتاب را نوشت؛ به عنوان نقاد کتاب نقدم به نویسندگان نقاد است من واقعیت‌ها را گفتم، زندگی من نوعی همین بوده است جالب اینجا است اکثر کسانی که کتاب را خواندند بچه‌ها بودند. کسی به من گفت الان اگر شهید همت بود چه جایگاهی داشت نباید قضاوت کرد کسی که شهید شد، رفته است. نمی‌توان همه را با یک چوب راند. در این کتاب آقای کلاته خاطره از من خواستند من جا‌هایی روایت‌ها را باباز کردم به قولی پرت گویی کردم.

کامور بخشایش با بیان اینکه اینکه خاطره نویسی به تاریخ نویسی کمک می‌کند، گفت: مجموعه روایت‌ها درباره یک قصه به طور کامل تاریخ یک محله را تشریح می‌کند ،تاریخ لباس شخصی‌ها روایت صادقانه و صریح با دیدن همه ابعاد گروه فدائیان است باید کتاب‌های دیگری درباره فدائیان تولید شود ما از دید صادقی فدائیان را گروه شرور، دزد و قاچاقچی دیدیم که برای هدف واحد جمع شدند در منطقه‌ای هستند که دشمن وارد می‌شود در شرایطی قرار می‌گیرند که باید در برابر دشمن بجنگند. گروه فدائیان اسلام متحول شده‌ها هستند با شرایط خاصی از گرداننده خارج می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد این کتاب گروه فدائیان را توانسته معرفی کند توضیح داد: در این کتاب در بخش‌هایی ضعف داریم مثلا آقای صادقی روایت می‌کند که اندرز گو چگونه به شهادت می‌رسد که اشتباه تاریخی درباره روز شهادت او وجود دارد، رخداد‌ها و تاریخ‌هایی داریم که باید دقت کنیم.

بخشایش خاطرنشان کرد: در این کتاب غیرت را از ابتدا تا انتهای زندگی صادقی می‌بینیم که چگونه رشد می‌کند؛ در مجموع خسته نباشید به کلاته می‌گویم، چون کتاب خوش خوان با روایت‌های خوب را نوشته اند.

جواد کلاته در پاسخ به این سوال آیا نشر ۲۷ برنامه‌ای برای کار فدائیان اسلام دارد که ابعاد فرهنگی واجتماعی آنها بررسی شود، توضیح داد: با انتشارات ۲۷ بعثت از گذشته دور با آقای بابایی آشنا بودیم واقعیت این است که ما روایت تاریخی داریم ولی ذهن‌ها دچار فراموشی می‌شود همه خاطرات باید راست آزمایی شوند تا روایت نزدیک به واقعیت باشد در این صورت از حضور بابایی استفاده کردیم.

وی افزود: با روایت درباره فدائیان اسلام روبه رو هستیم، چون بدون متولی است؛ ابتدا می‌خواستم این روایت را به تصویر بکشم پیشنهاداتی هم شده حاج قاسم هم تاکید کردند؛ این گروه علی رغم روایت فاقد این موضوع هستند، صحبت‌هایی شده ولی کار سختی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته