دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

ناشنوایی ناتوانی پنهان/ افزایش ۷ درصدی کم‌شنوایی در جهان

ناشنوایی ناتوانی پنهان  افزایش ۷ درصدی کم‌شنوایی در جهان
رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت وارد کردن افراد کم‌شنوا و ناشنوا به فرآیند درمان، از افزایش حدود ۷ درصدی کم‌شنوایی در کشور‌های جهان خبر داد.
کد خبر : 900047

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سعید محمودیان گفت: آمار بیماری کم‌شنوایی در جهان رو به افزایش بوده و میزان در تمام کشورها نزدیک به 7 درصد است.

وی افزود: در ایران حدود 6.7 درصد افراد تمام گروه‌های سنی، 3.7 درصد نوزادان تازه متولد شده و حدود 3.5 درصد کودکان سن مدرسه مبتلا به درجات مختلف کم شنوایی هستند که باید هرچه سریعتر شناسایی و درمان شوند.

محمودیان با اشاره به شعار روز جهانی شنوایی مبنی بر «مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم»، ادامه داد: باید ذهنیت‌ها و نگرش‌ها را نسبت به موضوع شنوایی و کم شنوایان تغییر دهیم.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: کم شنوایی نه فقط به دلیل فقدان علایم قابل مشاهده بلکه به دلیل نادیده گرفتن در جوامع مختلف در کشورهای مختلف به عنوان ناتوانی پنهان شناخته شده است.

وی با اشاره به رایج‌ترین موانع فرهنگی و دردهای اجتماعی معلولیت ناشنوایی، راهبردهای مهمی را برای کاهش موانع فرهنگی پیشنهاد کرد و اقدامات مرتبط با هر مشکل را برشمرد.

محمودیان با اشاره به راهبردهای سازمان جهانی بهداشت برای کاهش موانع فرهنگی از دوره نوزادی تا سالمندی گفت: یکی از کانون‌های کم شنوایی منابع سرو صدا در شهرها، استفاده از هدفون و گوش کردن با صدای بلند است که با همکاری وزارت بهداشت، وزارت صمت و سایر وزارتخانه ها و آموزش باید از این امر جلوگیری شود.

وی در ادامه به پیوستگی سطوح ارجاع افراد دارای معلولیت کم شنوایی یا ناشنوایی یا در معرض خطر و دریافت نظام‌مند خدمات ارتقا یافته مراقبت از شنوایی تاکید کرد و به تبیین ارکان مراقبت های گوش و شنوایی فرد محور پرداخت.

گفتنی است، سوم مارسوزارت بهداشت از سوی سازمان جهانی بهداشت باهدف حمایت‌طلبی و آگاهی‌رسانی به مردم و  توجه به‌سلامت شنوایی، مراقبت‌های شنوایی و بیماری‌های خطرآفرین شنوایی نام‌گذاری شده؛ مقابله با نگرش‌های نادرست رایج، ارائه اطلاعات دقیق و مبتنی بر شواهد، حمایت‌طلبی از سوی سیاست‌گذاران و جامعه مدنی اهداف این روز در سال 2024 هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته