دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 14:43

قاهره کاهش سطح روابط با اسرائیل را بررسی می‌کند

قاهره کاهش سطح روابط با اسرائیل را بررسی می‌کند
یک رسانه غربی به نقل از منابع مصری مدعی شد که قاهره در پی تشدید تنش با اسرائیل بر سر جنگ غزه، ممکن است سفیر خود را از تل‌آویو فرابخواند.
کد خبر : 911373

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، مقام‌های مصری به روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گفته‌اند که در میانه تشدید اختلاف‌ها بابت جنگ غزه، قاهره در حال بررسی گزینه کاهش روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی است.

آن‌گونه که از روایت این رسانه برمی‌آید، یکی از تدابیر احتمالی این است که مصر سفیر خود را از تل‌آویو فرابخواند.

البته، یک مقام وابسته به دولت قاهره، به وال‌استریت ژورنال گفته است که مصر برنامه‌ای برای قطع کامل روابط یا خروج از پیمان کمپ دیوید ندارد. بااین‌حال، مادامی‌که نیرو‌های اسرائیلی کنترل گذرگاه رفح را در اختیار داشته باشند، مصر حتی یک کامیون (امدادرسانی) را هم به این محل ارسال نخواهد کرد.

روز یکشنبه، قاهره حمایت خود را اقدام آفریقای جنوبی مبنی بر طرح شکایت علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به اتهام نسل‌کشی در غزه اعلام کرد.

به فاصله یک روز بعد (دوشنبه)، مصر اعلام کرد که روند هماهنگی با اسرائیل برای امدادرسانی به غزه را به حال تعلیق درمی‌آورد.

چندی پیش، روزنامه «رأی الیوم» به نقل از رسانه‌های صهیونیستی نوشت: مصر تهدید کرد درصورتی‌که رژیم اسرائیل عملیات خود را در شهر رفح متوقف نکند و به مذاکرات جدی برنگردد، قرارداد کمپ دیوید را لغو خواهد کرد.

اما روز گذشته، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر، معاهده سازش میان این کشور و رژیم صهیونیستی موسوم به کمپ دیوید را یک انتخاب استراتژیک برای کشورش خواند و مدعی شد این معاهده ستون اصلی برای برقراری صلح و امنیت در منطقه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته