دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1402 - 00:02
همراه با برگزیدگان جشنواره فرهیختگان؛ (۱۲)

جلوگیری از اتلاف منابع و عوارض سزارین با انتخاب زایمان طبیعی

جلوگیری از اتلاف منابع و عوارض سزارین با انتخاب زایمان طبیعی
یافته‌های حاصل از مدل‌های درخت تصمیم‌گیری و شبکه عصبی نشان می‌دهد هزینه‌های گروه زایمان طبیعی در مقایسه با گروه سزارین پایین‌تر بوده و مطلوبیت بالاتری دارد.
کد خبر : 886959

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در دهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، پایان‌نامه فاطمه میرپارسا دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ماما، استعداد درخشان، نخبه و پژوهشگر برجسته کشور با عنوان «مقایسه هزینه - مطلوبیت روش زایمان طبیعی و سزارین با مدل‌های شبکه عصبی و درخت تصمیم گیری دربیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) شهر زاهدان در سال۱۴۰۰» به‌عنوان پایان‌نامه برتر این جشنواره معرفی شد.

فاطمه میرپارسا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح چکیده و نتیجه پایان‌نامه خود اظهار کرد: زایمان یکی از مهم‌ترین خدمات بهداشتی است که به دو روش طبیعی و سزارین انجام می‌شود. تحولاتی که بعد از زایمان برای مادران به وجود می‌آید، می‌تواند روی کیفیت و مطلوبیت زندگی زنان تأثیرگذار باشد.

وی در تشریح چگونگی این تحقیق(پایان‌نامه) عنوان کرد: این پژوهش به‌صورت مقطعی و توصیفی در سال ۱۴۰۰ انجام شد و اکنون در زمره مطالعات کاربردی قرار گرفته است. جامعه پژوهش در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) شهر زاهدان بوده که هزینه-مطلوبیت ۶۴۴ زن پس از زایمان طبیعی (۳۱۷ نفر) و زایمان سزارین (۳۲۷ نفر) ارزیابی و مقایسه شد.

دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران افزود: ابزار گردآوری داده‌ها با استفاده از چک‌لیست پژوهشگر ساخته که از روی مطالعات پیشین و کتب معتبر مرتبط با زنان و زایمان توسط پژوهشگر استخراج و پرسشنامه ایی کیو- فایو دی- تری آل بود که توسط پژوهشگر ترجمه و باز ترجمه شد. روایی چک‌لیست پژوهشگر ساخته و پرسشنامه مذکور، توسط ۱۲ عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها تأیید و پایایی پرسشنامه نیز با آزمون آلفا کرونباخ (۹۶ . ۰) تأیید و در روش تحلیل داده‌ها از آزمون کراس تب ۲ از نرم‌افزار SPSS ۲۶ و (۲۰۲۱) R Core Team استفاده شده است.

مقایسه هزینه - مطلوبیت زایمان طبیعی و سزارین با مدل‌های شبکه عصبی و درخت تصمیم‌گیری

میرپارسا گفت: یافته‌های حاصل از مدل‌های درخت تصمیم‌گیری و شبکه عصبی نشان داد هزینه‌های گروه زایمان طبیعی در مقایسه با گروه سزارین پایین‌تر بوده و ازنظر مطلوبیت نیز گروه زایمان طبیعی (میانگین مطلوبیت در مقیاس دیداری «۹۱. ۸۶») و میانگین مطلوبیت در مقیاس توصیفی (۱۱۱۱۱) در مقایسه با گروه سزارین (میانگین مطلوبیت در مقیاس دیداری «۱۶.۶۴») و میانگین مطلوبیت در مقیاس توصیفی (۲۲۲۳۳) مطلوبیت بالاتری داشت.

وی بیان کرد: در چالشی نوین با درنظرگرفتن هزینه‌ها و مطلوبیت زندگی زنان بعد از زایمان، انتخاب زایمان طبیعی به‌عنوان نخستین انتخاب برای تولد نوزاد، می‌تواند در جلوگیری از اتلاف منابع، افزایش هزینه‌ها و عوارض ناشی از زایمان سزارین یاری کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته