دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر اجرایی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در گفت‌وگو با آنا:

اقتصاد فرهنگ، ضمانت تداوم توسعه است

اقتصاد فرهنگ، ضمانت تداوم توسعه است
دبیر اجرایی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم از اهمیت توجه به اقتصاد فرهنگ می‌گوید.
کد خبر : 890717

دبیر اجرایی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به اینکه این سند حاوی ۱۰ راهبرد و ۶۰ اقدام در حوزه حمایت از صنایع فرهنگی است، اظهار کرد: تلاش معاونت علمی ریاست جمهوری و زیرمجموعه‌های آن بر این مبنا است که اقدامات مندرج در سند به نحو احسن در زیست فناورانه کشور عملیاتی شود. در این مسیر، تأمین بودجه لازم برای توسعه زیرساخت و اجرای برنامه‌های سند نیز مورد توجه قرار دارد.

سید مهدی سادات حیاتشاهی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما در حوزه حمایت از مجموعه‌های فرهنگ بنیان و کسب و کار‌های فرهنگی، مشارکت در برگزاری رویداد «پارس آرا» با محور طراحی شخصیت است. این رویداد که توسط قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی برگزار می‌شود، به دنبال انتخاب بهترین نمونه‌های طراحی شخصیت برای تولید محصولات فرهنگی است.

 فرهنگ و تاریخ سرشار از «شخصیت» که نیازمند توجه است

وی افزود: میراث ادبی و فرهنگی ایران‌زمین سرشار از شخصیت‌هایی است که می‌توانند در محصولات فرهنگی حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. برخی کشور‌های غربی و آسیای شرقی که سابقه تاریخی آن‌ها اصلا با کشورما قابل مقایسه نیست، از چند دهه پیش در زمینه طراحی شخصیت برای فیلم، سریال، اسباب‌بازی، اکسسوری، پوشاک و... وارد عمل شده‌اند. آن‌ها از این ظرفیت برای نفوذ و استعمار فرهنگی در سایر کشور‌ها بهره برده‌اند.

سادات حیاتشاهی افزود: نوآوری در طراحی شخصیت و هماهنگی آن با ابزار‌های فناورانه انتقال پیام، از مهم‌ترین معیار‌های یک طراحی شخصیت استاندارد است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و نوآوری غیردولتی صنایع خلاق افزود: فراموش نکنیم که اقتصاد فرهنگ، ضمانت تداوم توسعه محسوب می‌شود. تا زمانی که فرهنگ را صرفاً در قالب خودشان ببینیم، توسعه فرهنگ تضمین نخواهد شد؛ در بستر کوچکی می‌ماند و چه بسا بعد از مدتی فراموش شود؛ بنابراین باید یک زنجیره ارزش اقتصادی برای حوزه‌های فرهنگی و هنری طراحی کنیم. یکی از رسالت‌های ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم توجه به مباحث اقتصادی در این بخش است.

دبیر اجرایی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم عنوان کرد: در رسته‌های مختلف صنایع فرهنگی، عنصر «شخصیت» نقش محوری دارد. بی‌اعتنایی به طراحی درست شخصیت‌ها، باعث می‌شود این محصولات فرهنگی عملاً کاربرد خود را از دست بدهند.

اقتصاد فرهنگ، ضمانت تداوم توسعه است

ضرورت حمایت از رویداد پارس‌آرا

سادات افزود: دوستان ما در شورای فرهنگ عمومی نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌اند. با صحبت‌هایی که با معاونت علمی ریاست  جمهوری داشتند قرار شد ما هم در کنار شورای فرهنگ عمومی باشیم که رویداد «پارس آرا» یک از مصادیق عملی این همراهی است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و نوآوری غیردولتی صنایع خلاق گفت: یکی از وظایف معاونت علمی احراز صلاحیت واحد‌های خلاق و حمایت از آنهاست. تاکنون حدود ۲ هزار شرکت خلاق در حوزه‌های مختلف شناسایی شده و درمسیر حمایت قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، زیرساخت‌هایی به نام خانه‌های خلاق نوآوری را داریم که به نوعی به گروه‌ها و افراد حقیقی در حوزه‌های فرهنگی و هنری و فناوری خدمات می‌دهند تا طرح‌هایشان به ثمر بنشیند و وارد بازارشود.

دبیر اجرایی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم افزود: ما ظرفیت‌های گوناگونی را برای حمایت از بخش‌های مختلف این مسابقه در اختیار دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی قرار دادیم. در قالب رویداد «پارس آرا»، تعدادی از خانه‌های خلاق که پشتیبانی از توسعه طرح‌ها را به عنوان مأموریت خود تعریف کرده‌اند، در کنار پروژه‌های طراحی شخصیت قرار گرفتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته