دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک مسئول در معاونت علمی ریاست جمهوری تشریح کرد؛

سه دلیلی که صنایع نوآوری نمی‌کنند

سه دلیلی که صنایع نوآوری نمی‌کنند
سرپرست دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: موضوعات عدم‌رقابت، انحصار و تحریم موجب شده تا صنایع در بخش غیرنظامی به سمت نوآوری حرکت نکنند. در شرکت‌های نظامی یارانه‌ و درآمد سهل‌الوصل وجود ندارد.
کد خبر : 875614

مهدی کرامتی، سرپرست دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد‌: مهیا‌کردن فضای کار برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان موضوعی مهم است. حتی در فضای اقتصاد دولتی اگر بتوان رانت‌ها را حذف کنیم این شرکت‌ها ترغیب می‌شوند که به سمت سودآوری حرکت کنند که نیازمند کار با شرکت‌های دانش‌بنیان است.

کرامتی گفت: شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان کار بررسی مصوبات و قوانین برای توسعه فضای کار و حضور دانش‌بنیان‌ها را برعهده دارد. از این نظر به یک معنا متولی واحد به وجود آمده است. 

خصوصی‌ترشدن اقتصاد استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش خواهد یافت

صنایع

وی افزود:‌هر چه اقتصاد به سمت خصوصی‌شدن بیشتر بیش برود استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش خواهد یافت. اکنون درصد بالایی از بخش نظامی کشور دولتی است، اما نسبت به بخش غیرنظامی دانش‌بنیان‌تر است. شرکت‌های نظامی در مقایسه با شرکت‌های غیرنظامی از نظر استفاده از دانش و فناوری دانش‌بنیان‌ها یک سر و گردن بالاتر هستند.

کرامتی عنوان کرد: عدم‌رقابت، انحصار و تحریم از جمله موضوعاتی است که موجب شده تا صنایع در بخش غیرنظامی به سمت نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های روز حرکت نکنند. در شرکت‌های نظامی یارانه‌ای وجود ندارد و درآمد سهل‌الوصل وجود ندارد که موجب افزایش استفاده از فناوری در این بخش‌ها شده است.

برخی شرکت‌های دانش‌بنیان از فضای تحریم برای رشد خود استفاده کرده‌اند

سرپرست دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه اگرچه تحریم مشکلات زیادی را برای بسیاری از بخش‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر به وجود آورده است، اما شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند از این فضا استفاده کنند، افزود: صنعت به واسطه تحریم مشکلاتی در تامین قطعات و تجهیزات داشته است و ناخودآگاه وقتی نمی‌توانست از خارج این ضررویات را تامین کند به فکر استفاده از داخل افتاد و این به آن معنا بوده است که از افراد صاحب دانش استفاده شود. به تدریج صنایع به سمت دانش‌بنیان‌ها حرکت کردند و این مسئله طبق درک شهودی باعث شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری برای نیاز‌های صنایع شکل بگیرند.

کرامتی درباره بحث متولی واحد برای ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: بحث متولی واحد برای ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان در قانون جهش شرکت‌های دانش‌بنیان که سال ۱۴۰۱ مصوب شد پیش‌بینی شده است در این سال شورایی با عنوان شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در ماده ۸ آئین‌نامه این قانون پیش‌بینی شده است که شو را که نمایندگان چندین وزارتخانه در آن عضو بوده و دبیرخانه آن نیز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است این وظیفه را برعهده دارد.

باید همه وزارتخانه‌ها بازار محصولات و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان باشند

صنایع

وی افزود: این شورا کار بررسی مصوبات و قوانین برای توسعه فضای کار و حضور دانش‌بنیان‌ها را برعهده دارد. از این نظر به یک معنا متولی واحد به وجود آمده است. از نظر بازار برای محصولات یا دانش شرکت‌های دانش‌بنیان باید همه وزارتخانه‌ها بازار محصولات و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان باشند و از آن‌ها خرید کنند.

سرپرست دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: به لحاظ سیاستگذاری و هماهنگی متولی معین شده، اما به لحاظ پراکندگی بازار نیاز به عزم عمومی وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب