پذیرش تعداد ۴۸ اثر در همایش کشوری اقدامپژوهی/ استقبال از ایده دانشآموزان در سراهای نوآوری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با هفته جوان نخستین همایش کشوری اقدامپژوهی به همت حوزه معاونت امور مدارس سما در تالار علامه امینی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد.
معاون امور مدارس سمای کرمانشاه در این نشست با اشاره به اهمیت پژوهشمحوری در مدارس اظهار کرد: برگزاری اینگونه همایشها با همکاری سایر مراکز ذیربط در رشد و تعالی علمی و فرهنگی دانشآموزان تأثیرگذار است و باید استمرار داشته باشد.
مجید فرهیان در رابطه با آثار راهیافته به اختتامیه همایش کشوری اقدامپژوهی توضیح داد: ۸۳ اثر به دبیرخانه همایش ارسال شده که پس از داوری تعداد ۴۸ اثر مورد پذیرش قرار گرفت و در میان آثار به رتبههای نخست تا سوم برگزیده و آثار شایسته تقدیر تقسیمبندی شدهاند، همچنین به سایر اثرهایی که در مرحله داوری پذیرفته شدند گواهی حضور در همایش ارائه خواهد شد، ضمن اینکه آثار زیادی به صورت مجازی در این همایش ثبت شده است.
دانشآموزان به سمت حل مسائل پیش بروند
معاون پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه هم بیان کرد: همایش کشوری اقدامپژوهی اقدام خوب و ارزشمندی است که از سطح مدارس آغاز شده و دانشآموزان برای جامعه ارزشمند و نعمت هستید و تکیهگاه تک تک فردای ما محسوب میشوند و اگر بخواهیم در مورد کلمه پژوهش صحبت کنیم باید بگوییم به قداست کلمه پژوهش نشاندهنده جایگاه ارزشمند آن است.
مرتضی کهراریان متذکر شد: اگر به دستورات خالق جهان هستی دقت کنیم متوجه میشویم که در قرآن کریم بارها از ما خواسته شده پژوهش کنیم و بر این کلمه تأکید دارد، چراجویی مهمترین قدم در پژوهش است؛ بنابراین جامعهای موفق خواهد شد که به سمت پژوهش و «چرا این اتفاق افتاده» برود.
وی افزود: باید از سؤال طرح کردن شروع کنیم و به سمت حل مسائل پیش برویم، ما امروز مسائل زیادی در اطراف خود داریم؛ مانند تورم، آلودگی، گرانی، ناهنجارهای اخلاقی، مشکلات سیاسی و فرهنگی، کمحضوری دانشجویان در جلسات که همه را باید با دقت بررسی و تحلیل کنیم.
معاون پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه تبیین کرد: سر تعظیم جلوی همه دوستان خم میکنم و به دانشآموزان که هرکدام از آنها حکم فرزند و برادر کوچک من را دارند خواهم گفت ناامید نباشید که دیگران چهکار میکنند و با این هدف و تفکر باشید، قدمی بردارید که خودتان آن را یاد گرفتهاید، ما باید دانشآموز و دانشجو را به سمت پرسیدن، نقادی و دلیل آوردن هدایت کنیم.
کهراریان با اشاره به امکانات موجود دانشگاهی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، سراهای نوآوری و مراکز رشدی داریم که آمادهایم گروههای دانشآموزی در این مراکز حضور یافته و اختراع، ایده و هدفهای خود را در این مراکز دنبال کنند و ایدههای خود را به مرحله اجرا درآورند.
دبیر علمی همایش اقدامپژوهی هم درباره نحوه شروع به کار و برگزاری مراسم اختتامیه توضیح داد: دوستی جملهای به این مضمون که «قبل از اینکه قضاوتی شروع کنید یک سوزن به خودتان بزنید و یک جوالدوز به دیگران» عنوان کرد، بنابراین به تنهایی کسی نیستیم و اگر ایراد دیگران را میبینیم بدانیم خودمان هم ایرادهایی داریم که باید آن را نیز ببینیم، توجه داشته باشیم پژوهشهای عملکردی در آموزش و پرورش این سمت و سو را دارد، بعد
وارد بحث پژوهشی، روایت پژوهشی و در نهایت آیندهپژوهی میشویم که این چهار مورد را میتوان در قالب پژوهشهای عملکردی به بدنه آموزش و
پروش تزریق کرد.
کهراریان مطرح کرد: اصل اقدامپژوهشی به من معلم میآموزد که حرفهای عمل کنم و این موجب میشود از نظر فاکتور حرفه و شخصیت معلمی به من کمک کند؛ چراکه موجب میشود صبر من بالا رود و منعطف شوم و موارد
شخصیتی را در خود اصلاح کنم؛ امیدوارم در آینده با همکاری دانشگاه گامهای بهتری در این مسیر برداریم.
انتهای پیام/