بهسازی آموزش عالی برای توسعه پایدار توسط اجرای برنامههای مشارکتی جهانی
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آموزش برای توسعه پایدار نقش مهمی در حوزههای زیستمحیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکند و عنصری کلیدی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار است. مؤسسات آموزش عالی، به عنوان سازندگان اصلی رهبران آینده، محلی برای تمرین آموزش برای توسعه پایدار ضروری هستند. با این همه، مفهوم آموزش عالی برای توسعه پایدار هنوز در بسیاری از مؤسسات آموزش عالی در مراحل ابتدایی به سر میبرد.
یوان لی (Yuan Li) و همکارانش در این مقاله میکوشند با بهرهگیری از روشهای تحلیل متن و مطالعه موردی به این پرسش پاسخ دهند که آموزش عالی چگونه میتواند توسعه پایدار را به شیوهای بهتر در چارچوب آموزش برای توسعه پایدار قرار دهد و با بررسی «برنامه مشارکت جهانی» (Global Engagement Program) الگویی برای آموزش عالی برای توسعه پایدار پیشنهاد کند. در مجموع، این مطالعه بر پرسشهای زیر تمرکز میکند: (۱) ویژگیهای آموزش برای توسعه پایدار بر اساس اسناد رسمی یونسکو چه هستند؟ (۲) «برنامهٔ مشارکت جهانی» چگونه به دنبال دستیابی به آموزش عالی برای توسعه پایدار است و (۳) مدل پیشنهادی آموزش عالی برای توسعه پایدار چیست؟
در نهایت، لی و همکارانش نتیجه میگیرند که «برنامه مشارکت جهانی» نمونهای ارزشمند از الگوی آموزش عالی برای توسعه پایدار است که میتواند دانش میانرشتهای را در این زمینه بسیار ارتقا دهد. با بررسی مطالعه موردی و مطالعهٔ ویژگیهای آموزش برای توسعه پایدار، پژوهشگران الگویی عملیاتی برای آموزش عالی برای توسعه پایدار پیشنهاد میکنند که بر غنیسازی برنامههای درسی، روشهای آموزشی متنوع، همکاری با شرکای مختلف و پرورش تواناییهای دانشآموزان متمرکز است.
این مقاله با تأیید محدودیتهای موجود، بر یافتههای خود تأکید میکند و مسیری برای پژوهشهای آینده پیشنهاد میدهد: افزایش شمار مطالعات موردی برای اصلاح و بهبود الگوی عملی آموزش عالی برای توسعه پایدار، ایجاد نظام ارزیابی برای آموزش عالی برای توسعه پایدار برای ارتقای کارآمدی موسسههای آموزش عالی و تجربهٔ مؤثرتر از آموزش برای توسعه پایدار.»
انتهای پیام/