استانداردسازی تنها راه جلوگیری از قاچاق مکمل است
به گزارش خبرگزاری آنا از معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، سید محمد هادی ایازی در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش مکملهای غذایی و رژیمی با محور زن و مادر و کودک اظهار کرد: نکتهای که در حوزه رشد کودک بسیار قابل توجه است، سرمایهگذاری در دورانی است که در اصطلاح پزشکی هزار روز طلایی نامگذاری شده و از لقاح تا پایان 2 سالگی را در بر میگیرد. دورانی که 60 درصد رشد مغز را به خود اختصاص میدهد و این موضوع که مادر چقدر میتواند در شکلگیری این دوران برای فرزند تاثیرگذار باشد معمولا مورد توجه نیست.
وی افزود: متاسفانه میزان سهم سرمایهگذاری در دوران هزار روز طلایی بسیار کمتر از دوران نوجوانی و بلوغ است. چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که تمام مکاتب پزشکی دنیا بر سر این موضوع باور یکسانی دارند که خانوادهها باید روی کودکی فرزندانشان سرمایهگذاری کنند و بدانند که بیشترین تاثیرات در روند رشد یک فرد در کودکی او تعیین میشود.
ایازی با اشاره به چالشهای موجود در حوزه مکملهای غذایی و رژیمی، تصریح کرد: دغدغههای ما در نظام سلامت در چند حوزه صورت میگیرد. اول ورزشکاران است که متاسفانه نتوانستیم به صورت جدی به آن بپردازیم. قاعدتا وزارت ورزش و جوانان میتواند به عنوان متولی نقش مهمی را ایفا کند. استانداردسازی مکملها و جلوگیری از قاچاق مکمل نیز از دیگر چالشهای موجود در این حوزه است که باید بسیار جدی مورد توجه قرار بگیرد. توجه نکردن به این موضوعات باعث آسیبرسیدن به قشر جوانان و نوجوانان است.
وی بیان کرد: فرهنگسازی مصرف منطقی مکملها یکی از مهمترین موضوعاتی است که در وزارت بهداشت و در سازمان غذا و دارو بحثهای زیادی را به خود اختصاص داده است و امیدواریم که در ادامه راه بتوانیم با کمک رسانهها فرهنگ صحیح مصرف منطقی مکملها را پایهگذاری کنیم.
به گزارش آنا، مراسم افتتاحیه چهارمین همایش مکملهای غذایی و رژیمی با محور زن و مادر و کودک، امروز با حضور سید محمد هادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، امیرحسین جمشیدی، مدیرکل نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، عباس کبریاییزاده،رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکملهای رژیمی غذایی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری همایش و سید علی کشاورز،مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی همایش در مرکز همایشهای بینالمللی هتل المپیک برگزار شد.
انتهای پیام/