دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1402 - 15:54

نتانیاهو برای دوره «پساجنگ غزه» نقشه کشید

نتانیاهو برای دوره «پساجنگ غزه» نقشه کشید
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سندی مکتوب رونمایی کرد که در آن شرط بازسازی غزه در دوران پساجنگ را غیرنظامی شدن و رادیکال‌زدایی آن عنوان کرده است.
کد خبر : 898175

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، پایگاه خبری «آکسیوس» با انتشار گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از سندی مکتوب برای دوران پساجنگ غزه رونمایی کرده که در آن نقش تشکیلات خودگردان فلسطینی در اداره این منطقه مورد تأیید است.

همچنین، نتانیاهو تاکید کرده که بازسازی غزه مشروط به غیرنظامی شدن این منطقه است.

خبر منتشر‌شده از سوی آکسیوس از آن جهت اهمیت دارد که برای اولین بار است که نتانیاهو مواضع خود را درباره آینده غزه مکتوب می‌کند؛ هرچند که این سند هم جزئیات مشخصی ندارد و تکرار ادعاهایی است که قبلاً به طور شفاهی مطرح کرده است.

این سند که در اختیار وزرای کابینه تل‌آویو قرار گرفته است، چندین اصل را به عنوان مبنای بحث درباره آینده غزه معرفی می‌کند و راه را برای اعمال تغییرات مشورتی باز گذاشته است.

طبق این سند، حتی بعد از اتمام جنگ، آزادی عمل نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی  برای انجام عملیات نظامی در سراسر غزه حفظ می‌شود.

ایجاد منطقه امن در مرز غزه - فلسطین اشغالی و اعمال کنترل بر گذرگاه رفح در همکاری با مصر و آمریکا از دیگر اصول اعلامی در سند مکتوب نتانیاهو عنوان می‌شود.

نظارت اسرائیل بر غیرنظامی‌‎سازی غزه از دیگر مفاد این طرح است حال آنکه نتانیاهو به دنبال اجرای طرح رادیکال‌زدایی از مؤسسات آموزشی، مذهبی و رفاهی غزه هم هست. گفته می‌شود که طرح رادیکال‌زدایی حتی‌الامکان با کمک کشورهای عرب منطقه و با توجه به تجربه‌های مشابه آنها در سطح ملی انجام خواهد شد.

رونمایی از طرح نتانیاهو برای دوره پساجنگ در حالی است که رژیم صهیونیستی مدعی شده چنانچه توافق آزادی اسرای صهیونیست تا آغاز ماه مبارک رمضان حاصل نشود، عملیات زمینی به رفح را آغاز خواهد کرد.

همزمان، واشینگتن که تاکنون سه بار قطعنامه‌های پیشنهادی شورای امنیت برای آتش‌بس را وتو کرده است، از قصد خود برای ارائه پیش‌نویس نسخه آمریکایی قطعنامه‌ آتش‌بس خبر می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته