دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1402 - 13:00
اشتباهات ادامه‌دار فاحش داوران دوومیدانی؛

حمیده جوان: به دروغ می‌گویند مسابقه ۳۰۰۰ متر را VAR کردند!

حمیده جوان: به دروغ می‌گویند مسابقه ۳۰۰۰ متر را VAR کردند!
مربی دو‌های نیمه‌استقامت و استقامت به‌شدت از وضعیت برگزاری مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی کشور انتقاد کرد.
کد خبر : 894303

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی باشگاه‌های کشور در حالی طی سه روز گذشته (۹ تا ۱۱ بهمن) در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تهران برگزار شد که با حاشیه‌های زیادی همراه بود. حاشیه‌هایی که البته باید گفت در مسابقات بانوان به وجود آمد و نتایج این بخش را تحت تاثیر قرار داد. از قرار اتفاقات منفی رخ داده، به قضاوت ضعیف و اشتباهات فاحش تیم داوری در این رقابت‌ها بر می‌گردد. شمارش غلط دور‌های مسابقه دوی ۸۰۰ متر، خرابی دستگاه فتوفینیش در فینال دوی ۶۰ متر و اعلام شبهه برانگیز نفرات برتر دوی ۳۰۰۰ متر، همه مواردی است که کیفیت رقابت‌های دوومیدانی باشگاهی داخل سالن زنان را زیر سوال برده است.

حمیده جوان، مربی دو‌های نیمه استقامت و استقامت یکی از مربیانی است که به شدت از عملکرد تیم داوری این مسابقات گله‌مند است. او که شاگردان زیادی در پیکار‌های باشگاهی داشته، اول از همه به دور شماری اشتباه مسابقه ۸۰۰ متر اشاره می‌کند.

جوان به خبرنگار ورزشی آنا گفت: متاسفانه داورانی که قضاوت این مسابقات را به عهده داشتند خیلی بد عمل کردند. این افراد حتی نتوانستند چهار دور را به صورت دستی بشمرند. دوی ۸۰۰ متر در کل چهار دور است، اما دوستان به اشتباه یک دور اضافه بچه‌ها را دواندند و به جای چهار دور، رکورد آنها را با پنج دور محاسبه کردند. آیدا نارویی و پریسا امینی شاگردان من بودند که در مسابقه ۸۰۰ متر شرکت کردند. روال بر این است که در دور یکی مانده به آخر زنگ مسابقه می‌زنند تا ورزشکار متوجه شود که دور آخرش را باید بدود، اما داوران زنگ را نزدند. من خودم در دور چهارم متوجه بودم که مسابقه تمام شده، ولی دیدم باز بچه‌ها دارند به کارشان ادامه می‌دهند. در نهایت وقتی دیدم داوران اصلا حواسشان نیست، ۵۰ متر آخر، شاگردانم را از پیست بیرون کشیدم که دیگر ندوند.

*ظهور دونده‌ای از استان محروم سیستان و بلوچستان

بعد از نتاج غلطی که در رقابت‌های مقدماتی دوی ۸۰۰ به دست آمد، کمیته برگزاری مسابقات همین رکورد‌ها را به عنوان نتایج این مرحله حساب کرد و روز بعد هم مسابقه فینال را برگزار کرد. فدراسیون دوومیدانی اعلام کرده بود، نتایج این مسابقات به علاوه رقابت‌هایی که سه هفته پیش تحت عنوان جایزه بزرگ برگزار کرده بود، به عنوان انتخابی تیم ملی قرار است لحاظ شود. چرا که دوومیدانی ایران اواخر همین ماه میزبان رقابت‌های داخل سالن آسیا است و با حضور نزدیک به ۳۰ کشور، می‌خواهد مسابقاتی با کیفیت را برگزار کند. حمیده جوان در خصوص نفرات منتخب تیم ملی داخل سالن توضیح می‌دهد: آیدا نارویی و پریسا امینی شاگردان من در رقابت‌های دوی ۸۰۰ متر داخل سالن باشگاه‌ها بودند که به ترتیب نفرات دوم و ششم شدند. همیشه ملاک این بوده که در آخرین رکوردگیری نفرات تیم ملی را انتخاب می‌کنند. اصلا به ما نگفته بودند که نتایج جایزه بزرگ هم برای انتخاب ملی پوشان آسیایی موثر است. سه هفته پیش تنها یک تک مسابقه در ۸۰۰ متر برگزار کردند و شاگردان من در این مسابقه حضور نداشتند. الان می‌گویند دو نفر اول تک مسابقه جایزه بزرگ و نفر اول مسابقات باشگاهی، نماینده‌های ملی پوش دوی ۸۰۰ متر هستند. ورزشکار من (آیدا نارویی) امسال در مسابقات صحرانوردی ایران قهرمان ایران شد. او یک دونده است که استان محروم سیستان و بلوچستان آمده است. این استان تا به حال دونده زن نداشته. نمی‌دانید با چه مشقتی خودش را به اینجا رسانده. از سیستان به مشهد آمد و چند ماه در خوابگاه زندگی کرد تا من تمرینش بدهم که برای داخل سالن آسیا آماده شود. این ناعادلانه است که فدراسیون بخواهد نفرات را با یک تک مسابقه انتخاب کند. باید شرایط برای همه یکسان باشد.

حمیده جوان: به دروغ می‌گویند مسابقه ۳۰۰۰ متر را VAR کردند!

*تصمیمات سلیقه‌ای در فدراسیون دوومیدانی

جوان که سابقه مربیگری تیم‌های ملی دوومیدانی بانوان را در کارنامه دارد به گاف دیگر داوران مسابقات داخل سالن در مسابقات دوی ۳۰۰۰ متر نیز اشاره می‌کند:شاگرد دیگر من زهرا افشاریان بود که در دوی ۳۰۰۰ متر شرکت کرد. با توجه به این که نفر سوم خطا کرده بود و پایش روی خط استارت بود، اعلام کردند او حذف می‌شود و زهرا نفر سوم این مسابقه شد. نتایج را اعلام کردند و خبر هم رسانه‌ای شد، اما دو ساعت بعد، تیم داوری ناگهان اعلام کرد که افشاریان همان نفر چهارم مسابقه است و نفر سوم هیچ خطایی انجام نداده و دوباره نتایج را تغییر دادند. متاسفانه تصمیمات سلیقه‌ای در فدراسیون دوومیدانی باعث شده تا حق بچه‌ها خیلی ضایع شود. چون نفر سوم شاگرد خانم لیلا ابراهیمی است و خانم ابراهیمی هم مسئول برگزاری این مسابقات بود، این کار را کردند. جالب است که می‌گویند بعد از دو ساعت، مسابقه ۳۰۰۰ متر را VAR کردند. اما هیچ دوربینی در سالن وجود نداشت و دارند به دروغ این موضوع را بیان می‌کنند تا نفر دلخواهشان ملی پوش شود.

*برای دوی ۶۰ مانع، ۲۰ بار تپانچه زدند

مربی مشهدی دوومیدانی اوضاع داوری زنان در این رشته را خیلی غیرحرفه‌ای توصیف می‌کند و می‌گوید فدراسیون دوومیدانی به عنوان متولی اصلی این رشته باید فکری به حال این قضیه کند:اشتباه فاحش داوران فقط در رشته‌هایی که من شاگرد داشتم نبود. دور مقدماتی ۶۰ متر مانع را بعد از یک ساعت و ربع تاخیر برگزار کردند. شاید ۲۰ بار تپانچه را زدند، اما مسابقه استارت نمی‌خورد. در نهایت هم فینال این ماده را روز بعد برگزار کردند و گفتند، چون دستگاه فتوفینیش خراب است نمی‌توانند مسابقه را انجام بدهد. متاسفانه ما هم به لحاظ تجهیزات دچار مشکل هستیم و هم علم داورانمان به روز نیست. فدراسیون باید فکری به حال این قضیه بکند. دوره ارتقا سطح برای داوران زن بگذارد. این طور نمی‌شود که بچه‌ها بهترین روز‌های زندگی شان را با تمرین بگذرانند و در نهایت به خاطر تصمیم‌های سلیقه‌ای یا اشتباهات داوران شانس حضور در تیم ملی را از دست بدهند. ما نمونه این اتفاق را سال گذشته هم در مسابقات فضای باز دیدم. مسابقات انتخابی دوی ۲ هزار متر مانع بود که باز هم دور‌ها را یک دور زیادی شمردند. ستایش امینی شاگرد من، چون باهوش بود خودش حواسش جمع بود و اضافه ندویید، اما بقیه ادامه دادند.

حمیده جوان: به دروغ می‌گویند مسابقه ۳۰۰۰ متر را VAR کردند!

*شاید داروان آسیایی آبروداری کنند

یازدهمین دوره رقابت‌های دو و میدانی داخل سالن قهرمانی آسیا طی روز‌های ۲۸الی۳۰بهمن ماه جاری به میزبانی ورزشگاه آفتاب انقلاب تهران برگزار خواهد شد. مهدی مبینی سرپرست فدراسیون دوومیدانی که تازه مسئولیت این فدراسیون را به عهده گرفته، هزینه زیادی کرده تا با بازسازی و تجهیز کردن تنها مجموعه تخصصی دوومیدانی کشور این پیکار‌ها را با کیفیتی بالا برگزار کند. چرا که امتیاز ن در رنکینگ جهانی ثبت می‌شود و از این رو ۲۹ کشور برای شرکت در آن اعلام آمادگی کردند. در این میان، اما نحوه قضاوت داوران و نبود تجهیزات به روز الکترونیکی نگرانی‌ها برای مسابقات پیش رو افزایش داده است. هر چند که گفته می‌شود قرار است ۱۰ داور زن و ۱۹ داور مرد از قاره در قهرمانی داخل سالن آسیا قضاوت کنند. با این حال، اما در نباید فراموش کرد که ایران به دلیل امتیاز میزبانی می‌تواند سه ورزشکار در هر ماده را در رقابت‌های آسیایی داشته باشد ولی با نتایجی که از انتخابی‌ها به دست آمده، این ابهام وجود دارد که شاید شایسته‌ترین‌ها انتخاب نشده باشند. نباید فراموش کرد که سه هفته پیش نیز در جریان رقابت‌های جایزه بزرگ تهران در بخش مردان هم شمارش دور‌ها در دوی ۳۰۰۰ متر اشتباه صورت گرفت. از بین تمام شرکت کننده‌های حاضر در این دو، همه با ۱۴ دور، رقابتشان را به پایان بردند ولی یک نفر مسیر مسابقه را درست طی کرد و در واقع ۱۵ دور دوید که آن محمد حسین طیبی بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته