دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دکتر طهرانچی: دانشگاهی که مشق امید را تمرین نکند، امیدبخش نیست

دکتر طهرانچی: دانشگاهی که مشق امید را تمرین نکند، امیدبخش نیست
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین اختتامیه دومین رویداد ملی مشق امید گفت: دانشگاهی که مشق امید را تمرین نکند، امید بخش نیست.
کد خبر : 879293

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین اختتامیه دومین رویداد ملی مشق امید که امروز بعدازظهر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی برگزار شد، گفت: دوری از حافظه‌محوری در دوره آموزش عالی با تحول دیجیتال از جمله هوش مصنوعی و گردآوری داده نکته بسیار مهمی است که باید در این دوره درنظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه ایده‌های بزرگ و چگونگی توسعه نگاه اصلی تحول نظام است، اظهار کرد: دوره آموزش از طریق جزوه و کتاب تمام شده است و کلاس‌های درس بخشی از تشکل‌ها هستند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه تعاملات کارگروهی برای حل مسئله ضرورت دارد، ادامه داد: دیگر باید با روش سنتی خداحافظی کنیم، زیرا این روش‌ها در تحولات تغییر کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: حل مسئله فردی دیگر جوابگو نیست و کارگروهی در آموزش و حل مسئله باید مهم تلقی شود و این اتفاق با افزایش مهارت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: افزایش مهارت با وجود آزمایشگاه‌ها انجام نمی‌شود، بلکه با حل مسئله انجام می‌پذیرد.

دکتر طهرانچی افزود: کارآفرینی از دیگر مباحث مورد اهمیت است، زیرا رشته های فنی‌ و حرفه‌ای با آموزش مهارت به دانشجویان، ۱۲ درصد اشتغال ایجاد کرده است؛ بنابراین مهارت صرف مهم نیست؛ کارآفرینی جواب می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: رویداد ملی مشق امید همان مشق کلاسی است و مشق حل مسئله محسوب می‌شود. در واقع باید نگاه ویژه‌ای به نهادهای دانشجویی داشته باشیم.

وی ادامه داد: هسته نهادهای دانشجویی باید در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و این سیستم به صورت انفرادی ممکن نیست. دانشگاه‌ها باید از عرضه‌گرایی به سمت حل مسئله پیش بروند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه برای آموزش تنها سمع کافی نیست، اظهار کرد: باید به دنبال ابصاری باشیم که توان درک نیازها و شناخت عمیق پدیدها در آن وجود داشته باشد. ابصار در زیست‌بوم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: لازمه حل مسئله، فهمیدن پیچیدگی است و در دومین رویداد ملی مشق امید شعار ما پرهیز از ساده‌انگاری در فهم و حل مسائل است.

وی ادامه داد: برای آموزش عالی و حل مسائل درک عمیق لازم داریم تا بتوانیم مناسبات عالم را درک کنیم. اگر می‌خواهیم به این درک عمیق برسیم، باید خدا را در محاسبات خود قرار دهیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه بسیج دانشجویی با ۹۰۰ گروه فعال در این عرصه وارد شدند، اضافه کرد: دیگر تشکل‌ها از جمله تشکل‌های اسلامی و استادی در این رویداد شرکت کردند و دانشگاهی که مشق امید را تمرین نکند، امیدبخش نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سیستم نظام جدید دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: کلاس‌های دانشگاه‌ها در نظام جدید از کلاس‌محوری به حل مسئله تبدیل شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته