دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1403 - 00:13
حماسه ۷ اکتبر؛

یک سال بعد از طوفان ...

یک سال بعد از طوفان ...
۱۲ ماه از وقوع عملیاتی می‌گذرد که نه تنها تاریخ فلسطین که تاریخ جهان را به دو بخش قبل و بعد از طوفان‌الاقصی تقسیم کرد.
کد خبر : 934912

خبرگزاری آنا، عماد نجار: یک‌سال از شروع طوفان الاقصی گذشت و تحولات در فلسطین، غرب آسیا، شمال آفریقا و حتی در سطح جهانی آنچنان سریع و دگرگون‌کننده بود که هیچ تحلیلگری تاکنون این حجم از تحولات را در یک پروسه دوازده ماهه مشاهده نکرده است. این عملیاتی چند وجهی و ترکیبی بود که تاریخ منحوس اسرائیل و تاریخ جهان هیچگاه شرح رخداد‌های پس از آن را فراموش نخواهد کرد.

آنچه که در این مدت رخ داد بر بسیاری از معادلات جهانی تاثیرگذار بود و علی‌رغم اینکه باعث شهادت تعداد بی‌شماری از مردم بی‌گناه و غیرنظامی شد و درکنار آن خیل عظیمی از فرماندهان و مقامات ارشد سیاسی و نظامی محور مقاومت به شهادت رسیدند، نگاه جهانی را چه در بعد مردمی و چه در بعد حکومتی نسبت به رژیم کودک‌کش صهیونیستی تغییر داد و بیداری اسلامی به بیداری جهانی منجر شد که زمینه‌ساز بسط تمدن نوین اسلامی در کل دنیا است.

بطور قطع مخاطبان طی این مدت اخبار را پیگیری کرده و از کم و کیف مطالب مطلع هستند. به همین دلیل قصد داریم در سالگرد چنین رخداد بزرگی شرایط زمان حاضر و مسلط بر دنیا را بطور مختصر بررسی کنیم.

اختلاف بین بایدن و نتانیاهو

طبق برآورد‌ها و بررسی رفتاری بین دو طرف، آنچه که بدون هیچ تردیدی مشخص است ناتوانی تاثیرگذاری بایدن بر نتانیاهو و فرمان‌ناپذیری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رئیس‌جمهور حواس پرت آمریکا است. به همین دلیل طبق اعلام رسمی برخی مقامات غربی، از آگوست امسال هیچ تماس تلفنی بین این دو انجام نشده است که نشانه‌ای از متشنج بودن روابط است.

تاثیر انتخابات آمریکا بر تل آویو

با توجه به نزدیک بودن رقابت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و برآورد صهیونیست‌ها از نتایج این انتخابات و همچنین انتظار حمایت‌های بیشتر از رئیس جمهور بعدی، بنیامین نتانیاهو حملات خود را به نوار غزه و لبنان ادامه خواهد داد و با اعلام نتیجه انتخابات هم تغییراتی در مسیر جنایات خود در پیش خواهد گرفت که تماما وابسته به این است که چه کسی مستاجر جدید کاخ سفید باشد.

کشتار دلیل محبوبیت کابینه نتانیاهو

روش‌های غیرانسانی و خارج از محدوده قوانین بین‌المللی و همچنین بی‌اعتنایی به همه اعتراضات در تمام شهر‌های جهان ازجمله شهر‌های صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی، در کنار آمار بالای کشتار مردم بی‌دفاع و غیرنظامی در نوار غزه، لبنان، عراق، سوریه و یمن باعث شد محبوبیت از دست رفته کابینه از درون متلاشی شده نخست وزیر اسرائیل در بین سیاسیون و نظامیان رژیم تا حدودی احیا شود. اما آنچه که زمینه‌های سرنگونی و تزلزل رژیم را فراهم آورده عدم توجه نتانیاهو به خواسته‌های جامعه صهیونیستی و دلیل راهپیمایی‌های اعتراضی مکرر در شهر‌های مختلف فلسطین اشغالی است؛ رفتاری تند و وحشیانه که بدون هیچ قاعده‌ای برای حذف همه مخالفین و حتی از بین بردن آنها متمرکز است. نخست‌وزیر اسرائیل در این مسیر نه به اعتراضات جامعه صهیونیستی اعتنایی دارد، نه به اعتراضات مردم جهان، نه به مخالفت‌های بین المللی، نه به خشم اربابان غربی و نه به موشک‌هایی که قلب تل آویو برای آنها به یک هدف دم دستی تبدیل شده است.

کابوس مهاجرت معکوس

میزان و حجم آتش مقاومت در سرزمین‌های اشغالی و نوع برخورد‌های نظامی نیرو‌های مقاومت با ارتش بسیار مجهز و پیشرفته اسرائیل در کنار اسارت ۲۵۰ نظامی صهیونیست توسط مقاومت حماس در غزه و عدم تلاش نتانیاهو برای آزادی این افراد، بحران شدید و علنی اقتصادی طولانی مدت، همچنین تخلیه شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف غزه و شمال اسرائیل می‌تواند دلایل مهمی باشد برای آشفتگی درونی جامعه صهیونیستی و افزایش موج اعتراضات علیه این رژیم؛ دلایلی که باعث بیش از دو برابر شدن درخواست‌های مهاجرت معکوس طی این یکسال اخیر شده است.

اوج‌گیری تابستانی کشتار اسرائیل

تشدید تنش از پایان ماه میلادی جولای و حمله برنامه ریزی شده به کودکان عرب دروزی جولان اشغالی و پس از آن عملیات‌های پی‌درپی برای ترور فرماندهان مقاومت که از فواد شکر و اسماعیل هنیه شروع شد تا جایی که به نظر می‌رسد اواسط تابستان یک نقطه عطف در جنگ یک سال اخیر غزه باشد. 

تلاش برای وارد کردن آمریکا به معرکه

اگر به نحوه رفتار‌ها و حملات دیوانه وار اسرائیل از تابستان به بعد نگاهی عمیق داشته باشیم، متوجه می‌شویم که تل آویو تلاشی مجدانه برای وارد کردن واشنگتن به معرکه خونین منطقه دارد. در این مدت بار‌ها دیده شد رژیم صهیونیستی علاوه بر آمریکا تلاش‌هایی نیز برای ورود بازیگران خرد و کلان دیگر در این کشتار وحشیانه انجام داد که البته عاقبت‌اندیشی درباره نتایج آن باعث پرهیز آنها از ورود علنی به این معرکه شده است.

سگ هار بدون قلاده

عبور رژیم صهیونیستی از تمامی قواعد حقوق بشری و بین‌المللی در زمینه قوانین جنگی و استفاده از تسلیحات، همچنین نحوه ترور مقامات ارشد و فرماندهان مقاومت و بی اعتنایی به هشدار‌های هم پیمانان اسرائیل باعث شده زمینه‌ها برای بروز یک مخاصمه بزرگ و فرامنطقه‌ای ایجاد شود و همین شرایط بنیامین نتانیاهو را به سگی هار و خونخوار تبدیل کرده است که افسار گسیخته در حال حمله به همه سو و آسیب رسانی به همگان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب