دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

رمز تثبیت قیمت سکه در بازار

رمز تثبیت قیمت سکه در بازار
یک کارشناس بازار طلا و مسکوکات آن به تشریح وضعیت این بازار پرداخت و گفت:‌ ریزشی که در پی افزایش قیمت شدید قیمت سکه و طلا بود، بیشتر تحت تأثیر دخالت بانک مرکزی و در پی کنترل و تعدیل نرخ دلار اتفاق افتاد.
کد خبر : 905138

سهراب اشرفی کارشناس بازار سکه و طلا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره روند قیمت طلا و مسکوکات طلا در بازار گفت: ریزشی که در پی افزایش قیمت شدید قیمت سکه و طلا بود، بیشتر تحت تاثیر دخالت بانک مرکزی و در پی کنترل و تعدیل نرخ دلار اتفاق افتاد که قطعاً با تحولات جدید منطقه ای هر نوع پیش‌بینی برای قیمت‌ها در  این بازار کمی سخت تر شده است. 

وی ادامه داد: اما بر خلاف این شرایط روز جمعه هفته گذشته رکوردی در زمینه جهش قیمت جهانی انس طلا ثبت شد. قیمت‌ها در بازار جهانی نیز همچنان صعودی و تثبیت نشده است.

اشرفی تصریح کرد: زمانی که قیمت جهانی طلا در حال افزایش است تنها فاکتوری که می‌تواند قیمت‌ها در کشور کنترل کند کاهش بیش از پیش قیمت دلار است. یعنی دررواقع بایستی دلار با شدت بیشتری رو به کاهش رود تا برآیند این دو فاکتور سیر نزولی را نمایش دهد.

انتظار کاهش قیمت‌ها و یا ثابت ماندن قیمت سکه

این کارشناس بازار سکه و طلا تاکید کرد: اگر بانک مرکزی در کاهش قیمت دلار موفق شود انتظار کاهش قیمت‌ها و یا ثابت ماندن آن می‌رود در غیراین صورت طبیعتا باید انتظار افزایش قیمت داشته باشیم. شایان ذکر است با توجه به فعالیت بانک مرکزی در روز‌های کاری انتظار می‌رود که اگر اتفاقی هم در شرف وقوع باشد به روزهای هفته جاری و پس از تعطیلات موکول شود.

تا پایان سال قیمت طلا چقدر افزایش می‌یابد

این کارشناس بازار طلا و مسکوکات طلا درباره میزان بازدهی طلا و مسکوکات آن در سرمایه گذاری بلندمدت گفت: برخی از سال‌ها پیش آمده است که قیمت طلا در ابتدای سال از پایان آن بالاتر بوده است؛ به عنوان مثال در سال ۱۳۹۴ به دلیل کاهش نرخ جهانی طلا و ثبات قیمت دلار، قیمت طلا در پایان سال بسیار کمتر از ابتدای سال بود؛ اما باید توجه داشته باشیم که این مقوله استثناست.

قیمت سکه

وی ادامه داد: اکنون نیز قیمت جهانی طلا در حال رکوردزنی است و نمی توان گفت که نرخ انس طلا در محدوده ۲۵۰۰ دلار نوسان می‌کند و به سوی ۲۷۰۰ دلار اوج می‌گیرد. از طرف دیگر مسئله انتخابات آمریکا و ظهور مجدد ترامپ و همچنین شرایط بد اقتصادی آمریکا مطرح است. تمام این شرایط پیش بینی را بسیار سخت می‌کند.

همچنان مسئله قیمت دلار در بازار آزاد مطرح است

اشرفی تاکید کرد: در صورت عدم صعود قیمت جهانی طلا بازهم همچنان مسئله قیمت دلار در بازار آزاد مطرح است. در این شرایط باید پاسخی برای پرسش آینده قیمت دلار بیابیم. یعنی آیا دلاری که اکنون در محدوده ۶۵ هزار تومان سیر می‌کند به ۸۰ هزار تومان خواهد رسید یا خیر.

وی ادامه داد: بر فرض مثال که دلار به قیمت ۱۰۰ هزار تومان برسد و انس جهانی نیز در محدوده ۲۵۰۰ دلار باشد، قیمت طلای ۶ میلیون تومان به ازای هر گرم دور از ذهن نیست؛ اما در صورت محقق نشدن چنین شرایطی افزایش قیمت‌ها محدود‌تر خواهد بود و با همین فرض برای قیمت انس طلا و دلار ۷۰ هزار تومانی، قیمت هر گرم طلا در محدوده ۴ میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود.

اشرفی تاکید کرد: سرمایه گذاری بلندمدت در بازار طلا معمولا فعلی عاقلانه است و برای سرمایه گذاران حاشیه سود مناسب همراه با ریسک محدود به همراه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته