کدام عافیت را در شب قدر از خداوند طلب کنیم
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در منابع روایی ما آمده است که کسی از پیامبر اکرم (ص) سوال کرد اگر شب قدر را درک کردم چه چیزی از خداوند طلب کنم، پیامبر فرمود از خداوند عافیت بطلبید، اما لازم است ببینیم عافیت براساس منابع اسلامی دقیقاً به چه معناست.
یکی از جاهایی که مفهوم عافیت به تفصیل در آن بیان شده، دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه است. در آنجا تعبیر شده عافیة کافیة، شافیة عالیة نامیة... یعنی خداوندا از تو عافیتی میطلبم کفایتکننده، شفابخش، والا و بالنده، عافیتی که علاوه بر جسم من، دنیا و آخرت مرا تأمین کند. از این حدیث ارزشمند معلوم میشود عافیت درجات و مراتب فراوان دارد.
در خطبه ۹۹ نهجالبلاغه نیز امام امیرالمومنین علی علیهالسلام اینگونه تعبیر میکنند که «نساله المعافاة فی الادیان کما نساله المعافاة فی الابدان.» در این حدیث مهم امیرالمومنین عافیت در دین و اعتقاد را قبل از عافیت در جسم و بدن مطرح میکنند و این نشان از وسعت مفهوم عافیت در منابع دینی دارد.
در برخی از روایات نیز تصریح شده بر عافیت دنیا و آخرت. معلوم است که عافیت وقتی در مورد آخرت به کار میرود مفهومی مییابد بسیار وسیعتر از صرف سلامت دنیوی.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیان مفهوم عافیت میفرمایند که عافیت در روایات به معنای عافیت در اعتقاد و عمل و محفوظ ماندن از وساوس شیطانی و نفسانی است. ایشان تأکید میکنند انسان در میدان جنگ هم باید از پروردگار طلب عافیت کند، یعنی از او بخواهد که دچار شک، ترس و تزلزل نشود.
از پیامبر عظیمالشأن اسلام در جای دیگر اینگونه تعبیر شده که «اسئلک تمام العافیه، تمام العافیه، الفوز بالجنة و النجاة من النار.» یعنی عافیت کامل و تمام، عبارت است از رستگاری و رسیدن به بهشت و نجات از آتش یعنی همان دعایی که امیرالمومنین علیهالسلام در نامه ۵۳ نهجالبلاغه برای خود از خداوند خواستند و عرض کردند خداوندا از تو میخواهم که عاقبت من را ختم به شهادت و سعادت بگردانی.
امروز با تحقق نظام ولایت فقیه در جامعه ما که استمرار ولایت انبیاء است یکی از مهمترین مصادیق عافیت عبارت است از پای کار ولایت ماندن و در مسیر ولایت حرکت کردن و تحت تأثیر شائبههایی که خناسان ایجاد میکنند قرار نگرفتن، یعنی همان چیزی که سردار بزرگ اسلام شهید سلیمانی فرمود. حاج قاسم میگفت که والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی، دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد.
امروز متأسفانه گاهی مشاهده میکنیم که کسانی از قطار انقلاب پیاده میشوند. این ریزشهایی که گاهی مشاهده میشود از مصادیق انحراف از مسیر عافیت است.
از سوی دیگر رویشهایی که مشاهده میشود و میبینیم کسانی به انقلاب گرایش پیدا میکنند از مصادیق عاقبت به خیریست که در روایات اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.
در این شبهای با عظمت قدر از خداوند میخواهیم عافیت کامل به ما عنایت کند و عاقبت ما را ختم بخیر بگرداند انشاءالله.
مجتبی جعفری مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان
انتهای پیام/