پیشنشست رویداد بازارپردازی تهران برگزار شد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بازارپردازی فرهنگی که برگردان فارسی عبارت (cultural Merchandaising) است را میتوان به معنی کسبوکارهای فرهنگی دانست که توانستهاند کاراکتر یا شخصیتی را خلق کرده و زنجیره محصولات فرهنگی همانند اسباببازی، عروسک، گیم، انیمیشن، نوشتافزار و سایر موارد مشابه را به وجود آورند.
این کسبوکارهای فرهنگی به دلیل استفاده از فناوریهای نوین فرهنگی و ایجاد یک زنجیره بههم مرتبط محصولات فرهنگی کودک و نوجوان بهعنوان کسبوکارهای فرهنگبنیان نیز شناخته میشوند.
کسب و کارهای فرهنگبنیان، به دلیل توسعه زنجیره محصولات فرهنگی شخصیتمحور میتواند بر ذائقه، الگوها، ایدهآلها و رفتارهای فرهنگی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار باشند و از این نظر تاثیرگذاری عمیقی بر هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان دارند که متأسفانه هماکنون این هویت آفرینی در اختیار مرچندایز کاراکترهای خارجی همچون «باب اسفنجی»، «لاکپشت نینجا»، «مرد عنکبوتی»، «بتمن»، «السا» و موارد مشابه است.
برهمین اساس و بهمنظور مقابله با «مرچندایز» کاراکترهای خارجی و تاثیرگذاری بر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شورای فرهنگ عمومی در جلسه ۷۶۷ خود توجه به توسعه بازارپردازی فرهنگی مبتنی بر کاراکترها و شخصیتهای بومی و ایرانی اسلامی را مصوب و ابلاغ کردهاست تا در نتیجه آن «قرارگاه بازارپردازی فرهنگی» در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برای اجراییسازی مصوبه شورای فرهنگ عمومی تشکیل گردد.
در این راستا، «قرارگاه بازارپردازی فرهنگی» رویداد بزرگ بازارپردازی تهران را با حضور گسترده صاحبان کسب و کارهای فرهنگبنیان اوایل بهمن ماه امسال برگزار خواهد کرد. اما پیش از برگزاری این رویداد اصلی، گروههای طراح کسبوکار و تهیهکنندگان ارشد این حوزه با هدف نهایی شدن طرح کسبوکار و برنامه برندینگ این مجموعهها، در پیش نشستهایی حاضر خواهند شد.
یکی از این پیش نشستها «دوره تکمیلی مربیگری بازارپردازان فرهنگی» بود که اواخر آبان ماه امسال به مدت سه روز برگزار گردید. روز گذشته و در آخرین روز از آذر ماه ۱۴۰۱، نیز ایدهپردازان فرهنگی حاضر در این رخداد در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دور هم جمع شده و طرحهای خود را برای فعالان حوزه فرهنگی ارئه دادند.
در همین ارتباط، سید محمدهادی میرطاهری معاون دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی در گفتوگو با خبرگزاری آنا درباره این پیشنشست گفت: شورای فرهنگ عمومی پیش نشستها و پیشرویدادهایی را برای رویداد بازارپردازی فرهنگی تهران پیش بینی کرده است. امروز هم صاحبان کسب و کار و ایدهپردازان طرحهای خود را برای مشارکتکنندگان فرهنگی در حوزههای ترویجی، توزیعی و اطلاعرسانی ارائه دادند.
وی اظهار کرد: همچنین قرار است رویداد تأمین مالی فرهنگ بنیان هم دو هفته دیگر برگزار شود که آن هم میتواند بال دوم پرواز مجموعههای فرهنگی برای پرواز در آسمان بازارپردازی فرهنگی محسوب شود. ضمن این که پشتوانه اقتصادی این طرحها هم تقویت شده و سرمایهگزاران در بخشهای مختلف اعتماد بیشتری به این کسب و کارها پیدا خواهند کرد.
انتهای پیام/