دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1402 - 21:34

فرانسه به پرتاب ماهواره نور ۳ واکنش نشان داد

فرانسه به پرتاب ماهواره نور ۳ واکنش نشان داد
وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای به موفقیت هفته گذشته ایران مبنی بر قرار دادن ماهواره تصویربرداری نور ۳ در مدار زمین واکنش نشان داد.
کد خبر : 871678

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت خارجه فرانسه امروز پنجشنبه در حساب ایکس خود پرتاب ماهواره نور ۳ را عامل پیشرفت نگران کننده ایران در برنامه‌های موشک‌های بالستیک دانست.

این وزارتخانه همچنین مدعی شد که پرتاب این ماهواره با قطعنامه شورای امنیت مطابقت ندارد و آن را محکوم کرد.

ماهواره نور ۳ که یک ماهواره‌ سنجشی و شناسایی است هفته گذشته با سرعت ۷.۶ کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

این در حالی است که پیش از فرانسه، انگلیس هم بیانیه مداخله جویانه‌ای را در خصوص پرتاب این ماهواره از سوی ایران، منتشر کرده بود.

در این بیانیه که روز سه‌شنبه در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، آمده است: ایران در ۲۷ سپتامبر، پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور ۳ را با استفاده از ماهواره بر قاصد اعلام کرد که از فناوری ضروری برای توسعه سامانه موشکی بالستیک دوربرد استفاده می‌کند، اعلام کرد.

این بیانیه افزود: ایران به‌رغم درخواست های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه موشکی بالستیک خود این اقدام را انجام داده است. اقدامات ایران نادیده گرفتن محدودیت‌های بین‌المللی را ثابت و تهدید جدی این کشور برای امنیت جهانی را برجسته می‌کند.

وزارت امور خارجه انگلیس با تکرار ادعاها علیه برنامه موشکی و هسته‌ای ایران، مدعی شد که این کشور در کنار شرکای خود، «به انجام هر گام دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و مسئول دانستن این کشور برای فعالیت‌های بدخواهانه‌اش در سراسر جهان متعهد است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته