دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1402 - 15:02

رحمانی‌فضلی: آمریکا با هویت ایران مخالفت و عناد دارد

رحمانی‌فضلی: آمریکا با هویت ایران مخالفت و عناد دارد
وزیر کشور دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: آمریکا با هویت ایران مخالفت و عناد دارد و این دشمنی را بار‌ها در اقدامات غلط ناشی از تحلیل‌های نادرست خود به اثبات رسانده است.
کد خبر : 883569

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان برگزار شد، اظهار کرد: ۱۶ آذر به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: حرکت اعتراضی دانشجویان با واقعه ۱۶ آذر به سمت استکبار ستیزی رفت. در واقع نگاه دانشجویان به حکومت پهلوی پس از این واقعه به گونه‌ای بود که از یک سو آن را دست نشانده استکبار به ویژه آمریکا می‌دانستند و از سوی دیگر سرکوب‌ها و استبداد حکومت را نشانه همراهی و حمایت آمریکا تلقی می‌کردند.

این استاد دانشگاه به تشریح مسیر تاریخی حضور آمریکا در ایران پرداخت و گفت: اندیشه ارتباط با آمریکا روند منطقی وقایعی بود که از پایان دوره اول جنگ‌های ایران و روسیه اتفاق افتاده بود. دولت مردان ایرانی بر اثر چنین حوادثی دریافتند، برای حفظ موجودیت سیاسی خود در صحنه روابط بین‌الملل نقشی داشته باشند و بتوانند در مواقع تهدید کشورشان، از افکار عمومی به کاستن تبعات بحران استفاده کنند. 

رحمانی‌فضلی، امیرکبیر را آغازگر گفتگو‌های سیاسی میان دو کشور ایران و آمریکا دانست و اضافه کرد: امیر کبیر که می‌خواست با وارد کردن نیروی سوم به صحنه سیاست ایران از قدرت روز افزون روسیه و انگلیس در ایران بکاهد، در صدد برقراری روابط با آمریکا برآمد.

وی بیان کرد: امیرکبیر پیش‌بینی کرده بود آمریکا،که در آن زمان کشوری تازه تأسیس و جوان بود و نیروی دریایی نیرومندی داشت، یکی از قدرت‌های جهان در آینده خواهد شد و بر همین اساس قرارداد موسوم به «عهدنامه دوستی» و کشتی رانی به امضاء هر دو طرف رسید؛ البته دولت ایران به دلیل مخالفت دولت انگلستان و نیز عزل امیرکبیر از مقام صدارت این قرارداد را تصویب و اجرا نکرد.

این استاد دانشگاه با بیان مطالبی روند انجام مذاکرات و شکل گیری روابط بین ایران و آمریکا در دوران قبل و بعد از انقلاب مشروطه مردم ایران، نقش آمریکا در دوران جنگ‌های جهانی اول و دوم، ایجاد بلوک شرق (سوسیالیسم و کمونیسم) و غرب (لیبرالیسم و سرمایه داری)، در وابستگی ایران قبل از انقلاب و برخی از دلایل عناد و مخالف با جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

رحمانی‌فضلی با اشاره خدشه دار شدن ابهت آمریکا در منطقه بواسطه تسخیر سفارت آمریکا معروف به «لانه جاسوسی» مطرح کرد: آمریکا از بدو انقلاب با پشتیبانی و مسلح کردن گروهک‌های مخالف نظام، طراحی و اجرای کودتا‌های نظامی و سیاسی، حمله طبس، راه اندازی جنگ تحمیلی هشت ساله و حمایت از رژیم بعثی عراق، مخالفت با همه مسائل و مواضع ایران و اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمنی خود را با دولت و ملت ایران ثابت کرده است.

وی ادامه داد: آمریکا با هویت ایران مخالفت و عناد دارد و این دشمنی را بار‌ها در اقدامات غلط ناشی از تحلیل‌های نادرست خود به اثبات رسانده، آنها به دنبال این هستند که امتیاز سیاسی از ایران بگیرند و امتیاز اقتصادی بدهند.

به گزارش آنا، تجلیل از خانواده شهید عبدوس با اهدا لوح سپاس و شاخه گل، قدردانی از دانشجویان نخبه علمی و فرهنگی، رونمایی از چهار جلد کتاب تالیف شده توسط دانشجویان دانشگاه، اهدا جایزه اول طرح شهید چمران، قرعه کشی و اهدای هدیه به حاضران جلسه از دیگر برنامه‌های اجرا شده در آیین بزرگداشت روز دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته