دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1395 - 20:00

ارائه نانوکپسول‌های دارویی و نانوجاذب مواد آلاینده هوا توسط دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجوی رشته شیمی آلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در مقطع کارشناسی ارشد، موفق به ساخت نانوکپسول‌های دارویی شده است که در آن با استفاده از اسانس‌های طبیعی، میزان تاثیر دارو افزایش می‌یابد.
کد خبر : 89813

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- صبا صفری باویل در مورد این نانوکپسول‌های دارویی گفت: «یک سری نانوکامپوزیت‌ تولید کردیم که برای تهیه دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند و سپس مواد پلیمری را به صورت نانو تهیه کردیم که قابلیت کپسوله شدن دارند و همچنین با استفاده از اسانس‌های طبیعی تاثیر داروها را افزایش داده‌ایم. در واقع این اسانس‌ها میزان جذب داروها را افزایش می‌دهند. این اسانس‌ها عبارتند از اسانس بادرنجبویه، شوید، رزماری، آویشن و گشنیز».


وی افزود: «قرص‌هایی که برای درمان بیماری‌هایی چون چربی خون استفاده می‌شوند، ممکن است آسیب‌هایی را مثل التهاب مفاصل یا ناراحتی‌های معده در پی داشته باشد. اما زمانی که از مواد طبیعی مثل شوید و گشنیز استفاده می‌کنیم، که برای چربی خون مفیدند، و آنها را به صورت نانوکپسوله درمی‌آوریم، خیلی سریع در بدن جذب می‌شوند».


به گفته صفری، این کپسول‌ها هم‌اکنون در مرحله آزمایش روی حیوانات هستند.


مواد نانوجاذب


صفری همچنین موفق به تولید مواد نانوجاذبی شده است که برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست استفاده می‌شوند. این مواد به فیلترهاتزریق می‌شوند تا گازهای مضر را جذب کنند. به گفته وی، این نانومواد از اکسید آهن نانومغناطیسی تشکیل شده‌اند که همین امر قابلیت بازیافت به مواد را می‌دهد و می‌توان چندین بار از آنها استفاده کرد.


صفری گفت: «اکسید آهن حالت مغناطیسی را در مواد ایجاد می‌کند که با استفاده از آهنرباهای خیلی قوی می‌توان آنها را از بقیه مواد جدا کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد».


وی افزود: «در روش‌های مرسوم، از سانتریفیوژ و فیلتر برای جداسازی این مواد استفاده می‌شد که هزینه زیادی در بر داشت. اما ما با بهره‌گیری از خاصیت مغناطیسی اکسید آهن به راحتی این جداسازی را انجام می‌دهیم و این کار 40 تا 50 درصد کاهش هزینه را در بردارد».


گفتنی است این محصولات در سومین جشنواره فناوری نانوی دانشگاه آزاد اسلامی که هفته گذشته در واحد یادگار امام (ره) برگزار شد، معرفی شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته