دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دکتر طهرانچی: دانشگاه‌ها نتوانستند مسائل صنعت را درک کنند

دکتر طهرانچی: دانشگاه‌ها نتوانستند مسائل صنعت را درک کنند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در برنامه فرامتن گفت: دانشگاه‌ها نتوانستند مسائل صنعت را درک کنند.
کد خبر : 883477

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در برنامه فرامتن به مناسبت روز دانشجو اظهار کرد: دانشگاه در جهان مجموعه کاملی بود اما بخشی از آن وارد کشور شد که در آن زمان فقط هدف تربیت نیرو برای خروج از کشور دنبال می کرد اما انقلاب اسلامی این رویکرد را تغییر کرد و بر تربیت پژوهشگر متمرکز شد.

وی با اشاره به جداسازی آموزش پزشکی و غیرپزشکی در سال 64 گفت: با این جداسازی آموزش پزشکی پایه و عرصه تا تخصص داشت اما آموزش در رشته های غیرپزشکی فقط به کلاس بسنده شد بنابراین پژوهشگر در رشته های مختلف تربیت کردیم که از اشتغال دور بودند.

دکتر طهرانچی با انتقاد از برخی سوء برداشتها ادامه داد: زمانی دانشگاه هایی با عنوان علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای تشکیل شدند که تکنسین تربیت کنند، اما اخیرا گزارشی از موسسه آموزش و پژوهش آموزش عالی ارائه شد که سهم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای 21 درصد است و دانشگاه های حوزه وزارت علوم 33 درصد است اما اشتغال فارغ التحصیلان پزشکی به 63 درصد می رسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر آموزش حل مسئله در دانشگاه ها گفت: اگر فارغ التحصیلان متناسب با محیط صنعت تربیت نشده اند به خاطر نامناسب بودن محتواست. دانشگاه حاضر نیست مسئله صنعت درک کند و جوانان ما فارغ التحصیل بیکار می شوند.

وی ادامه داد: ما جوانان را در دانشگاه تا سن ۲۴ سالگی یا بیشتر پشت میز نگه میداریم؛ لذا دانشجو نمی‌تواند محیط کار را تحمل کند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشجویان را اساسا برای اهداف خودمان تربیت می‌کنیم، عنوان کرد: هم‌اکنون دانشجویان قادر به حفظ مطالب تئوری هستند اما این روند باید تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به آغاز طرح پویش در دانشگاه آزاد، عنوان کرد: این طرح به دانشجویان کمک می‌کند تا ۶ ماه اول استعداد خود را کشف کنند. همچنین در نمایشگاه صدرا ارتباطی بین صنعت و دانشگاه برقرار می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: تنها محتوای دانشگاه‌ها مورد بحث نیست، بلکه روش آن به‌طور کامل غلط است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشجویان را به‌طور کامل از محیط زندگی واقعی دور نگه‌داشتیم، ادامه داد: اولین نمره‌ای که مردم به دانشگاه‌ها دادند، کنکور ریاضی و تجربی بود؛ نظام آموزش عالی این مشکل را حس و به‌تبع تغییراتی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه سیستم‌ها و محیط دانشگاه‌ها باید تغییر کند، ادامه داد: طرح پویش اشتغال نیز در دانشگاه آزاد اسلامی برقرار شده است و نیازمند بازنگری در اندیشه، رفتار و شیوه‌های آموزشی هستیم و بایستی از موفقیت‌های بخش آموزش پرشکی استفاده کنیم.

دکتر طهرانچی مطالبه جامعه از سوی مردم و نهادهای بزرگ را مهم دانست و یادآور شد: مطالبه جامعه، دانشگاه‌های مبتنی‌بر اشتغال را حرکت می‌دهد. همچنین این مطالبه جریانی که شروع شده است را تسریع می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آمایش یعنی دانشجو کجا می‌ایستد، عنوان کرد: اقبال دانشجویی موفقیت یک رشته در دیروز است؛ بنابراین آمایش دانشجو مهم تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در آمار اشتغال سهم مردان و زنان باید از یکدیگر جدا شود، عنوان کرد: تحولات اجتماعی نیز روی شغل اثر بسیار زیادی دارد. برای مثال، زمانی‌که ساخت‌وساز در کشور بسیار فعال بود، رشته‌های مهندسی عمران بسیار طلبه داشت. هم‌اکنون رشته تربیت‌بدنی جای جدی‌ای در میان رشته‌ها دارد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه جابه‌جاشدن‌ها تابع سبک زندگی دانشجویان است، ادامه داد: هر سرزمین مشخصات، ویژگی‌ها و زیست‌بوم به‌خصوص خود را دارد؛ بنابراین باید به مطالب آمایشی دقت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشجویان هزینه مشاوره زیادی در زمان انتخاب رشته پرداخت می‌کنند، عنوان کرد: این هزینه‌ها هیچ ارتباطی به شغل ندارد؛ بنابراین آموزش و پرورش باید زمینه‌های استعدادی را در دوران اولیه زندگی کشف کند.

وی ادامه داد: اینکه دانشجویان در پایان دوره کارشناسی متوجه شود که در آن رشته استعدادی ندارد، مشکلی را حل نمی‌کند، اظهار کرد: فشارهای اجتماعی غلط است و همه دانشجویان نباید پزشک شوند؛ ما کارکردهای صحیح از عملکرد دانشگاه حوزه غیرپزشکی به دست نیاوردیم.

به گفته دکتر طهرانچی، ایران یک کشور معدنی است؛ اما در کارشناسی ارشد معدن تعطیل هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ۴.۵ میلیون خانوار ایرانی از راه کشاورزی امرارمعاش می‌کنند؛ اما تعداد دانشجویان کشاورزی ۷ هزار نفر بوده و هم‌اکنون ۳۰ هزار نفر است؛ این تعداد باز هم کم است.

وی با بیان اینکه دانایی منجر به توانایی می‌شود، اضافه کرد: در هدایت دانایی به سمت توانایی نتوانستیم درست عمل کنیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه حذف رشته‌های علوم‌پایه صحیح نیست، اظهار کرد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری، علوم‌ پایه سرمایه است و رشته‌های مهندسی همانند پول تو جیب می‌مانند. کشوری که رشته‌های علوم پایه را جدی نگیرد، از سرمایه تهی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر در حوزه علوم پایه پاسخگویی و حمایت از جوانان را انجام ندهیم، دچار خسران بزرگی می‌شویم.

وی با بیان اینکه مرحله کاریابی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است، ادامه داد: دانشجویان در سامانه‌‌ها ارزیابی می‌شوند. با تماسی که با صنعت هر شهری داریم، محل‌هایی برای مراجعه ایجاد کردیم و در این راستا نمایشگاه‌هایی در نجف‌آباد، تهران و … برگزار شده است که دانشجویان از ۱۰۰ صنعت دو مورد را انتخاب می‌کنند و همچنین صنعت دو دانشجو را برمی‌گزیند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه صنعت و دانشجو مانند فضای کلاس باید در کنار یکدیگر قرار گیرد، عنوان کرد: یک هزار و سیصد دانشجو در دانشگاه‌ آزاد اسلامی وجود دارد که راه‌کارهایی زیادی از جمله طرح آمایش، ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، شناخت زیست‌بوم، برگزاری محیط‌های تعاملی بین صنعت منطقه و دانشجو برای بیکاری دانشجویان ایجاد شده است.

به گفته وی، دانشجویان در طرح پویش اشتغال در سامانه دانشگاه آزاد می‌توانند مراجعه کنند و مشخص است که نمایشگاه صدرا چه زمانی برگزار می‌شود. دانشگاه پویشی به ۳۶ هزار نفر رسیده است که قصد داریم آن را افزایش دهیم. همچنین همچنین تحولاتی در این راستا در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رخ داده است که به آن در برنامه‌های آتی خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته