جذب دانشآموختگان در مراکز تحقیقاتی مشوّق خوبی برای احیای رشته فیزیک است
خبرگزاری علم و فناوری آنا - حسین بوذری؛ فیزیک یکی از رشتههای بسیار مهم و حیاتی در دانشگاهها به شمار میرود؛ البته متأسفانه جایگاه این رشته هنوز در مدارس و مراکز آموزش عالی کشور به خوبی شناخته نشده، در حالی که فیزیک علم زندگی و حیات است و اغلب هر چیزی که در اطراف خود مشاهده میکنیم، اصولاً به فیزیک مربوط میشود.
جهان در بزرگترین مقیاس تا ریزترین آن به فیزیک ارتباط دارد، فیزیک به دو دنیای بزرگ و کوچک تقسیمبندی میشود و دنیای بزرگ شامل خودرو، موشک و هواپیما بوده و دنیای کوچک فیزیک هم اتمها هستند.
از سویی فیزیک هستهای در مقایسه با دو مورد بالا بسیار اهمیت دارد و وقتی به اهمیت آن بیشتر پی میبریم که بدانیم انرژی هستهای هم از فیزیک هستهای اقتباس میگیرد، بنابراین نمیتوان از فیزیک هستهای به سادگی گذشت؛ بنابراین فیزیک یک رشته پایه و مهم در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به حساب میآید و نمیتوان این رشته علوم پایه را به این سادگی حذف کرد.
دلیل استقبال کم از رشته فیزیک چیست؟
علیرضا خلیلی گلمانخانه دانشیار گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، عضو هیئت علمی این دانشگاه و دانشمند دو درصد جهان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه استقبال از رشته فیزیک بهخصوص در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی عدم گرایش برخی دانشجویان به رشته فیزیک درآمد پایین این رشته است، به طوری که دانشجویان علاقهای به تحصیل در این رشته ندارند و اغلب دوست دارند در رشتههای پزشکی و مهندسی که دارای آینده و فرصتهای شغلی متعدد است تحصیل کنند.
وی اضافه کرد: معتقدم باید رشته فیزیک در دانشگاه آزاد اسلامی مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد و دانشگاهها بهجای حذف دنبال بازآفرینی و بازطراحی این رشته باشند.
دانشیار گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه درباره احیای رشته فیزیک متناسب با اوضاع کنونی علمی جهان و پیشرفت هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی میتواند به توسعه علم فیزیک کمک کند، اما در مورد احیا علوم پایه باید به اهمیت علوم پایه در توسعه سایر علوم کاربردی توسط مسئولان توجه بیشتری شود.
خلیلی گلمانخانه عنوان کرد: اکنون این سؤال مطرح بوده که علم فیزیک به ما در جهانبینی و تکنولوژی کمک کرده است؛ همچنین باید به این توجه کنیم فیزیک قوانین طبیعت را معرفی میکند که برای همه یکسان است و با گذشت زمان و مکان تغییر نمیکند.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به استقبال کم از رشته فیزیک در دانشگاهها آیا نیازمند تغییر آییننامه درس فیزیک در دانشگاهها نیستیم؟ بیان کرد: به نظر من مشکلی در آییننامهها نیست، بلکه باید در دوران مدرسه با تدریس مفهومی، ریاضی و فیزیک را به دانشآموزان درست معرفی کنیم.
بررسی شرایط آینده شغلی رشته فیزیک
دانشیار گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در ادامه توضیح داد: همچنین با اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان میتوان در جذب آنها در مرکز تحقیقاتی برنامهریزی داشت، چراکه دانشجویان مستعد بسیاری هستند که میتوانند در مراکز تحقیقاتی به کار گرفته شوند و تجربیات تئوری خود را بهصورت عملی به جامعه منتقل کنند.
خلیلی گلمانخانه با بررسی شرایط آینده شغلی رشته فیزیک هم بیان کرد: البته آینده شغلی فارغالتحصیلان رشته فیزیک برخلاف دیدگاهها بد نیست، اما قطعاً میتواند بهتر از این باشد، به شرطی که مسئولان دولتی و دانشگاهی این رشته را دریابند و با بازطراحی آن در برخی واحدهای دانشگاهی، آن را احیا کنند.
وی یادآور شد: دروس پایه از قبیل ریاضی، شیمی و فیزیک سرچشمه سایر علوم هستند، چراکه در حقیقت علوم پایه، علوم مهندسی و پزشکی را تقویت میکنند، بنابراین حذف آنها مفید نخواهد بود و این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی منطقی به نظر نمیرسد.
دانشیار گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با بیان اینکه فیزیک یک علم سخت و با درآمد اندک است، ادامه داد: بههمین دلیل است که دانشجویان رغبت نمیکنند در رشته فیزیک تحصیل کنند، چراکه دشواری مسائل تئوری از یک سو و بازارکار کم از سوی دیگر موجب شده تا این رشته زیاد بین جوانان شناخته شده نباشد.
خلیلی گلمانخانه تأکید کرد: معتقدم باید کسانی رشته فیزیک بخوانند که عاشق این علم باشند، درغیراینصورت این علم به حال خودشان و جامعه ثمری نخواهد داشت.
انتهای پیام/