استخدام ۷۰ هزار معلم پرورشی و ورزش/ الزام دولت به تأمین شیر رایگان دانشآموزی تا پنج سال آینده
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی فرهادی در نشستی خبری بابیان اینکه بهزودی تمام مدارس ما اعم از شبانهروزی و استعداد درخشان به مربی امور تربیتی و مشاوره و نیز مربی سلامت و تربیتبدنی مجهز میشوند، اظهار کرد: امسال بالای ۷۰ هزار نفر معلم و مربی پرورشی و تربیتبدنی از طریق ماده ۲۸ و برگزاری آزمون استخدامی جذب میکنیم که بهمحض قطعی شدن درباره آن اطلاعرسانی میکنیم.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش بابیان اینکه ما به دنبال شایسته گزینی در آموزشوپرورش هستیم، توضیح داد: به دنبال این هستیم که کسی معلم شود که به فضای تعلیم و تربیت علاقهمند باشد. معلمی صرفاً یک شغل نیست بلکه یک علاقه و شغل مینیاتوری است که مهارت خاصی میخواهد. اصل بر این است که معلمان را از طریق خروجیهای دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی جذب کنیم، اما در شرایط اضطرار میتوانیم از طریق ماده ۲۸ نیز نیروهای خود را تأمین کنیم.
تأمین زیرساختهای فنی مرکز سنجش آموزشوپرورش برای جلوگیری از «تقلب» در امتحانات نهایی
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اتخاذ تدابیری در برنامه هفتم توسعه بهمنظور جلوگیری از تقلب در امتحانات نهایی، عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه برنامهریزی شده است تا تمام زیرساختهای فناوری مرکز سنجش آموزشوپرورش تمام زیرساختهای فناوری اعم از تصحیح اوراق، چاپ سؤالات و فناوریهایی که برای ارسال لینک چاپ سؤالات بهصورت در لحظه و جلوگیری از تقلب پیشبینی شده است را تأمین کنیم. با سازمان برنامهوبودجه هماهنگ شده است تا زیرساخت فناوری آموزشوپرورش را برای امتحانات نهایی تأمین کنیم چراکه این امور نهایتاً به کیفیت تعلیم و تربیت منجر میشود.
استفاده از هوش مصنوعی برای برگزاری امتحانات نهایی مطرح نیست
فرهادی در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی، گفت: اینکه بگوییم از طریق هوش مصنوعی سؤال طرح میکنیم یا آزمون میگیریم در حال حاضر در دستور کار آموزشوپرورش نیست. ما از طریق آزمونسازی استاندارد و رعایت مسائلی نظیر حفظ محرمانگی سؤالات باید آزمون نهایی را همزمان در تمام کشور و استان و مدارس برگزار کنیم. اما باید ابزار آن نظیر دستگاه چاپ سؤالات و زیرساخت فناوری اطلاعات و... را تأمین کنیم تا همزمان سؤالات را در اختیار همه حوزهها قرار دهیم.
معدل دانشآموزان کاهش پیدا نکرده بلکه امتحانات واقعیتر شده است
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزشوپرورش با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی برای پایههای دهم و یازدهم و شائبه کاهش معدل دانشآموزان پایه دوازدهم در امتحانات خرداد ۱۴۰۲، تأکید کرد: معدل دانشآموزان کاهش پیدا نکرده است بلکه آزمون واقعیتر شده است. شاید آزمونی که قبلتر هم برگزار میشد بدون مشکلی بود، اما استلزام آماده شدن دانشآموزان برای امتحان نهایی این است که از حافظه محوری فاصله گرفته و دروس را عمیقتر یاد بگیرد، مهارت مطالعه را بیشتر بیاموزد. شاید قبلاً در همان مدرسه معلم خود دانشآموز یک امتحانی میگرفت و دانشآموز با نحوه طراحی سؤال آشنا بود، اما وقتی سؤال نهایی میشود یعنی طراح سؤال معلم دیگری است که الزاماً معلم خود دانشآموز نیست. بهتبع، سؤال دقیقتر، آزمون دقیقتر و عمیقتر میشود. باید تلاش کنیم زیرساختهای فناوری آزمون نهایی را فراهم کنیم.
پایش تعداد دانشآموزان هر پنج سال برای ایجاد موازنه در ورودی دانشگاه فرهنگیان
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش بابیان اینکه آموزش محض اشتباه مطلق است و مدرسه محل تربیت و پرورش دانشآموزان است، توضیح داد: باید به ثبات و پایداری در ورودی دانشگاه فرهنگیان برسیم. در همین راستا باید جمعیت دانشآموزی خود را هر پنج سال به پنج سال پایش کنیم تا در ورودی دانشگاه فرهنگیان اشتباه نداشته باشیم. باید تعداد دانشآموزان پایههای مختلف که پوشش دهیم را پایش کنیم و متناسب با آن ورودی دانشگاه فرهنگیان را موازنه کنیم تا کمبود نیرو نداشته باشیم.
فرهادی بابیان اینکه آموزشوپرورش سال سختی را شروع کرد، اما از پایان مهرماه جوی بهسوی آرامش را طی کرد، اظهار کرد: اعتراضات رتبهبندی به سرانجام رسید، نتایج آزمونهای دبیری و آموزگاری اعلام شد و فقط رسیدگی به اعتراضات این آزمونها باقیمانده است که مطابق قانون باید فرصت بررسی به آن میدادیم. از سوی دیگر بحث کلیات بودجه و نگاه آموزشوپرورش به بودجه سال آینده بسته و بدهیها و مطالبات آموزشوپرورش تا حدود زیادی شفافسازی و مشخص شد تا به سمت ثبات در آموزشوپرورش حرکت کنیم.
تلاش داریم ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد منتقل نشود
سخنگوی آموزشوپرورش، عدم انتقال نا ترازی نیروی انسانی به دولت بعد را ازجمله برنامههای مهم آموزشوپرورش اعلام کرد و ادامه داد: یکی از برنامههای خیلی مهم ما تا پایان دولت سیزدهم این است که تلاش کنیم نا ترازی نیروی انسانی به دولت بعد منتقل نشود تا آموزشوپرورش از حیث نیروی انسانی در دولت بعد فضای آرامی را سپری کند.
وی تأکید کرد: گرچه مشکلات فعلی زیاد است، اما نباید از آینده غافل شد. نگاه ما به نیروی انسانی پنج سال آینده باید بسیار هوشمندانه باشد چراکه در غیر این صورت مدیران پنج سال آینده از امروز ما گلایهمند خواهند بود کما اینکه اگر سال ۹۳ چنین نگاهی وجود داشت ما در سال ۹۷ و ۹۸ به بعد شاهد نا ترازی نیروی انسانی به میزان بالای ۱۰۰ هزار نفر و آنهم در آغاز سال تحصیلی نبودیم.
پیشبینی تحصیل ۳.۵ میلیون دانشآموز در متوسطه دوم تا پنج سال آینده
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزشوپرورش همچنین درباره جمعیت دانشآموزان دوره دوم متوسطه در مهرماه ۱۴۰۷، پیشبینی کرد: پیشبینی ما این است که در سال ۱۴۰۷ تعداد دانشآموزان متوسطه دوم ما سه میلیون و ۵۴۵ هزار نفر باشد. تعداد فعلی دانشآموزان دوم متوسطه دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است، یعنی آموزشوپرورش باید خود را برای پرورش و آموزش حدود یکمیلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دوره متوسطه دوم آماده و برنامهریزی کند؛ باید به تعداد یکمیلیون و چهارصد هزار نفر فضا، کلاس و معلم تأمین کنیم که اگر این کار صورت نگیرد دچار کمبود معلم خواهیم بود.
تا پنج سال بعد باید ۲۸۰ هنرستان دیگر بسازیم
فرهادی با اشاره به تأکید برنامه هفتم توسعه مبنی بر سوق دادن ۵۰ درصد دانشآموزان پایه نهم به سمت هنرستانها، بیان کرد: این یعنی نیروهای هنرآموز ما باید ۱۱ هزار نفر افزایش یابد و برای آن باید از اکنون برنامهریزی کرد. باید ورودی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را افزایش دهیم و از ظرفیت صنعت و هنرستانهای در جوار کارخانه استفاده کنیم و برای تحقق هدف سوق دادن ۵۰ درصد دانشآموزان به سمت هنرستانها باید تا سال ۱۴۰۷ حدود ۲۸۰ هنرستان دیگر بسازیم و باید برای ساخت این تعداد هنرستان ذیل یک الی دو سال آینده پیشبینی فضا و اعتبار داشته باشیم.
ورودی دانشگاه فرهنگیان باید به ۳۰ هزار نفر برسد/لزوم جلوگیری از کاهش دانشآموزان رشته ریاضی
سخنگوی آموزشوپرورش بابیان اینکه باید قریب به ۳۰ هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان ورودی داشته باشیم و ورودی دانشگاه شهید رجایی را هم افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش صنعت باید نگاه جدیدی داشته باشیم و اجازه ندهیم آمار دانشآموزان رشته ریاضی و فیزیک کم شود که چراکه در این صورت با کاهش تولید مهندس مواجه خواهیم بود. از طرف دیگر ضمن تأمین نیروی انسانی باید تکلیف رشد و ارتقای نیروی انسانی ناظر به رتبهبندی مشخص باشد بهطوریکه اگر معلم بخواهد مسیر رشد خود را نگاه کند باید آییننامه رتبهبندی را مدنظر قرار دهد.
دانشجو معلمان هیچگاه فارغالتحصیل نمیشوند
وی معتقد است: باید بپذیریم دانشجو معلمان هیچگاه فارغالتحصیل نمیشوند، بلکه محل توانمندسازی آنها از دانشگاه به هنرستان، مدرسه و دبیرستان منتقل میشود. دانشجو معلم بودن با «دانشجو ـ معلمی» شروع و با معلمی ادامه مییابد و مادامی که این معلمان بازنشسته نشوند باید ارتباط رشد خود را با دانشگاه فراهم کنند. رتبهبندی فعالیتهای معلم را در حیطه پژوهش، آموزش و فرهنگ و... مشخص میکند ازاینرو معلمان ما باید آییننامه رتبهبندی را حفظ باشند و آییننامه مسیر رشد معلمی را مبنای عمل خود قرار دهند.
رتبهبندی معلمان شبیه اساتید دانشگاه میشود
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه رتبهبندی معلمان شبیه به اساتید دانشگاه میشود، تصریح کرد: اینگونه باید هرسال فعالیت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی معلمان احصاء شود و معلمان ناظر به آییننامه رتبهبندی برای ارتقای خود تلاش کنند. در دانشگاه ممکن است یک نفر با رتبه استادیاری، عضو هیئتعلمی دانشگاه شود و با استادیاری بازنشسته شود، اما اساتید سالی یکبار پایه ترفیع و نه ارتقاء میگیرند. آن پایه ترفیع ناظر به فعالیت آموزشی، پژوهشی و اجرایی اساتید دانشگاه است. ازاینرو اینگونه نیست که یک استادیار حتماً استاد تمام و دانشیار شود بلکه ناظر به فعالیت خود ارتقاء میگیرد؛ در رتبهبندی معلمان هم همینگونه است؛ چه بسا دو معلم با شرایط مشابه آغاز کار کنند، اما بهصورت مشابه ارتقاء نگیرند. رتبهبندی دنبال همین موضوع است که بر اساس فعالیت و نه بر اساس سنوات خدمت، معلمان را ارتقاء دهد. این رتبهبندی اولیه که ایجاد شد و معترضینی داشت، شروع کار بود، اما در ادامه کار اینگونه نیست.
قرارداد توزیع شیر رایگان دانشآموزی در تمام استانها منعقد شده است/توزیع در چهار استان محقق نشده
فرهادی درباره آخرین آمارها از توزیع شیر رایگان دانشآموزی در مدارس ابتدایی کشور یادآور شد: شیر مدارس در بازه قریب به ۱۰ ساله متوقف شده بود و، چون متوقف بود فضای بازار و تولید به شکلی نبود که شیر دانشآموزی تأمین شود. چراکه بازار خود را با نیاز جامعه تنظیم میکند و این تنظیم گری طوری بود که شیر مدارس از سبد تولید کارخانهها حذف شده بود. باید تلاش میکردیم این تنظیم گری کارخانهها و تولیدکنندگان شیر با نیاز ما اتفاق میافتاد.
به گفته معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزشوپرورش، یکی از کارخانهها تولید شیر برای تأمین شیر دانشآموزی چند خط تولید شیر ۲۰۰ سیسی خریداری کرده و این در حالی است که بهصورت معمول نیازی به این خطوط تولید نداشته است.
وی ادامه داد: اوایل مهرماه رئیسجمهوری دستور دادند توزیع شیر رایگان دانشآموزی در مقطع ابتدایی و در مدارس دولتی اتفاق افتد. ازاینرو به جرئت میگویم یکی از مواردی بود که دولت با بیشترین سرعت اعتبار آن را تأمین کرد و بهمحض اعلام اعتبار آن با دستور معاون اول رئیسجمهور و شخص رئیسجمهوری، اعتبار تأمین شد. ما نهایتاً بخشنامه توزیع شیر دانشآموزی را اوایل آبان ماه برای استانها ارسال کردیم. برای افزایش سرعت کار که استانها مجبور نشوند با کارخانههای مختلف مناقصه برگزار کنند، از روش کشف قیمت از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان استفاده کردیم. قیمت شیر مشخص شد. با توجه به محدودیت تولید شیر استریلیزه و نوع بستهبندی که نیاز به کاغذ و مواد خاص خود را داشت، وزارت بهداشت مجوز داد تا در برخی شهرها که امکان تولید شیر پاستوریزه بود، شیر پاستوریزه تولید شود.
سخنگوی آموزشوپرورش بابیان اینکه توزیع شیر را از استانهای محروم شروع کردیم، بیان کرد: در حال حاضر ۲۱ استان ما کاملاً تحت پوشش توزیع شیر هستند و قرارداد آنها بسته شده است و حداقل یک مورد در هفته شیر توزیع میشود. تقریباً شش استان ما تحت پوشش ۷۰ درصدی شیر هستند بهطوریکه قرارداد توزیع شیر در حدود ۷۰ درصد از مناطق آن استانها منعقد و شیر توزیع شده، اما در ۳۰ درصد مناطق استان شیر توزیع نشده است. در چهار استان نیز قراردادها بستهشده، اما هنوز توزیع شیر محقق نشده است که در حال تحقق آن هستیم. این موارد نیز همگی ناظر به آمادگی کارخانهها تولید شیر بوده است.
الزام دولت به تأمین شیر رایگان دانشآموزی تا پنج سال آینده
فرهادی همچنین عنوان کرد که درصد چاقی در بین دانشآموزان زیاد است و این یعنی تغذیه خوبی نداشتهاند و با توجه به درج تأمین شیر رایگان دانشآموزی در بین دانشآموزان ابتدایی در برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف است تا پنج سال آینده شیر رایگان دانشآموزی را برای دانشآموزان ابتدایی تأمین کند.
تهران ازجمله آخرین استانها در پوشش شیر دانشآموزی/در کدام مناطق شهر تهران شیر توزیع نشده است؟
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزشوپرورش در پاسخ به سؤالی درباره چرایی عدم توزیع شیر دانشآموزی در برخی از مدارس ابتدایی شهر تهران، توضیح داد: ما توزیع شیر را از استانهایی که مخاطره تغذیه در آنها بیشتر است شروع کردیم و استانهای محروم را اولویت قرار دادیم. تغذیه دانشآموزان در تهران و در بیشتر مناطق نسبت به برخی نواحی کشور بهتر است ازاینرو توزیع شیر در تهران هم از مناطق محروم و کم برخوردار آغاز شد. استان تهران از استانهایی است که هنوز کامل تحت پوشش شیر قرار نگرفته است. مناطقی از تهران نظیر ۱۹ و ۱۸ و ۱۷ و ۱۱ تاکنون توزیع شیر داشتهاند، اما باقی مناطق توزیع نداشتهاند. تهران جزو آخرین استانهایی بود که تحت پوشش قرار گرفت.
مدارس غیردولتی هم میتوانند بهصورت اختیاری باقیمت تعیین شده برای مدارس دولتی از کارخانهها شیر بگیرند
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش همچنین خبر داد: از ابتدا تمرکز ما از توزیع شیر دانشآموزی بر روی مدارس دولتی بود چراکه بحث کمک و تأمین تغذیه مطرح است، اما مدارس غیردولتی هم میتوانند با همین قیمت و نرخ مصوب از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان از شرکتهای تعیین شده، شیر برای دانشآموزان خود بخرند و توزیع کنند. این امر اختیاری است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره آمار دانشآموزان افغانستانی، توضیح داد: معتقدیم اگر دانشآموزان افغانستانی حاضر در ایران مجهز به علم و دانش شوند هم به نفع افغانستانیها و هم به نفع ما است که توانستیم مسائل اسلامی و انسانی را در مورد این افراد رعایت کنیم. در خصوص آمار این دانشآموزان باید گفت که از آنجا که این دانشآموزان به شکل غیر برنامهریزی شده در کشور حاضر میشوند، تخمین تعداد آنها سخت است. امیدواریم افغانستان هرچه زودتر کشوری امن و آرام و پیشرفته باشد، اما تا آن موقع ما به مقدار توان خود آموزش این عزیزان را پوشش میدهیم. ایران یکتنه در خدمت دانشآموزان افغانستانی بوده است. ما از اتباع افغانستانی که در ایران و مایل هستند بهصورت جهادی برای این دانشآموزان تدریس کنند هم استقبال میکنیم و کمک این افراد را ارج مینهیم.
فرهادی در پایان سخنان خود افزود که امسال مشارکت خیرین مدرسهساز از عدد ۸۰۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.
انتهای پیام/