دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1402 - 10:06
از سوی دولت واشنگتن؛

پکن به انجام «رفتار تحریک آمیز» در دریای چین جنوبی متهم شد

پکن به انجام «رفتار تحریک آمیز» در دریای چین جنوبی متهم شد
آمریکا با جانبداری از ادعای اخیر فیلیپین مبنی بر رویکرد خصمانه گارد ساحلی چین، اتهام جدیدی را علیه دولت پکن مطرح کرد.
کد خبر : 844359

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، آمریکا در میانه تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، دولت پکن را به ارعاب شناور‌های فیلیپین در دریای چین جنوبی متهم کرد.

با تکیه بر این ادعا، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: از پکن می‌خواهیم که از اقدامات تحریک آمیز و نامطمئن پرهیز کند.

این اظهارنظر در همراهی با ادعایی است که روز جمعه از سوی دولت مانیل مطرح و طی آن، گارد ساحلی چین به اتخاذ «تاکتیک‌های خصمانه» در جریان تقابل با گارد ساحلی فیلیپین متهم شد.

اما در روایتی متفاوت، وزارت خارجه چین با رد اتهام ارعاب شناور‌های فیلیپین، طرف مقابل را به نقض حریم آبی خود و انجام اقدامات تحریک آمیز متهم کرد.

پکن مالکیت بخش اعظم آبراه کلیدی دریای چین جنوبی را حق قانونی خود می‌داند حال آنکه در سال ۲۰۱۶ میلادی، دیوان داوری بین المللی لاهه این ادعا را رد کرد.

طی هفته آتی میلادی، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قرار است در کاخ سفید میزبان «فردیناند مارکوس جونیور» همتای فیلیپینی باشد و تنش اخیر میان پکن-مانیل فرصتی است تا واشنگتن به اسم دفاع از همپیمانان آسیایی و به بهانه دفاع از حق آزادی دریانوردی، در پهنه راهبردی دریای چین جنوبی نقش آفرینی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته