ترسیم نقشه جذب دانشبنیانها در صنعت لوازم خانگی
عباس ابهری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: شرکتهای دانشبنیان میتوانند در ارتقای صنایع مختلف از جمله صنعت لوازم خانگی و بهبود بهرهوری در تولید آن کمککننده باشند.
شرکتهای دانشبنیانی که در زمینه دانش و تحقیق فعال باشند شمار بالایی ندارند
عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: بخشی از دانشبنیانها میتوانند در بخشهای تحقیق و توسعه یاریگر تولید باشند، اما در کشور ما، هم در واحدهای صنعتی در این زمینه ضعف وجود دارد و هم شرکتهای دانشبنیانی که در زمینه دانش و تحقیق فعال باشند شمار بالایی ندارند، ضعیف عمل کرده و فاصله بسیار زیادی با سطح تحقیق و توسعه بینالمللی دارند.
افق متفاوت شرکتهای دانشبنیانی در داخل و سطح بینالمللی
کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: افقی که شرکتهای بینالمللی در زمینه لوازم خانگی ترسیم کردهاند با افق شرکتهای تولیدکننده داخلی و یا حتی شرکتهای دانشبنیانی که ادعای تحقیق و توسعه دارند، کاملا متفاوت است.
وی افزود: در صنعت لوازم خانگی کشور رشد تکنولوژیکی بالایی دیده نمیشود و رشدها، تعدادی و آماری است. محصولی که امسال تولید میشود مشابه محصولات سالهای گذشته برندهای خارجی است که در کشور مهندسی معکوس شده است.
نقشه راهی برای دانشبنیانها در صنایع مختلف از جمله صنعت لوازم خانگی تعریف نشده است
ابهری بیان کرد: شرکتهای دانشبنیان در بخش تحقیق و توسعه و آیندهپژوهی صنعت لوازم خانگی بسیار کند و ضعیف عمل میکنند که بخشی از آن به دلیل ضعف دانش است، اما مهمترین دلیل آن است که نقشه راهی برای دانشبنیانها در صنایع مختلف از جمله صنعت لوازم خانگی تعریف نشده است.
وی عنوان کرد: اکنون تنها دانش فنی طراحی در کشور وجود دارد، اما اقدامی که در نمونه مشابه خارجی انجام نشده باشد وجود ندارد و اگر هم برخی کارها توسط دانشبنیانها انجام شده باشد، اتفاقات بزرگی نبوده است؛ بنابراین به صراحت میتوان گفت که در زمینه دانشبنیان بودن در صنعت لوازم خانگی ضعیف عمل شده است.
عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد: البته در حوزه دانشبنیانکردن صنعت به دلیل بالابردن بهرهوری و کیفیت محصولات اقدامات خوبی شده است.
وی گفت:تعیین نقشه راه و اعلام نیاز بازار در کنار ارتباط نزدیک صنعت و دانشگاه میتواند نقش مهمی در جذب دانشبنیانها در صنایع مختلف از جمله صنعت لوازم خانگی داشته باشد.
ابهری بیان کرد: وقتی جادهای کشیده نشود و پروژه درستی تعریف نشود طبیعی است کسی در آن قدم نخواهد زد. جذب دانشبنیانها در صنعت لوازم خانگی نیازمند تعریف نقشه راه میانمدت و بلندمدتی است که مورد قبول و اجماع همه باشد تا همه در این مسیر حرکت کنند.
انتهای پیام/