دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مرکز ارتباطات ریاست جمهوری مطرح شد؛

درد دل‌های یک کنکوری‌ تا معیشت اعضای هیئت‌علمی و شهریه دانشگاه پیام نور با وزیر علوم

درد دل‌های یک کنکوری‌ تا معیشت اعضای هیئت‌علمی و شهریه دانشگاه پیام نور با وزیر علوم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری به انواع سوالات و دغدغه‌های اقشار مختلف مردم، از دانشجویان، اعضای هیئت علمی، یاوران علمی و حتی دانش‌آموزانی که چند سال با کنکور دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، پاسخ داد و قول پیگیری داد.
کد خبر : 884265

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شصت و سومین برنامه مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مرکز پی گرفته است و محمدعلی زلفی‌گل برای سومین بار در این مرکز پاسخگوی سؤالات مردم شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این برنامه حدود یک و نیم ساعت به حدود ۱۰ تماس مردمی نسبتاً طولانی پاسخ داد و با انواع مطالبات از افزایش هزینه‌های آزمون دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی تا تأسیس رشته‌های جدید در برخی دانشگاه‌ها در مناطق محروم روبرو شد.

یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه یاسوج در تماس تلفنی خواستار توسعه رشته‌محل‌های این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی؛ به‌ویژه کارشناسی ارشد شد که وزیر علوم در مورد شرایط توسعه مقاطع تحصیلی توضیح و قول مساعدت داد.

یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تبریز نیز تماس گرفت و در مورد وضع معیشتی اعضای هیئت‌علمی و به‌طور خاص در مورد احکام اعضای هیئت‌علمی وزارت علوم و همسان‌سازی آن با اعضای هیئت‌علمی وزارت بهداشت در ۱۴۰۰ صحبت کرد.

وی گفت که، اما بعد بازگشت آن همکاران غیر بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شکایت به دیوان عدالت اداری توانستند ۳۰ درصد را در احکام خود احیا کنند. ما هم با نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه مستندات را ارائه کرده و خواستار بازگشت آن شدیم که در نهایت نامه به دانشگاه برگشت. وزیر علوم ضمن ارائه توضیحات و اقدامات این وزارتخانه برای جبران کسر ۳۰ درصدی احکام حقوق ۱۴۰۰، خواست مستندات ارائه‌شده به رئیس قوه قضائیه به دست او هم برسد تا بتواند پیگیری کند.

مسئول شورای شهر سلطان‌آباد در شهرستان خوشاب استان خراسان رضوی نیز در این گفت‌وگوی شهروندان با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مشارکت کرد. او با دلسوزی خاصی نسبت به شهر و همشهریان خود حرف می‌زد.

وی ادامه داد: با اینکه این شهر ۵۰ هزار نفر جمعیت و ۱۰ هزار دانش‌آموز دارد، ما هیچ دانشگاه یا مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای نداریم. وزیر علوم هم توضیح داد تأسیس دانشگاه باید با نیاز‌های جامعه هماهنگ باشد، ولی احتمال تأسیس مرکز فنی حرفه‌ای را در این شهر با کمک مسئولان مرتبط بررسی می‌کند.

یک دانشجوی مقطع دکتری نخبه نیز تماس گرفت و از وزیر علوم خواست روند استخدام وی در کسوت استادی دانشگاه تسهیل شود، وزیر علوم هم پرسید: آیا شما از رساله دکتری خود دفاع کرده‌اید؟ او گفت: من پروپوزال (پیشنهاده رساله) را داده‌ام.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پاسخ داد: شما با همین تلاش بعد از دفاع از رساله برای استخدام اقدام کنید، زیرا قبل از آن بر اساس قانون این امر ممکن نیست.

سنجش؛ ترمیم معدل و هزینه آزمون‌ها

طبق معمول موضوع سازمان سنجش و فعالیت‌های آن هم به این گفت‌وگوی تلفنی باز شد و شهروندی از اصفهان تماس گرفت و نسبت به هزینه‌های آزمون‌های ورودی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اعتراض کرد و گفت که افزایش این هزینه‌ها از تورم بیشتر بوده است.

زلفی‌گل پاسخ داد که ردیف عمومی بودجه سازمان سنجش به حداقل رسیده و دولت معتقد است سازمان سنجش باید خودگردان باشد و هزینه‌های خود را پرداخت کند. البته هزینه‌های سازمان سنجش متنوع و متعدد است و از پرداخت هزینه‌های هواپیما تا حمل‌ونقل سؤالات و عوامل اجرایی آزمون را در برمی‌گیرد.

البته موضوع سازمان سنجش به یک تماس ختم نشد و دختری از استان چهارمحال بختیاری و شهرستان شهرکرد تماس گرفت و پرسید در زمان تصویب تأثیر سوابق تحصیلی اعلام شد هر متقاضی می‌تواند چند بار در آزمون‌ترمیم معدل شرکت کند، ولی در زمان اجراترمیم معدل به یک بار کاهش یافت و چرا کسی پاسخگو نیست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این سخن را تأیید کرد، ولی گفت که این موضوع به وزارت علوم مربوط نیست و باید از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شود، قول داد موضوع را به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل می‌کند.

آخرین نفر نیز یک دانشجوی دانشگاه پیام‌نور دانشگاه زنجان بود و خواستار نظارت بر شهریه این دانشگاه شد و گفت شهریه جهاد دانشگاهی و حتی دانشگاه آزاد در برخی رشته‌ها، کمتر از دانشگاه پیام نور است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد شهریه دانشگاه پیام نور هم توضیح داد و گفت از رئیس دانشگاه پیام نور این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته