دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه موقع از روز است؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه موقع از روز است؟
قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر دنیاست. یکی از دلایل اصلی محبوبیت قهوه، وجود کافئین در آن است که موجب می‌شود بسیاری از مردم بلافاصله بعد از بیدار شدن به دنبال یک فنجان قهوه باشند.
کد خبر : 884640

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر دنیاست. یکی از دلایل اصلی محبوبیت قهوه، وجود کافئین در آن است که موجب می شود بسیاری از مردم بلافاصله بعد از بیدار شدن به دنبال یک فنجان قهوه باشند. قهوه باعث افزایش انرژی و هوشیاری می‌شود، اما برخی بر این باورند که بهترین زمان نوشیدن قهوه کمی بعد از بیداری است. در این مقاله به بهترین زمان مصرف قهوه در طول روز اشاره خواهیم کرد. با کافه مال همراه باشید.

بهترین زمان نوشیدن قهوهٔ صبحگاهی

نوشیدن قهوه می‌تواند نسبت به ترجیحات هر فرد متفاوت باشد، اما اغلب افراد پس از بیداری به سراغ نوشیدن قهوه می‌روند. تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن قهوه بالافاصله بعد از بیداری ممکن است به اندازهٔ کافی اثربخش نباشد. از این رو بهتر است حداقل 30 الی 60 دقیقه بعد از بیداری قهوهٔ صبحگاهی خود را بنوشید. در این زمان می‌توانید ابتدا صبحانه را میل کرده و سپس قهوهٔ خود را آسیاب کرده و از عطر و طعم آن لذت ببرید.

چرا باید برای نوشیدن قهوهٔ صبحگاهی کمی صبر کرد؟

نوشیدن زودهنگام قهوه پس از بیداری، اثرات انرژی زای آن را کاهش می‌دهد. میزان هورمون استرس کورتیزول پس از بیداری در اوج خود است. کورتیزول همان هورمونی است که می‌تواند هوشیاری، تمرکز و فشار خون را تنظیم کند. این هورمون پس از بیداری در اوج خود ترشح شده و به مرور در طول روز از آن کاسته می‌شود. به همین خاطر نوشیدن زودهنگام قهوه پس از بیداری، اثرات انرژی زای کافئین و تأثیر بر کورتیزول را کاهش می‌دهد. می‌توان گفت بهترین زمان برای نوشیدن قهوه خود اواسط تا اواخر صبح است. به عنوان مثال، افرادی که حدود ساعت 6:30 دقیقه صبح از خواب بیدار می‌شوند بهتر است قهوهٔ خود را مابین 9:30 الی 11:30 دقیقه بنوشند.

فراموش نکنید اگر نوشیدن قهوهٔ صبحگاهی را کمی به تعویق بیندازید، کافئین موجود در قهوه می‌تواند سطح کورتیزول را افزایش داده و باعث هوشیاری کامل شود. از طرفی نوشیدن قهوه صبح زود، آن هم هنگامی که سطح کورتیزول شما در اوج خود قرار گرفته، ممکن است باعث افزایش سطح این هورمون شده و در طولانی مدت سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند.

لازم به ذکر است واکنش افراد مختلف به کافئین موجود در قهوه و کورتیزول متفاوت است. افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کنند، تحریک کورتیزول ناشی از کافئین نیز در آن ها کاهش می‌یابد. با این وجود بهتر است ساعات مختلف قهوه را امتحان کنید و بهترین زمان نوشیدن قهوه خود را پیدا کنید.  

به صورت کلی، بهترین زمان نوشیدن قهوه ساعت 9:30 الی 11:30 صبح در نظر گرفته می‌شود. در این ساعات سطح کورتیزول اکثر افراد کمی کاهش یافته و با نوشیدن قهوه انرژی و هوشیاری خود را افزایش می‌دهند.

بهترین زمان نوشیدن قهوه در شب

طبق بیانیه آکادمی پزشکی خواب آمریکا، اثرات ناشی از کافئین می‌تواند بین 3 الی 5 ساعت در بدن باقی بماند. ممکن است گاهی اوقات تا نیمی از کل کافئینی که مصرف می‌کنید به مدت 5 ساعت در بدن شما باقی می‌ماند. یک مطالعه در سال 2013 توصیه می‌کند حداقل 6 ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید. کافئین از فعالیت آدنوزین (هورمون تنظیم ساعت خواب و متابولیسم) و ملاتونین (تنظیم چرخه خواب و بیداری) جلوگیری کرده و باعث بی‌خوابی می‌شود. در صورتی که به دنبال نوشیدن قهوه در ساعات پایانی روز هستید، قهوه‌های کم کافئین را جایگزین کنید.

بهترین زمان نوشیدن قهوه برای بهبود عملکرد ورزشی

محبوبیت اصلی نوشیدن قهوه، تقویت بیداری و افزایش هوشیاری است. اما این نوشیدنی به دلیل وجود کافئین می‌تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد و می‌تواند جایگزین ارزان‌تری برای مکمل‌های حاوی پودر کافئین قبل از تمرین باشد. تحقیقات نشان می‌دهند قهوه می‌تواند خستگی پس از ورزش را به تأخیر انداخته و باعث افزایش قدرت عضلانی شود.

در مطالب فوق به زمان مناسب نوشیدن قهوه در صبح اشاره کردیم که می‌تواند در هر فرد کمی متفاوت باشد، اما برای بهبود عملکرد ورزشی، زمان اهمیت بالایی دارد. اگر به دنبال بهره بردن از اثرات مفید قهوه و کافئین آن بر عملکرد ورزشی خود هستید، بهتر است این نوشیدنی را 30 الی 60 دقیقه قبل از تمرین خود مصرف کنید. این زمان کمک می‌کند تا سطح کافئین در بدن شما در زمان ورزش به اوج خود برسد.

مقدار کافئین موجود در قهوه شما به عوامل مختلفی همچون وزن شما بستگی دارد. دوز موثر کافئین برای بهبود عملکرد ورزشی 3 تا 6 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن شما خواهد بود. به عنوان مثال شخصی که 70 کیلوگرم وزن دارد می‌تواند 210 الی 420 میلی گرم کافئین معادل یا دو تا چهار فنجان در روز مصرف کند. اثرات محرک کافئین قهوه ممکن است 3 الی 5 ساعت طول کشیده و می‌تواند تا 5 ساعت در بدن شما باقی بماند. در نظر داشته باشید اگر قهوه کافئین دار نزدیک به زمان خواب مصرف شود، ممکن است باعث مشکلات بی‌خوابی و افزایش اضطراب شود.

بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری و کاهش وزن

در یک بررسی مشخص شد مصرف قهوهٔ حاوی کافئین ممکن است شاخص تودهٔ بدنی (BMI) و چربی بدن را کاهش دهد. با وجود اینکه تحقیقات محدود است، بهترین زمان نوشیدن قهوه برای کاهش وزن را مابین وعده‌های غذایی اصلی می‌دانند. همچنین نوشیدن قهوه مابین وعده‌های اصلی، تمایل به تنقلات را کاهش می‌دهد.

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه برای امتحان

قهوه به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های آمادگی به دلیل افزایش تمرکز ذهنی و هوشیاری انتخاب می‌شود. در یک مطالعه مشخص شد مصرف قهوه قبل از امتحان صبح مفید است. با این وجود نوشیدن آن درست قبل از امتحان ممکن است موجب استرس و اضطراب شود. بهتر است قهوه را کمی قبل از امتحان خود بنوشید تا تمرکز ذهنی شما افزایش یابد.

چقدر قهوه بی‌خطر است؟ میزان مجاز استفاده از کافئین در روز

استفاده از قهوه و تأثیرات کافئین آن بر هر فرد می‌تواند کمی متفاوت باشد و به سلامت جسمانی شما باز می‌گردد. میزان مجاز کافئین در روز در افراد مختلف :

  • به گفتهٔ سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، افراد بزرگسالی که مشکلی در سلامتی خود ندارند، می‌توانند 400 میلی گرم کافئین معادل 4 فنجان قهوه (950 میلی لیتر) مصرف کنند. با این وجود، حساسیت به کافئین در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

  • حداکثر میزان مجاز مصرف کافئین در زنان باردار 200 میلی گرم در روز است. مصرف بیش از حد کافئین در حین بارداری ممکن است با عوارض خطرناکی مانند افزایش خطر سقط جنین و تولد نوزاد کم وزن مرتبط باشد.

  • حداکثر میزان مصرف کافئین برای زنان شیرده 300 میلی گرم کافئین در روز است. کافئین می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود.

در صورتی که شرایط پزشکی مانند مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، اختلالات گوارشی و ... دارید، قبل از مصرف کافئین با پزشک خود مشورت کنید. میزان حساسیت به کافئین در افراد مختلف، متفاوت است و بهتر است قبل از استفاده با پزشک متخصص یا مشاور تغذیه‌ای خود مشورت کنید. در نظر داشته باشید این میزان تنها برای قهوه محسوب نمی‌شود؛ سایر منابع رایج کافئین عبارت‌اند از چای، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، شکلات و ...

سخن پایانی

قهوه از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان است که اکثر افراد از آن لذت می‌برند. پیشنهاد می‌شود زمان مصرف نوشیدن قهوه خود را اواسط تا اواخر صبح انتخاب کنید. در این زمان سطح کورتیزول کمی افت کرده و می‌تواند مجدداً انرژی را به شما بازگرداند. اگر به دنبال بهبود عملکرد ورزشی خود هستید، بهتر است 30 الی 60 دقیقه قبل از تمرین قهوه بنوشید تا خستگی ناشی از تمرین را به تعویق انداخته و باعث افزایش قدرت عضلانی شود. در انتهای این مقاله به میزان مجاز استفاده از کافئین در روز اشاره شده است. بدیهی است میزان کافئین قهوهٔ شما می‌تواند بسته به نوع، گونهٔ قهوه و دم‌افزار قهوه شما متفاوت باشد. به خاطر داشته باشید اثرات محرک کافئین تا 5 ساعت در بدن شما خواهند ماند. نوشیدن قهوه قبل از زمان خواب می‌تواند باعث بی‌خوابی و افزایش اضطراب شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته