دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد

ربات جراحی سینا در راه ورود به بازار جهانی

ربات جراحی سینا در راه ورود به بازار جهانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از ورود ربات جراحی سینا به بازارهای جهانی و منطقه‌ای خبر داد.
کد خبر : 897755

حسین قناعتی در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران به خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت:  اولین ربات جراحی را آمریکایی‌ها به داوینچی ساختند و دومین ربات نیز را ایرانی‌ها با عنوان سینا ساختند و پیش‌ازاین اندونزی و به‌تازگی کشور عراق از مشتریان این ربات هستند.

وی بابیان اینکه باعث افتخار است که محققان ما توانستند همپای دنیا در این حوزه فعالیت کنند، افزود: ما ازلحاظ نوآوری و به‌روزرسانی علم و اختراع هیچ کمبود ظرفیتی نسبت به دنیا نداریم اما برای ورود به بازار جهانی مشکل‌داریم.

قناعتی ادامه داد: دانشگاه‌ها برای حمایت از پژوهشگران مشکلاتی دارند و نتیجه آن شده که جوانان ما جذب شرکت‌های خصوصی می‌شوند و یا متأسفانه مهاجرت می‌کنند.

وی گفت: باید کاری کنیم که دانشگاه‌ها برای حضور و امتداد محققان جذاب باشد و موانع مانند حق حمایت معنوی اثر را شناسایی و رفع کنیم تا فناوران با اطمینان خاطر از وضعیت موجود و آینده به فعالیت علمی خودشان بپردازند. همچنین دولت در حوزه تولید انبوه فناوری‌های حمایت کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: خروج یک دانش‌آموخته دکترای تخصصی در هر رشته رقمی از کشور بیش از دو تا 3 میلیارد دلار به کشور آسیب می‌زند، این در حالی است که می‌توان با رقمی معادل یک‌سوم این رقم از دانشمندان حمایت کرد تا به مهاجرت فکر نکند.

وی گفت: با بپذیریم در معرض آسیب‌های مهاجرت نخبگان هستیم، بنابراین از مسئولان کشور درخواست دارم تا نسبت به پژوهشگران کشور به‌عنوان سرمایه‌ای بزرگ توجه بیشتری داشته باشند.

قناعتی از مالیات 30 درصدی طرح‌های تحقیقاتی گلایه کرد و گفت: با این گرانی و تورم اعتبارهای پژوهشی به‌خودی‌خود جوابگوی انجام فعالیت‌های پژوهشی نیست، پس چه ضرورتی دارد چنین مالیاتی در نظر گرفته شود؟

وی بابیان اینکه با مسئولان ذی‌ربط گفتگو شده و قول داده‌اند که این مصوبه را لغو کنند، افزود: ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد و باید حداقل یک درصد اختراعات نیز در ایران انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته