دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

کلید توسعه صنعتی در تولیدات بار اول دانش‌بنیان‌ها

کلید توسعه صنعتی در تولیدات بار اول دانش‌بنیان‌ها
عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: یکی از اقدامات خوبی که مجلس در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است. استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و کلید توسعه به‌ویژه توسعه صنعتی در تولیدات بار اول شرکت‌های دانش‌بنیان است.
کد خبر : 888924

حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: تولید این محصولات به دلیل فناوری پیشرفته به کار رفته در آن‌ها ریسک بالایی دارد و قطعا شرکت‌های دانش‌بنیان که عمدتا تشکیل شده از جوانان ما هستند، نمی‌توانند با اتکا به سرمایه خود اقدام به تولید این تجهیزات کنند.

حسین‌زاده گفت: به همین دلیل هم هست که قانون مجلس زیر ساخت لازم برای حمایت از تولیدات باراولی این شرکت‌ها را فراهم کرده تا آن‌ها بتوانند اقدام به تولید کرده و تولیدات خود را به ارگان‌های دولتی معرفی کنند.

کلید توسعه صنعتی

ضرورت اعطای تسهیلات لازم به تولیدات بار اول دانش‌بنیان‌ها

وی با اشاره به اهمیت تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان توسط مجلس به ضرورت اعطای تسهیلات لازم به تولیدات بار اول این شرکت‌ها پرداخت و گفت: اعطای تسهیلات لازم برای این تولیدات منجر به رشد صنعت می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که مجلس در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است. استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در بحث توسعه صنعتی با استفاده از تولیدات بار اول شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی گفت: صنایع بزرگ کشور عمدتا نیازمند تولیدات راهبردی گلوگاهی هستند که از سطح فناوری بالایی برخوردار باشند. اکنون این تجهیزات به طور عمده از کشور‌های توسعه یافته وارد می‌شوند. تولید این محصولات در داخل کشور نیاز به فناوری بالایی دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توان و ظرفیت تولید آن‌ها را دارند.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان جدی گرفته نمی‌شود

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه آنچنان که باید و شاید حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان جدی گرفته نمی‌شود و آن اثر خاص خودش که مورد انتظار مجلس بود تاکنون محقق نشده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اغلب وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از استفاده از تجهیزات راهبردی گلوگاهی تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب تولیدات بار اول حمایت و استقبال کرده‌اند و حتی بعد از اعلام شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب این موضوع بیشتر از قبل مد نظر دستگاه‌های دولتی قرار گرفته است.

استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای بهره‌وری از مخازن نفتی

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: پیشران این موضوع نیز وزارت نفت است. وزارت نفت در راستای توسعه‌ی تجهیزات خود و افزایش بهره‌وری از مخازن نفتی ایران که در نیمه دوم عمرشان قرار دارند تجهیزات تولیدی بار اولی شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد استفاده قرار داده است.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد:، اما استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات تولیدی آن‌ها باید بیشتر مد نظر قرار بگیرد. هم اکنون کشور‌های پیشرفته دنیا نه تنها از قابلیت‌های این شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند، بلکه به استفاده از هوش مصنوعی هم رسیده‌اند.

کلید توسعه صنعتی

حسین‌زاده ادامه داد: پیش‌بینی شده که سال ۲۰۳۲ بیش از ۵۰ درصد کار‌ها توسط هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مدت که از تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان گذشته کار خود را به‌درستی انجام داده و ظرفیت‌هایی که در این حوزه فعال شده بی‌سابقه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته