دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1402 - 10:42
واکنش سرپرست فدراسیون دوومیدانی به حواشی مسابقات زنان:

از همه عذرخواهی می‌کنم/ اطمینان می‌دهم میزبان آبرومندی برای داخل سالن آسیا باشیم

از همه عذرخواهی می‌کنم  اطمینان می‌دهم میزبان آبرومندی برای داخل سالن آسیا باشیم
سرپرست فدراسیون دوومیدانی گفت: اشتباهی که در مسابقات ۸۰۰ متر افتاده را قبول دارم و با کمال احترام به جامعه ورزش و افکار عمومی بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کنم.
کد خبر : 894390

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فدراسیون دوومیدانی در حالی این روز‌ها سخت در تدارک میزبانی مسابقات داخل سالن آسیاست که با حاشیه‌هایی مواجه شده است. ماجرا مربوط به عملکرد ضعیف برخی داوران رقابت‌های داخل سالن باشگاهی کشور در بخش زنان است که طی همین هفته در مجموعه آفتاب انقلاب تهران برگزار شد. طبق اعلام قبلی این فدراسیون، نتایج مسابقات باشگاهی و پیکار‌های جایزه بزرگ تهران که چندی قبل برگزار شد، به منزله انتخابی تیم ملی برای حضور در قهرمانی آسیا محسوب می‌شود.

با اشتباهاتی که از این داوران سر زده، این نگرانی به وجود آمده که مبادا ایران نتواند از عهده برگزاری پیکار‌های قهرمانی داخل سالن آسیا برآید. رویداد مهمی که نزدیک به ۳۰ کشور برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند و رکورد‌های آن در رنکینگ جهانی محاسبه می‌شود. از همه مهمتر این که، کادر مدیریتی جدید فدراسیون دوومیدانی، رقم درخورتوجهی را صرف نوسازی مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب کرده تا میزبانی آبرومندی از این رقابت‌ها داشته باشد. برای پاسخ به همه این حواشی چه کسی بهتر از مهدی مبینی، سرپرست فدراسیون.

محرزترین اشتباهی که داوران زن در مسابقات باشگاهی داخل سالن داشتند، مربوط به دور شماری غلط مسابقه دوی ۸۰۰ متر بود. این که به جای چهار دور، پنج دور ورزشکاران را دواندند. مهدی مبینی سرپرست فدراسیون دوومیدانی در واکنش به این موضوع به خبرنگار ورزشی آنا گفت: اشتباهی که در مسابقات ۸۰۰ متر افتاده را قبول دارم و با کمال احترام به جامعه ورزش و افکار عمومی بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کنم. به عنوان مسئول فعلی فدراسیون دوومیدانی با این قضیه برخورد کردم. برای این که حقی هم از کسی ضایع نشود، مجددا در روز بعد مسابقه فینال را برای دوی ۸۰۰ متر برگزار کردیم تا نارضایتی به وجود نیاید. اما جامعه دوومیدانی به خوبی می‌دانند که پتانسیل داوری ما در بخش بانون همین است که می‌بینید.

وی افزود: اگر دانش و علم داوران ما با نواقصی رو به رو است، مربوط به یک ماه و دو ماه نیست و در گذشته هم دیده شده که داوران با اشتباهاتی رو به رو بوده اند. عملکردی کنونی داوران ما، حاصل فعالیت سیستمی است که سال‌ها کار کرده. مدیران زیادی از گذشته تا به الان اداره فدراسیون دوومیدانی را به عهده داشتند. باید برنامه ریزی اصولی صورت می‌گرفته تا نسبت به ارتقا سطح داوران اقدام شود. با این حال ما در همین مدت دو ماهی که به فدراسیون آمدیم، دو مرحله مسابقات سالنی را برگزار کردیم تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنیم. حتی من می‌توانم این را بگویم که داوران مسابقات باشگاهی غربال شدند و از داوران رقابت‌های جایزه بزرگ بهتر بودند. ما دو ماه است که داریم شبانه روز کار می‌کنیم تا ورزشگاه آفتاب انقلاب را تجهیز را کنیم. همزمان کار سخت افزاری و نرم افزاری را با هم انجام می‌دهیم. امیدواریم نقد‌ها منصفانه باشد و اهالی دوومیدانی کمک کنند تا با آرامش و صبوری کار را جلو ببریم که میزبان خوبی در آسیا باشیم.

انتقاد دیگر مربوط به رقابت‌های دوی ۶۰ متر مانع است که گفته می‌شود به دلیل ایراد در دستگاه فتوفینیش، مسابقات فینال آن به روز بعد موکول شده است. سرپرست فدراسیون دوومیدانی ادامه داد:مشکل دستگاه فتوفینیش در فینال دوی ۶۰ متر مانع اتفاقی بود و به خاطر خالی شدن باتری به وجود آمد. دستگاه‌های فتوفینش ما سوئدی است و ما آن‌ها را توسط مهندسین نخبه داخلی به تازگی تعمیر کردیم و از این به بعد مشکلی نخواهیم داشت. برای این که محکم کاری کرده باشیم، دستگاه‌های فتوفینیش عراقی را اجاره کرده بودیم تا مبادا برای مسابقات آسیایی به مشکل بخوریم. ولی خوشبختانه دستگاه‌های خودمان به روز شده و حتی از عراق هم جلوتر است. طوری که شاید از دستگاه‌های عراقی به عنوان رزور (بک آپ) استفاده کنیم. مورد مهم‌تر این که پیش از این تنها یک نفر به صورت متخصص پشت دستگاه‌های فتوفینیش می‌نشست و این موضوع کار را سخت کرده بود. طوری که، برای این کار، روزی ۴۰ میلیون تومان هزینه صرف می‌شد، اما الان این آموزش را به ۵ نفر از مجریان فدراسیون دادیم تا در شرایط بهتری کار را انجام بدهیم. الگوبرداری از سیستم انتقال نتایج زنده و همچنین نصب ویدیو چک (VAR) از دیگر برنامه‌هایی بوده که برای اولین بار راه اندازی شده است.

سرپرست فدراسیون دوومیدانی این اطمینان را می‌دهد که مسابقات داخل سالن آسیا در حرفه ای‌ترین شرایط برگزار شد. وی خاطر نشان کرد:طی مکاتبه‌ای که با کنفدراسیون دوومیدانی آُسیا داشتیم، قرار است ۲۰ داور تکنیکال زبده آسیایی در بخش مردان و زنان به مسابقات تهران بیاید. مطمئنا در کنار برترین داوران داخلی یک کادر فنی قوی را در این رقابت‌ها خواهیم داشتیم تا میزبان آبرومندی باشیم.

*واکنش لیلا ابراهیمی به مربی معترض مشهدی

مورد دیگری که یکی از مربیان حاضر در مسابقات دوومیدانی داخل سالن باشگاهی به آن انتقاد کرد، مسابقه دوی ۳۰۰۰ متر بود. جایی که مدعی شد، نتایج بعد از دو ساعت بازبینی شده و با غرض ورزی نفر سوم این ماده معرفی شده است. کنایه حمیده جوان به لیلا ابراهیمی، دونده پرافتخار ایران است که در این رقابت‌ها مدیر برگزاری مسابقات بانوان بود. ابراهیمی در واکنش به حواشی به وجود آمده به آنا گفت: مسابقات نقاط ضعف زیادی داشت و ما منکر آن نیستیم. متاسفانه در سال‌های گذشته روی کادر فنی به طور حرفه‌ای کار نشده و از نفرات جوان نیز استفاده نکردند. ضمن این که هیچ دوره باز آموزی و ارتقا سطحی هم برای آنها برگزار نشده تا به علم روز داوری دوومیدانی دنیا نزدیک شوند. مشکلات داوری ما با یک روز و دو روز حل نمی‌شود و زمان می‌برد تا به سطح ایده آل خودش برسد.

وی تصریح کرد: از بچگی در دوومیدانی بودم و می‌دانم در دور‌های بالا، شمارش‌ها ایراد دارد. این مشکلات از قدیم بوده و تا به الان به نوعی کاور می‌شده است. اما ما سعی کردیم در همین شرایط، فرصت را برای داوران جوان هم مهیا کنیم که توانایی هایشان را در کنار باتجربه‌ها نشان بدهند. به عبارتی واضح‌تر با مشکلات شفاف برخورد کردیم. به هر حال برای این که بخواهیم از صفر به صد برسیم، باید یک سری هزینه‌ها را بدهیم و کمبود‌ها را بپذیریم. خود من سال‌ها داور بودم و در تمام این مدت هیچ وقت از بنده در بخش مدیریت فنی مسابقات استفاده نشد تا این که در این مسابقات، این فرصت به من داده شد. حالا ممکن است در این مسیر یک عده باشند که عملکرد من باب میل آنها نباشد و بخواهند با عینک بدبینی من را ببینند.

وی در پاسخ به این سوال که حمیده جوان نتیجه دوی ۳۰۰۰ متر را مغرضانه می‌داند و وجود ویدیو چک را در سالن مسابقات تکذیب می‌کند، افزود: دوربین‌های ویدیو چک در پی بازسازی مجموعه آفتاب انقلاب، برای نخستین بار در سالن نصب شدند، که اگر خطایی صورت گرفت، داوران با دقت نظر بیشتری نسبت به بازبینی آن اقدام کنند و رای بدهند. اگر کسی به نتیجه مسابقه‌ای معترض است، طبق قوانین باید اعتراضش را مکتوب کند و مبلغی را بپردازد تا به شکایتش رسیدگی کند. ما موظف هستیم در ازای پرداخت هزینه، با سند و مدرک فیلم مسابقه را نشان دهیم. دوربین‌ها برای این نصب شده اند که ما در لحظه، عکس رنگی مسابقه هر ورزشکار را تقدیم کنیم تا هیچ شبهه‌ای به وجود نیاید. من به صراحت می‌گویم دور شمار با تجربه‌ای هستم و کاملا حواسم به مسابقه ۸۰۰ متر بود، اما یک لحظه برای چک کردن سایر موارد مسابقه، از خط پایان دور شدم که دیدم زنگ دور آخر مسابقه را نزدند. سرداور‌ها باید در دوی ۸۰۰ متر با حواس بیشتری کار را دنبال می‌کردند که این اتفاق نیفتد. در مسابقه ۳۰۰۰ متر هم شخصا در محل حاضر بودم و خوشبختانه پریسا عرب در این ماده هم رکوردشکنی کرد. متاسفانه یک سری افراد نمی‌خواهند افکار و دیدگاه هایشان را وسعت بدهند، دنبال حاشیه سازی هستند. اگر کسی حرفی برای گفتن در مسابقه داشته باشد باید همان موقع اعتراضش را رسما اعلام می‌کرد نه این که بیاید در رسانه‌ها اعتراض کند!

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته