ارائه دستور ورزشی به ۴۰۰ دانشآموز در مرکز اصلاح ساختار قامتی
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان آذر ۱۴۰۲ به ایستگاه دهم رسید. در این جشنواره بیش از یکهزار و ۹۱۲ اثر و داوطلب شرکت در بخشهای ۳۱گانه جشنواره از ۲۸ استان و ۱۰۸ واحد دانشگاهی براساس اطلاعات در سامانههای سازمان مرکزی حضور پیدا کردند و پراکندگی بسیار خوبی صورت گرفت.
در دهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان به ترتیب استانهای تهران، خراسانرضوی، کرمان، واحد مستقل نجفآباد، واحد مستقل علوم و تحقیقات، استان آذربایجانشرقی و استان گلستان بیشترین اثر و داوطلب را در بخشهای مختلف جشنواره داشتند.
در این جشنواره برترینهای پژوهش و فناوری دانشگاه در زمینههای مختلف شامل پژوهشگر برتر، مقاله برتر، کتاب (تألیف) برتر، کتالب برتر (ترجمه)، کتاب (بینالملل) برتر، رساله دکتری برتر، پایاننامه کارشناسی ارشد برتر، طرح برون دانشگاهی برتر، کرسی ترویجی، اختراع برتر، مرکز تحقیقاتی برتر، دفتر ارتباط با صنعت برتر، انجمن علمی، ادبی و هنری برتر، دانشکده مهارت و کارآفرینی برتر، مدرسه عالی مهارتی برتر و ... مورد تجلیل قرار گرفتند.
براین اساس، قاسم درخشان در بخش مدرسه عالی مهارتی استانی برتر از دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مورد تجلیل قرار گرفت.
خبرنگار آنا به همین مناسبت گفتوگویی را با درخشان ترتیب داده و حیطه کارکردها و فعالیتها و دستاوردهای مدرسه عالی مهارتی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز(برتر جشنواره فرهیختگان) را جویا شده است.
مدیر مدرسه عالی مهارتی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به خبرنگار آنا گفت: در سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان مهمترین سند اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی تمامی واحدهای دانشگاهی باید به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم یعنی دانشگاه فناور و کارآفرین حرکت کنند.
درخشان اضافه کرد: در طول دو سال گذشته از ابلاغ این سند، دانشگاه آزاد استان البرز با حضور حسین کلانتری بهعنوان رئیس این دانشگاه با همراهی استادان و دانشجویان بهعنوان یکی از قطبهای دانشگاهی در زمینه فناوری و کارآفرینی مطرح کرده است.
وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تمام تلاش خود را کرده تا بهعنوان نسل جدید دانشگاهها قطب برتر مهارت، اشتغال و کارآفرینی در کشور شود.
جذب ۴ هزار دانشجو در رشتههای مهارتی
مدیر مدرسه عالی مهارتی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز یادآور شد: در این میان دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با حمایت رئیس و معاونان دانشگاه بهعنوان یکی از بزرگترین و برترین دانشکدههای مهارت کشور نقش بسزایی در تبدیل دانشگاه به دانشگاه مهارتمحور و کارآفرین در استان البرز و کشور داشته است.
درخشان تشریح کرد: جذب نزدیک به ۴ هزار دانشجو در رشتههای مهارتی، راهاندازی ۱۴ مدرسه عالی مهارتی و انتخاب دو مدرسه تربیتبدنی در سال ۱۴۰۲ و روانشناسی در سال ۱۴۰۱ بهعنوان مدرسه عالی برتر کشور، راهاندازی هفت مرکز کاربنیان، کسب رتبه برتر مرکز TMC دراستان البرز در سال ۱۴۰۲، برگزاری ۳۰۰ دوره کوتاهمدت، عقد و اجرای ۳۰ تفاهمنامه طرح پویش با شرکتها و سازمانهای کشور و در نهایت کسب رتبه برتر دانشکدههای مهارت در سال ۱۴۰۱ نشان از عملکرد خوب این استان دراجرای سند تحول دانشگاه دارد.
وی یادآور شد: مدارس عالی مهارتی عصاره دانشکدههای کارآفرینی و مهارت هستند که در سه بخش برگزاری دورههای کوتاهمدت و میانمدت، راهاندازی مراکز کاربنیان مرتبط با مدرسه و ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای دانشجویان و فارغالتحصیلان این مدرسه فعالیت میکنند.
مدیر مدرسه عالی مهارتی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در بخش دیگری از گفتوگو با خبرنگار آنا با تشریح دلایل برتری مدرسه عالی مهارتی، کارکردها و حیطه کاری این مدرسه گفت: مدرسه عالی مهارتی تربیتبدنی سال ۱۴۰۰ موافقت اولیه خود را اخذ کرد و سال ۱۴۰۱ رسماً مورد تأیید سازمان مرکزی قرار گرفت، این مدرسه حیطه کاری خود را در زمینه توسعه آموزشهای جدید و رشته تربیتبدنی، تربیت مربی ورزشی و معلم ورزش قرار داده و این مدرسه امسال یکی از مراکزی است که درآمدزایی غیرشهریهای خوبی نصیب دانشگاه کرده است.
درخشان، مهمترین دلیل موفقیت مدرسه عالی مهارتی تربیتبدنی را بهجز حمایتهای مسئولان دانشگاه، اجرا و مدیریت همزمان سه رکن مدرسه عالی یعنی بخش آموزش، بخش کاربنیان، بخش کارآفرینی و ایجاد اشتغال است.
وی متذکر شد: این مدرسه با عقد تفاهمنامههای مختلف با فدراسیونهای ورزشی، ادارهکل ورزش و اداره آموزش پرورش استان البرز نزدیک به ۶۰ دوره آموزشی برگزار کرده است.
برگزاری ۱۲۰ دوره آموزشی در بخش آموزش
مدیر مدرسه عالی مهارتی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تشریح کرد: این مدرسه در زمینه کاربنیان براساس توانمندیهای استادان این رشته مرکز اصلاح ساختار قامتی را راهاندازی کرد و با عقد قرارداد با مدارس سمای البرز و مدارس غیرانتفاعی نزدیک به ۴۰۰ دانشآموز را بررسی و نسبت به رفع مشکل آنان برنامه و دستور ورزشی داده شد.
درخشان توضیح داد: مدرسه عالی مهارتی در بخش کارآفرینی، ایجاد اشتغال و طرح پویش توانسته برای ۱۲ مدرسه معلم ورزش معرفی کند، همچنین با برگزاری دورههای ماساژ با همکاری مرکز TMC نیروی موردنیاز کار چندین مرکز ماساژ درمانی دراستان البرز مهیا کرده و بخش دیگری از دانشجویان در طرح پویش به مدارس استان معرفی شدهاند و در حال گذراندن کارآموزی هستند.
وی درباره اینکه جدیدترین فعالیتها و دستاوردها مدرسه عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز چیست؟ چنین پاسخ داد: مدارس عالی مهارتی مقیاس کوچکتر دانشکدههای کارآفرینی هستند که فقط آموزشهای آکادمیک ندارند، مدرسه تربیتبدنی و علوم ورزشی این دانشگاه برای امسال برنامه برگزاری ۱۲۰ دوره آموزشی کوتاهمدت و میانمدت را در بخش آموزش دارد.
مدیر مدرسه عالی مهارتی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مطرح کرد: درراستای کارآموزی، اشتغال تفاهمنامه با وزارت ورزش، رشتههای جدید ورزشی و برگزاری دورههای مربیگری مرتبط با آن و در بخش کاربنیان، درآمدزایی و راهاندازی مرکز ماساژدرمانی هم اقدامات خوبی داشتهایم.
درخشان خاطرنشان کرد: توسعه مرکز اصلاح ساختار قامتی در استان البرز و شهرهای هشتگرد و نظرآباد از مهمترین فعالیتهای پیش روی مدرسه تربیتبدنی است و برگزاری رویداد استعدادیابی ورزشی در تابستان ۱۴۰۳ و برگزاری مسابقات ورزشی ازجمله مهمترین برنامههای مدرسه است.
وی تأکید کرد: مهمترین چالش و مشکلات مدارس عالی مهارت عدم آشنایی برخی مسئولان دانشگاه با شرح وظایف این مدارس و موازیکاری در بخشهای مختلف دانشگاه با مدرسههاست، از سویی ساختار نیروی انسانی مدارس و موضوعات حقوقی و مالی هنوز در دانشگاه شفاف و روشن نبوده و افراد مختلف با برداشتهایی که از بخشنامهها دارند، موجب ایجاد مشکل در روند اجرایی کار مدارس میشوند.
مدیر مدرسه عالی مهارتی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز همچنین از استادان و کارکنان دانشگاه بهخصوص رئیس و سایر مسئولان قدردانی کرد.
انتهای پیام/