جنایات رژیم صهیونیستی در غزه باعث شرم تاریخی برای اخلاق و قانون است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فریده دوکانهایفرد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در ششمین پنل از مجموعه پنلهای تخصصی همایش بینالمللی «طوفان الاقصی روایتها و واقعیتها با عنوان تجربه زیستی یا دنیای پدیدارشناسی آسیب دیدگان جنگ غزه» که در این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در چند ماه اخیر بر سر غزه و بخشهایی از کرانه باختری آمد، باعث شرم تاریخی برای اخلاق و قانون و انسانیت است. غزه مظلوم؛ اما قهرمان؛ غزه خونین؛ اما سربلند که در دو دهه گذشته به دلیل محاصره کامل دریایی، زمینی و هوایی بهعنوان بزرگترین زندان روباز در جهان شناخته شده دژ فرعونیان را دَرهم شکست و با دستان خالی مقاومت و ایستادگی کرد.
وی افزود: رژیم اشغالگر با نقض قوانین حقوق بشری، حمله تمام عیاری علیه کل غزه به راه انداخت. بمبارانهای کور و گسترده با استفاده از بمبهای فسفری و دیگر تسلیحات ممنوعه با هدف نسلکشی، نیمی از غزه را تبدیل به تلی از خاک کرده و با محاصره این منطقه و همزمان نبود برق و دارو، فعالیت بیمارستانها نیز متوقف شده است؛ اما در این شرایط فاجعهبار انسانی، جهان نظارهگر کشتار انسانهای بیگناهی است که بیپناه ماندهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن عنوان کرد: در جنگ این کودکان هستند که بیش از همه رنج و آسیب میبینند. تشدید خصومتها در نوار غزه تأثیر فاجعهباری بر کودکان و خانوادهها دارد. در نهایت مردم غزه دچار وضعیت وخیمی هستند، سرزمین آنها تحت اشغال است و خودشان با وجود مطالبه جهانی برای آتشبس ازجمله درخواست مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل برای توقفهای بشردوستانه، همچنان متحمل جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه خودشان بوده و در چنین شرایطی، همدردی کافی نیست.
دوکانهایفرد ادامه داد: ادامه تلاشهای رژیم صهیونیستی به منظور کوچاندن فلسطینیان ساکن غزه از منازل خود، حتی ادامه روند قطع آب و برق نیز نتوانسته خللی در عزم مردم برای بقا و مقابله با اشغالگری اسرائیل ایجاد کند. اهالی غزه بر ادامه حمایت و پشتیبانی از مقاومت فلسطین اصرار دارند و همواره آماده شهادت در غزه هستند و هرگز آنجا را ترک نخواهند کرد.
پوشاندن ضعفهای رژیم صهیونیستی عملیات روانی رسانهها
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز گفت: در۲۰ سال گذشته این پنجمین بار است که رژیم صهیونیستی با عناوین و بهانههای مختلف به باریکه غزه حمله میکند که فقط در این حمله اخیر بیش از ۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدهاند. در جنگ غزه شاهد شکلهای مختلف عملیات روانی هستیم که یکی از شگردهای رسانههای دشمن پوشاندن ضعفهای خود و تخریب روحیه جبهه مقاومت است.
علی فتحیآشتیانی اضافه کرد: دشمن صهیونیستی با استفاده از رسانهها در بیان روایتها و تحریف واقعیتها، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار میدهد. اکنون در جنگ روایتها هستیم و در این میدان هر کسی روایتها را زودتر بیان کند برنده است.رسانهها با تحریف واقعیتها و انتشار اخبار جعلی رویدادها و اهریمن سازی، نقش خود را ایفا میکنند. پیشفرض اصلی پروپگاندای دشمن معرفی کردن حماس و جبهه مقاومت بهعنوان تروریست و سکوت در برابر حملههای ددمنشانه این رژیم جعلی است.
وی مطرح کرد: استانداردهای دوگانه، انسانیت زدایی و اهریمن سازی، قرینهسازی، تکیهبر اخبار دروغ و غیر مستند، برجسب زنی، بهکار بردن افعال مجهول و وارونهسازی حقایق ازجمله تکنیکهای رسانههای دشمن برای ایجاد عملیات روانی و همراه ساختن افکار عمومی است.
رژیم صهیونیستی اصول جنگ را رعایت نمیکند
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن نیز بیان کرد: در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق بشر پرداخته نشده و هیچ کسی حق ندارد حق حیات را از دیگری بگیرد. برای پی بردن به حقیقت باید تاریخ را ورق بزنیم که چه کسانی تعدی کردهاند و آغازگر ظلم چه کسانی بودهاند، ۸۰ سال است که اسرائیل مردم مظلوم را از خانه و کاشانه خود آواره کرده، درست است که جنگی رخ داده؛ اما رژیم صهیونیستی اصول جنگ را رعایت نمیکند و از بمبهای فسفری استفاده میکند.
حجتالاسلام جلیل محمدی اضافه کرد: در مترو سر یک نوجوان ایرانی به جایی میخورد و غش میکند کشورهای غربی بیانیه میدهند؛ اما روزانه چندین کودک بیگناه فلسطینی شهید میشوند؛ اما همین کشورهای به اصطلاح مدعی حقوق بشر سکوت میکنند.صهیونیستها نژادپرست بوده، برای جان انسانها ارزشی قائل نیستند و مدعی هستند که بشریت برای آنها خلق شده است.
تبلور نظریه مقاومت در کشورهای اسلامی
عضو هیئت علمی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن نیز مطرح کرد: در قرن بیستم مقاومت اجتماعی دال مرکزی جنبشهای اجتماعی و دغدغه اصلی مبارزه علیه سرمایهداری و شکاف طبقاتی در جهان دوقطبی بود. با ظهور انقلاب اسلامی و طرح بسیج مستضعفین از سوی امام (ره) ایده مقاومت از زاویه مبارزه با استکبار و حمایت از مظلوم شکل گرفت. در زمان مقام معظم رهبری با وجود نظر برخی جریانهای سیاسی این ایده بهصورت گفتمان غالب در دنیای اسلام مطرح و پس از شکست داعش و موفقیت کشورهای خط مقدم مقاومت، گفتمان مقاومت به نظریه مقاومت تبدیل شد. این نظریه در دو بعد عملیات منسجم نظامی و مشارکت سازنده در حکمرانی در کشورهای اسلامی تبلور یافته است.
حمیدرضا فاتحی توضیح داد: نظریه مقاومت در دنیای اسلام از طریق رویکرد اثباتگرایی قابل تبیین نیست؛ بلکه نیازمند رویکرد همه جانبه است؛ زیرا این نظریه علاوه بر ابعاد واقعی قابل مطالعه تجربی، ابعاد حماسی و تاریخسازی داشته و جنبههای ارزشی مهمی دارد که فرا تجربی هستند. از نگاه توصیف واقعیت، زندگی کودکان غزه بدون غفلت از جنبههای حماسی و تاریخسازی آن با مشکلات مختلفی مواجه است. مشکل امنیتی کودکان را میتوان به دو بخش مشکلات زمان جنگ و مشکلات پس از جنگ تقسیم کرد.
وی اضافه کرد: کودکان بیشترین آسیبپذیری را در جنگهای درونشهری دارند. بمبارانهای غافلگیرکننده از دست دادن خانواده و دوستان آن هم در جلوی دیدگان آنان مشکل اساسی ازنظر امنیت روانی و اجتماعی ایجاد میکند. بهویژه وقتی دشمن از بمبهای نامتعارف صوتی و فسفری و ... استفاده میکند. صدای هواپیماها، بمبارانهای مکرر و تخریبهای متعدد و مشاهده آن توسط کودکان آنان را با شوک روانی مواجه میکند. ترس از ماندن در منزل هنگام شب و یا فریادهای بیوقفه هنگام شب بخشی از عوارض این کودکان هنگام جنگ است.
مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن تشریح کرد: امنیت غذایی و بهداشتی چه در سطح فردی و چه در سطح محیطی و اجتماعی مشکلات دیگری است که کودکان با آن مواجه هستند. پس از جنگ، عوارضی همانند اختلال، استرس پس از سانحه و ابعاد دیگر آسیب روانی بخشی از مشکلات است. مشکلات اجتماعی مانند بیماری، نقص عضو آینده زندگی آنان را با مخاطره مواجه میکند و آرزوهای آنان را بر هم میزند. تخریب مدارس و مشکل ادامه تحصیل بعد دیگری از مشکلات آینده زندگی کودکان بوده که از دست دادن اعضای خانواده، پدیده کار کودکان برای حفظ بنیان خانواده، ترک تحصیل، از مشکلات دیگر کودکان غزه است.
فاتحی بیان کرد: آمارهای شهید و مجروح شدن کودکان غزه تکاندهنده است؛ اما آینده کودکان غزه مهمتر از آمارهای فعلی بوده که نیاز به بررسی همه جانبه در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی دارد تا بستری مناسب برای آینده آنان پس از جنگ فراهم شود.پایان دادن به جنگ علیه زنان و کودکان در داخل شهر نیاز فوری بوده؛ پس از آن علاوه بر نیازهای اولیه تغذیهای و بهداشتی لازم است. دانشگاههای جهان اسلام در شناسایی مشکلات کودکان برنامه مطالعاتی گسترده تشکیل دهند و برای رفع مشکلات آنان تا حد امکان تلاش کنند.
بررسی رویدادها با پدیدارشناسی
مشاور امور زنان و خانواده و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن نیز پدیدارشناسی را یکی از روشهای بررسی رویدادها دانست و گفت: در ارزیابی حقایق از دو شیوه عقلی، فلسفی و خیالی، هنری میتوان بهره گرفت.
منصوره حسینی افزود: هابرماس آلمانی و چند فیلسوف دیگر ترجیح دادهاند چشم بر بیش از هفت دهه اشغالگری اسرائیل و بیش از یک ماه نسلکشی فلسطینیان در غزه ببندد و تمامقد از رژیم صهیونیستی حمایت کنند؛ اما عدهای دیگر از فلاسفه آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اروپا همبستگی علنی و بیتردید خود را با مردم فلسطینی ابراز کردهاند. آنان از فلاسفه مسلمانی همانند آیتالله غلامرضا فیاضی، محمد لگنهاوسن، مهدی گلشنی، حجتالاسلام حمید پارسانیا و عبدالحسین خسروپناه هستند که بیانیهای در مخالفت با فلاسفهٔ حامی اسرائیل صادر کردند.
انتهای پیام/