دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

حل مسئله از طریق دانشجویان ماهر و تازه‌نفس در رویداد مشق امید

حل مسئله از طریق دانشجویان ماهر و تازه‌نفس در رویداد مشق امید
رویداد مشق امید دانشگاه آزاد اسلامی، تمرینی است که در نهایت به امید و کشف راه‌حل منجر می‌شود و فرصتی را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا با نقش‌آفرینی در حل مسائل در راه توسعه اقتصادی کشور بدرخشند.
کد خبر : 879055

گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ آموزش به معنای شکلی از یادگیری است که در آن دانش، مهارت و عادات از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود؛ بنابراین تربیت و آموزش دانشجویان دانشگاهی برای حل مسائل کشور بسیار مهم است.

آموزش عالی برای نقش توسعه‌ای آموزش در یک کشور حائز اهمیت است و توجه به استعداد‌های درخشان دانشجویان می‌تواند به اتفاقاتی بهتر در آینده بیانجامد. اگر مشارکت دانشجویان دانشگاهی در نظر گرفته شود، غیرممکن است که آن کشور نتواند توسعه یابد.

دانشجویان به‌عنوان افراد تحصیل‌کرده یک کشور به‌راحتی می‌توانند به دولت در توسعه اقتصادی و آموزشی کمک کنند و نقش الگو در توسعه کشور را دارند.

دانشگاهیان بسیار بااستعداد هستند، به‌طوری‌که ایده‌های بسیاری را طرح و خیلی بیشتر از سایر قشر جامعه فکر می‌کنند، اما به دلیل کمبود مالی و تجربه کم نمی‌توانند آن‌ها را خیلی بیشتر ثابت کنند.

در دنیای در حال توسعه باید از ایده‌ها و تفکرات دانشجویان استفاده شود؛ چراکه در مواجهه با چالش‌ها، از دانشگاهیان توقع می‌رود تا دست به‌کار شوند. از دانشجویان انتظار است با روحیه جهادی و ورود به عرصه‌های مختلف کشور در راستای حل مسائل مردم پیشگام شوند.

دانشجویان؛ نیروی محرکه برای حل مسائل کشور

نقش دانشجویان به عنوان نیروی محرکه برای حل مسائل کشور باید مهم در نظر گرفته شود؛ زیرا رشد اقتصادی کشور به‌شدت به آن‌ها بستگی دارد و در نهایت می‌توانیم بگوییم که دانشجویان و رشد اقتصادی نقش بزرگی در توسعه یک کشور دارند و ملت‌ها با دانشجویان خود شناخته و ساخته می‌شوند.

برگزاری رویداد مشق امید با هدف اثرگذاری دانشجویان در حل مشکلات 

اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد در راستای حل مسئله و جریان‌سازی فرهنگ حل مسئله به برنامه‌ریزی و تدوین دستورالعمل دومین رویداد ملی مشق امید اقدام و رویداد ۲۲ آبان ۱۴۰۲ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی آغاز به‌کار کرد و تا امروز ۲۴ آبان‌ ادامه دارد.

این رویداد با هدف هویت‌بخشی به نهاد‌های دانشجویی استادی، آشنایی نخبگان به مسائل کشور، ترغیب افراد و افزایش توانایی‌ها جهت توانمندسازی و حل مسئله برگزار می‌شود.

خبرنگار آنا در این راستا با چند تیم دانشجویی گفت‌وگو کرده‌ است تا دغدغه‌ها و مسائل خود را مطرح کنند و راهکار‌های ارائه‌شده در رویداد مشق امید را از زبان خودشان بشنویم؛ زیرا همان‌طور که می‌دانیم آن‌ها در رشد اقتصادی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

دومین رویداد ملی مشق امید؛ از بررسی دلایل بی‌انگیزگی دانشجویان در دانشگاه‌ها تا تأثیر تحصیلات دانشگاهی و مهارتی در اشتغال‌زایی

آسیب‌های روانی بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

آسیب‌های روانی و بیکاری فارغ‌التحصیلان یکی از معضلات بسیار جدی تلقی می‌شود و در جامعه امروزی تقریباً برای اکثر افراد با ورود به دانشگاه همزمان است و افراد با ورود به دانشگاه نقش جدیدی را می‌پذیرند یعنی نقش آن‌ها از دانش‌آموزی به دانشجویی تغییر می‌کند.

آسیب‌های روانی و بیکاری فارغ‌التحصیلان یکی از معضلات بسیار جدی‌ تلقی می‌شود و در جامعه امروزی تقریباً برای اکثر افراد با ورود به دانشگاه همزمان است

علیرضا فیروزمند، دانشجوی کارشناسی رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی که در رویداد مشق امید حضور دارد در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و مهارتی یکی از دغدغه‌های ما بود؛ از این رو درصدد برآمدیم تأثیر تحصیلات دانشگاهی و مهارتی را در اشتغال‌زایی جوانان تحصیل‌کرده بررسی کنیم.

آموزش‌های مهارتی دانشجویان اولویت دارد

وی با اشاره به راهکار‌های ارائه‌داده‌شده، اضافه کرد: ایجاد زمینه‌های مختلف مالی مانند اصلاحات نظام بانکی، رسانه‌ای و آموزشی مانند مهارت‌محوری دانشجویان ازجمله راهکار‌هایی به‌شمار می‌آید که ارائه دادیم. دانشجویان در کنار آموزش‌های تئوری نیاز به آموزش‌های مهارتی دارند.

این دانشجوی کارشناسی رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی ادامه داد: با دیدن مسائل دانشجویان نیاز به مطرح کردن فعالیت رسانه‌ای و آگاهی‌بخشی داشتیم. به‌عبارت دیگر، بایستی نحوه تحصیل و مهارت‌آموزی را برای جلوگیری از بیکاری بعد از فارغ‌التحصیلی آموزش دهیم تا دانشجویان آموزش ببیند، تحصیل کنند و مهارت بیاموزند. آموزش‌های چنینی به آن‌ها کمک می‌کند تا در آینده و بازار کار سردگم نشوند.

تأثیر کمبود امکانات در پیشرفت تحصیلی دانشجویان

پیشرفت تحصیلی در دانشجویان، به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و دانشجویان بااستعداد دانشگاه آزاد این عوامل را در رویداد مشق امید بررسی کردند و برای آن راهکار‌هایی ارائه دادند.

مریم شبانی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با حضور در رویداد مشق امید درباره تأثیر کمبود امکانات در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: مشکلاتی که در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها وجود داشت را بررسی کردیم تا بلکه بتوانیم در راستای مرتفع‌سازی آن اقدام کنیم.

باید مشکلات بودجه دانشگاه آزاد اسلامی مرتفع شود

وی ادامه داد: دانشگاه‌ آزاد اسلامی مشکلات اقتصادی و مالی دارد و اگر این مشکلات مرتفع نشود، دانشجویان برای تحصیل خود با مشکلات مواجه می‌شوند و در نهایت دولت نیز دچار مسئله جدید می‌شود؛ بنابراین مشکلات آن‌ها با یک نگاه جدی باید رفع شود؛ چراکه مشکلات به‌وجود آمده از ادامه تحصیل دانشجویان جلوگیری می‌کند.
دومین رویداد ملی مشق امید؛ از بررسی دلایل بی‌انگیزگی دانشجویان در دانشگاه‌ها تا تأثیر تحصیلات دانشگاهی و مهارتی در اشتغال‌زایی



وام بدون بهره برای کاهش شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

این دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با بیان اینکه راهکار‌های فراوانی برای کمبود امکانات در پیشرفت تحصیلی ارائه دادیم، عنوان کرد: برای کاهش شهریه امکاناتی مانند وام بدون بهره و اشتغال دانشجویان می‌تواند مسئله را بهبود دهد.

وی ادامه داد: برای اینکه دانشجویان در محوطه خوابگاه‌ها از وسایل نقلیه دانشگاه بهره ببرند، باید دولت کمک کند تا رضایت دانشجویان را کسب کند.

شبانی با بیان اینکه دولت می‌تواند به‌جای کاغذ‌هایی که برای انتشارات دانشگاه‌ها استفاده می‌کند، کاغذ‌های ارزان‌قیمت را جایگزین کند، اضافه کرد: می‌توانیم قرارداد‌هایی با آزمایشگاه‌های خصوصی بیرون از مجموعه منعقد کنیم تا دانشجویان بتوانند به این آزمایشگاه‌ها دسترسی داشته باشند.

ضرورت استفاده از مهارت‌های دانشجویان برای اشتغال‌زایی

این دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن اضافه کرد: باید از مهارت‌های دانشجویان برای اشتغال در دانشگاه‌ها برای پیشرفت تحصیلی استفاده شود. دانشجویان تازه‌نفس هستند و برای کاهش شهریه و تعمیر خوابگاه‌های آن‌ها از خود دانشجویان می‌توانیم بهره ببریم.


دومین رویداد ملی مشق امید؛ از بررسی دلایل بی‌انگیزگی دانشجویان در دانشگاه‌ها تا تأثیر تحصیلات دانشگاهی و مهارتی در اشتغال‌زایی


شناسایی عوامل بی انگیزگی تحصیلی دانشجو

یافته‌های حاصل از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کادر آموزشی شامل نحوه برخورد کادر آموزشی و جایگاه علمی اساتید، امکانات دانشگاه شامل تغذیه و امکانات فضایی دانشگاه، محتوای دروس شامل سنخیت محتوا، کاربرد در آینده و محتوای دروس تخصصی، دوستان و مسائل مربوط به خود دانشجو و چگونگی برگزاری کلاس‌ها از جمله عواملی هستند که در بی‌انگیزگی تحصیلی دانشجویان مشغول به تحصیل نقش دارند و باز هم دانشجویان ایرانی در این زمینه پیشرو بودند و راهکار‌هایی برای حل این مسئله ارائه دادند.

حسین مهدی رکن‌آبادی، سرپرست تیم ارائه‌دهنده و دانشجوی دکتری حاضر در رویداد مشق امید، درباره دلایل بی‌انگیزگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌ شمال به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در این راستا یک مدل مفهومی ارائه دادیم. همچنین شرایط علل اجتماعی، فرهنگی، روانی و فردی را در یک مدل مفهومی گرنت تئوری تشریح کردیم.

به گزارش آنا ۶۵ تیم دانشجویی در دومین رویداد ملی مشق امید عرضه و نقد دیدگاه‌های تشکلی در حل مسائل به مرحله کشوری راه یافتند و این تیم‌ها به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

۶ هزار و ۴۰۰ تیم از نهاد‌های دانشجویی و استادی در رویداد مشق امید ۱۴۰۲ با نقش‌آفرینی بی‌بدیل شرکت کردند و بسیار جالب است بدانید که از این تعداد ۴ هزار و ۷۰۰ تیم دانشجویی هستند.

تیم‌های دانشجویی مسائل را بعد از کشف و تشخیص به استادان مشاوره مشق امید خود ارائه می‌دهند و درنهایت پروپوزالی خاص برای مسائل نوشته می‌شود تا یک کار علمی دقیق شکل بگیرد؛ بنابراین آموزش، دانشگاه و در نهایت دانشجویان نقش مهمی را در یک کشور ایفا می‌کند. آن‌ها در همه زمینه‌های زندگی کمک می‌کنند. 

در واقع رویداد مشق امید، مشقی است که در نهایت به امید و کشف راه‌حل منجر می‌شود و فرصتی را برای همه به‌ویژه دانشجویان فراهم می‌کند تا با نقش‌آفرینی بی‌بدیل خود برای توسعه اقتصادی کشور بدرخشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته