دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1403 - 12:50

آغاز رزمایش دریایی آمریکا-فیلیپین با حضور ۱۷ هزار نیروی نظامی

آغاز رزمایش دریایی آمریکا-فیلیپین با حضور ۱۷ هزار نیروی نظامی
یک هفته بعد از استقرار سامانه موشکی آمریکا در یکی از جزایر فیلیپین، واشینگتن-مانیل رزمایش خود را در دریای چین جنوبی آغاز کردند.
کد خبر : 907327

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حدود ۱۷ هزار نظامی آمریکایی و فیلیپینی، از امروز دوشنبه به مدت سه هفته، رزمایشی مشترک را برگزار می‌کنند که شامل مانور در آبراه کلیدی دریای چین جنوبی می‌شود.

رزمایش ازآن‌جهت اهمیت دارد که پکن-مانیل درباره مالکیت بخشی از دریای چین جنوبی با یکدیگر اختلاف دارند.

فرانسه و استرالیا هم که روابط نظامی با فیلیپین را توسعه داده‌اند، در این رزمایش دریایی مشارکت دارند.

نکته مهم دیگر در رزمایش اخیر این است که برای اولین بار در خارج از آب‌های سرزمینی فیلیپین برگزار می‌شود.

رزمایش‌های سالانه «شانه‌به‌شانه» که از امروز تا ۱۰ ماه میلادی می‌ادامه دارد، در میانه تنش دیپلماتیک و تقابل‌های دریایی فیلیپین و چین ازجمله استفاده از جریان فشار آب قوی علیه شناور‌های فیلیپین و درگیری‌های لفظی برگزار می‌شود.

مقام‌های رسمی پکن-مانیل می‌گویند که رزمایش مشترک علیه هیچ کشور ثالثی نیست، اما به بهبود همکاری نظامی میان دو کشور منجر می‌شود.

به گزارش آنا، واشینگتن دقیقاً یک هفته قبل از آغاز این رزمایش، اعلام کرد که یک سامانه موشکی میان‌برد (MRC) را که به نام تایفون نیز شناخته می‌شود، در جزیره «لوزون شمالی» فیلیپین مستقر کرده است.

برآورد تحلیلگران با توجه به اینکه این سامانه می‌تواند مواضع چین را هدف قرار دهد، این است که پکن ممکن است نیروی‌های خود را در منطقه دریای چین جنوبی افزایش دهد و به‌این‌ترتیب تنش در منطقه بالا بگیرد.

آبان سال گذشته نیز آمریکا و فیلیپین توافقنامه همکاری هسته‌ای غیرنظامی امضا کردند که به واشینگتن اجازه می‌دهد فناوری و مواد هسته‌ای را به مانیل صادر کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته