دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از رونمایی کتاب «به قلم سوگند»؛

سهروردی‌ها و ابن‌سینا‌ها از مسجد رشد کردند/ مساجد نخبه‌پرور زیاد هستند

سهروردی‌ها و ابن‌سینا‌ها از مسجد رشد کردند  مساجد نخبه‌پرور زیاد هستند
کتاب «به قلم سوگند» اثر گلعلی بابایی در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.
کد خبر : 910720

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست نقد و بررسی کتاب «به قلم سوگند» با حضور جواد کامور بخشایش، گلعلی بابایی و محسن شاه رضایی در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.

گلعلی بابایی نویسنده این کتاب درباره چگونگی تالیف کتاب «به قلم سوگند» گفت: یکی از افتخاراتم این است که در محله جی و مسجد جوادالائمه زندگی کردم که محل شهید غنی پور کتابخانه‌ای بود؛ خیلی از بچه‌های شهید یا از نویسندگان کشور از این محله هستند. بعد از جنگ یکی از دغدغه‌های من این بود که درباره مسجد جوادالائمه بنویسم، حبیب هم یکی از بچه‌های مسجد وهم رزم من بود که در عملیات کربلای ۵ در شلمچه به شهادت رسید، بعد از این سال‌ها که جشنواره شهید غنی پور به وجود آمد فکر کردم حبیب میتواند سوژه خوبی برای من باشد که درباره او ومسجد بنویسم، چون همه چیز از مسجد شروع میشود، بر این اساس با بهانه حبیب جلو رفتم که بتوانم گامی بردارم.

شاه رضایی هم درباره نقش مساجد در پرورش نخبه پروری توضیح داد: تربیت مسجدی تربیت خاصی بود حکیمان قرون مختلف مثل سهروردی ها، ابن سینا‌ها و دیگران از مسجد آمدند، مسجد مهد بزرگانی مثل مالک اشتر است پس نقش بالا برای همه دهه‌ها دارد. من همیشه تاسف خوردم که چرا در منطقه شرق بودم اگر همسایه آقای بابایی بودم حتما می‌توانستیم در فضایی که استاد فردی نفس می‌کشید، باشم.

وی افزود: این مسجد یک نیروی محرک می‌خواهد پس مرحوم امیر حسین فردی استعداد را جذب و توانمند کرد، او از مسجد جواد الائمه می‌آید، ما کم نداشتیم مساجدی که نخبه‌پرور بودند. جا دارد در کانون‌های نخبه پرور، استعداد‌ها را شناسایی کنیم.

بابایی گفت: این کتاب پس از انتشار برگزیده سال دفاع مقدس در بخش زندگی نامه شد، سپس کتاب نایاب شد خیلی تلاش کردیم تجدید چاپ شود ولی به نتیجه نرسید پس تغییراتی در آن دادم؛ هر کدام از فصل‌های کتاب میتواند برای آدم خلاق قص‌های باشد؛ خوشحالم که کتاب احیا شد، چون میتواند چراغ راه باشد، یکی از حلقه‌های دفاع مقدس بررسی مساجد است که میتواند سوژه مکتوب و تصویری باشد.

محسن شاه رضایی نیز درباره بعد شخصیتی حبیب غنی پور گفت: هر کدام از آثار بابایی را که میخوانم به آن فضا میروم به نظر من او با تحقیق پژوهش اثرش را کامل میکند، در کتاب‌های او ساخت نیست؛ بلکه حقیقت انسان دهه ۶۰ و دفاع مقدس است، استاد بابایی با شگرد استادانه به خوبی توانسته از عهده کار بر بیاید، اما اگر بخواهیم درباره حبیب صحبت کنیم حبیب به تنهایی یک نخبه است ما با فردی روبه رو هستیم که نمونه جوان انقلابی است.

وی با اشاره به شخصیت هایی، چون حبیب و احمدرضا گفت: چرا ما نمی‌توانیم بچه هایمان را اینگونه تربیت کنیم چه شرایطی حبیب‌ها را پرورش داد. زندگی آقای غنی پور خیلی غنی است. ما ویژگی‌های انسان تراز انقلاب، روحیه معلمی و جمع داری را می‌بینیم که نسل انقلاب را تربیت می‌کند.

بابایی درباره محتوای کتاب توضیح داد: سعی کردم در این کتاب بر اساس مستندات حبیب را از تولد تا شهادت روایت کنم تلاش کردم هر فصل که تمام میشود فصل بعدی پرشی به زندگی این شهید باشد، من برای پیدا کردن نام کتاب از قلم استفاده کردم، چون وجه قرآنی دارد و دلیل دیگر هم این شهید همیشه دست به قلم بود.

وی افزود: مرحوم حمید ریاضی خیلی به حبیب نزدیک بود خیلی از مدارک و مستنداتی که به دست ما رسیده از حمید است، چون طبق وصیت حبیب به حمید رسیده بود من هم از آنهایی که تکمیل کننده قصه زندگی حبیب بود استفاده کردم. سعی بر این شده که خواننده خود را در فضا احساس کند.

شاه رضایی در پایان درباره نقاط قوت و ضعف اثر گفت: یکی از قوت‌های قلم استاد این است که انسان را در اتمسفر قرار می‌دهد و در کمال سادگی اثر گذاری دارد، این را توفیقی میبینم در اخلاصی که در قلم او است؛ صداقت و سختی کار را میبینم، پیشنهادی که دارم این است که کتاب نمایه ندارد، امیدواریم در چاپ‌های بعدی اضافه شود و به تعداد مصاحبه‌ها در مقدمه هم جا داشت بدان اشاره شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته