دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو 2 درصد دانشمندان برتر دنیا در گفت‌وگو با آنا:

استخراج مقاله از طرح‌های پژوهشی باید در دستور کار قرار گیرد

استخراج مقاله از طرح‌های پژوهشی باید در دستور کار قرار گیرد
عضو 2 درصد دانشمندان برتر دنیا گفت: برخی از مقالات علاوه‌بر اینکه اعتبار بالایی ندارند، از کاربرد ویژه‌ای در جامعه برخوردار نیستند، اما اگر متقاضی از طرح‌های پژوهشی خود مقاله استخراج کند، اقدام مفیدی نیز انجام می‌دهد.
کد خبر : 875147

مهدی بیگدلی، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته مهندسی برق از دانشگاه علوم تحقیقات و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، درباره تغییر آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی با توجه به تأکیدات رهبری در این زمینه به خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این آیین‌نامه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده است و همه دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

عضو 2 درصد دانشمندان برتر دنیا با بیان اینکه کاربرگ‌های ارتقای اعضای هیئت‌علمی از چهار ماده تنظیم شده است، اظهار کرد: این مواد شامل ماده فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی می‌شود که متقاضی باید از تمام این مواد حداقل امتیاز‌هایی را کسب کند تا به مرتبه بالاتر ارتقا پیدا کند.

به گفته وی، مواد مختلف آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی از جمله ماده فرهنگی، آموزشی و اجرایی تقریباً به مدت۲۰ سال ثابت مانده و تغییرات عمده‌ای در آن ایجاد نشده است؛ از این رو باید تغییرات عمده‌ای در بند پژوهشی اعمال شود.

بیگدلی با بیان اینکه ضروری است ارائه مقالات بین‌المللی با اعتبار بالا در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: در خصوص پررنگ‌سازی اسم دانشگاه باید مقالات بین‌المللی با اعتبار بالا وجود داشته باشد. مقالات بین‌المللی در چهار دسته کیو ۱، کیو ۲، کیو ۳ و کیو ۴ رتبه‌بندی می‌شود، از این رو مسئولان باید برای متقاضی یک حداقلی در نظر بگیرند. برای مثال، فردی که برای دانشیاری اقدام می‌کند، حداقل باید دو مقاله کیو ۲ و برای استادی سه مقاله کیو ۱ داشته باشد؛ اما در حال حاضر این حداقل وجود ندارد.

ارائه مقاله معتبر همراه با طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی منجر به ارتقای اساتید می‌شود

فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته مهندسی برق از دانشگاه علوم تحقیقات یادآور شد: اگر متقاضیان در کنار ارائه مقالات با اعتبار بالا، طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی نیز داشته باشند، می‌توانند سودمند عمل کنند، زیرا یک منبع درآمد برای دانشگاه به‌شمار می‌آید.

عضو 2 درصد دانشمندان برتر دنیا با اشاره به موضوع فاصله گرفتن از مقاله، اضافه کرد: برخی از مقالات علاوه‌بر اینکه اعتبار بالایی ندارند، از کاربرد ویژه‌ای در جامعه برخوردار نیستند؛ اما اگر متقاضی از طرح‌های پژوهشی خود مقاله استخراج کند، اقدام مفیدی نیز انجام می‌دهد.

بیگدلی اضافه کرد: این موضوع که مقاله به‌طور کامل حذف شود، اقدام درستی نیست، زیرا مقاله سطح سواد و آگاهی متقاضی را ارتقا می‌دهد و در کنار آن نام دانشگاه را پررنگ‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته