دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پیش‌نشست پیشران‌های آموزش کارآمد مطرح شد؛

ضرورت آموزش با رویکرد فرانسلی

ضرورت آموزش با رویکرد فرانسلی
در نشست پیشران‌های آموزش کارآمد بر آموزش با رویکرد فرانسلی بر آموزش آیندگان برای حضور در عرصه‌های گوناگون سرزمین تأکید شد.
کد خبر : 879598

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیش نشست پیش‌ران‌های آموزش کارآمد در حکمرانی سرزمینی با حضور مسئولان حوزه آموزش و آموزش عالی، اساتید، دانشجویان و کنشگران حوزه آموزش در دبیرخانه مرکزی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی‌اصغر پور عزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، با مطرح کردن مباحثی در حول کلیدواژه‌های مهم حکمرانی و حکومت مواردی را مطرح کرد.

وی اظهار کرد: بحث حکمرانی زمانی که مدنظر قرار داده می‌شود، تفاوتش با نگاه حکومتی در بها و ارزش دادن به ذی‌نفعان است، ذی‌نفعانی که می‌توانند مشارکت داشته باشند.

پور عزت با اشاره به این مبحث که حکمرانی با مدیریت، اداره، علوم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی متفاوت است، گفت: درواقع حکمرانی علمی است که برای خدمت به اهداف بزرگ اجتماعی از همه علوم بهره‌گیری می‌کند.

وی در ادامه به چالش‌ها و روند تشکیل دانشکده حکمرانی در دانشگاه تهران، که درنهایت در سال ۱۴۰۰ تشکیل شد، پرداخت و گفت: هدف این است که فضایی ایجاد شود تا آموزش و پژوهش در خدمت بهبود شرایط آینده قرار گیرد و سیستمی یادگیرنده داشته باشیم که در صورت نبود آن، اتفاقی نخواهد افتاد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در انتها آموزش با رویکرد فرانسلی را عنوان کرد که آموزش با رویکرد فرا نسلی بر آموزش آیندگان برای حضور در عرصه‌های گوناگون سرزمین دلالت دارد.

تنها ۱۲ درصد سهم آموزش عالی کشور آموزش مهارتی است

در ادامه نشست علی باقر طاهری‌نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با بحث حول موضوع الزامات آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور ناظر بر ارتقا حکمرانی سرزمینی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا با محوریت قرار دادن فرمایشی از مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۰ آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد و متناسب با نیاز‌های بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آن‌ها شروع به ارائه کرد.

طاهری نیا در ادامه وی با توجه به برخی بند‌های موجود در برنامه توسعه ششم و هفتم که اشاره به آموزش مهارتی داشته‌اند، به مبنا‌های قانونی مصوب آموزش مهارتی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در برنامه توسعه ششم، ذیل جدول ۱۲ ماده ۶۶، پیش‌بینی‌شده بود که در ۱۴۰۰ در دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای، سهم آموزش مهارتی از آموزش عالی، ۳۰ درصد باشد. اما در واقعیت طبق جدیدترین آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی این سهم در سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۲.۳ درصد بوده است.

طاهری‌نیا در ادامه مباحث وی به بررسی اشکالاتی که موجب این عدم تحقق تأثیرگذار بوده و ارائه راهکار‌ها به سخنرانی خود ادامه داد.

بررسی الزامات سنجش فرآیندی و مدرسه محور برای پذیرش آموزش عالی

در ادامه پیش‌نشست، محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش، به بررسی الزامات سنجش فرآیندی و مدرسه محور برای پذیرش آموزش عالی ناظر بر ارتقاء حکمرانی سرزمینی پرداخت.

وی به رویکرد‌های نوین سنجش اشاره کرده و به بررسی سه نوع سنجش از یادگیری، سنجش برای یادگیری و سنجش به‌عنوان یادگیری پرداخت.

زارعی در ادامه به بررسی جایگاه آموزش‌وپرورش در استفاده از این رویکرد سنجش‌ها اشاره کرده و به موانع و چالش‌های آن نیز متمرکز شده و بحث و تحلیلی ارائه داد.

اسناد بسیار زیبا نگارش می‌شوند، ولی در اجرا محقق نمی‌شوند

سید جلال موسوی، عضو هیئت‌علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به بررسی مسائل و مشکلات نظام آموزشی، اعم از کیفیت آموزش عالی، آموزش‌های مهارت‌محور، بحث اثربخشی و کارآیی آموزش پرداخت.

وی با اشاره به مفاد و آرمان‌های اسناد بالادستی اظهار کرد: متأسفانه این اسناد بسیار زیبا نگارش می‌شوند، ولی در زمانی که به اجرای آن موارد می‌رسیم، آن‌ها را محقق شده پیدا نمی‌کنیم.

موسوی گفت: دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد که یکی از این دلایل نظام ارزشیابی و ارزیابی حکمرانی است و متأسفانه در حوزه سیاست‌گذاری، اجرای سیاست، تنظیم‌گری و راهبری، حوزه نظارت و ارزیابی پررنگ دیده نشده است، درصورتی‌که این موارد مسئله مهمی در آموزش است.

دلیلی دیگری که معاون ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشاره کرد؛ مسئله یکی بودن مجری و ناظر در یک‌نهاد است که نتیجه آن تعارض منافع را با خود به همراه دارد و مانع آن است که ارزشیابی به‌صورت صحیح انجام شود.

وی نبود آمار‌ها و داده و اطلاعات دقیق و همچنین تأمین اعتبارات همه دانشگاه‌های ایران که به‌صورت یکسان بر مبنای بودجه که سرانه است را عنوان کرد و گفت: به تعبیر دیگر بودجه و اعتبارات مبنی بر ارزشیابی نیست.

موسوی به مقایسه وضعیت ایران و سایر کشور‌ها پرداخت و گفت: با بررسی‌های تطبیقی که در نظام ارزشیابی در سطح جهانی انجام شد مشخص شد که نظام پولی مراکز آموزشی جهان به دو صورت ارزشیابی جهانی و ملی ارزیابی می‌شود، تأمین اعتبار می‌شوند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم مسئله حکمرانی آموزش حاصل شود، باید نظام مدیریتی به نظام ارزشیابی متصل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب