دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1402 - 15:19

انگلیس با یک هفته تأخیر به پرتاب ماهواره نور ۳ واکنش نشان داد

انگلیس با یک هفته تأخیر به پرتاب ماهواره نور ۳ واکنش نشان داد
وزارت خارجه انگلیس با گذشت یک هفته از پرتاب ماهواره نور ۳ به مدار زمین، ایران را به تهدید امنیت جهانی و بی‌اعتنایی به محدودیت‌های بین‌المللی متهم کرد.
کد خبر : 871479

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت خارجه انگلیس با تأخیری یک هفته‌ای به پرتاب ماهواره نور-۳ که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدار زمین فرستاده شد، واکنش نشان داد.

این وزارتخانه مدعی شد که اقدام اخیر ایران نقض مستقیم درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل درباره توقف برنامه موشک‌های بالستیک ایران است و شاهدی بر بی‌اعتنایی ایران به محدودیت‌های بین‌المللی تلقی‌می شود و نشانه بارزی از وخامت تهدیدی است که این کشور متوجه امنیت جهانی می‌کند. 

وزارت خارجه انگلیس در ادامه این ادعا می‌افزاید: انگلیس در همراهی با شرکایش، همچنان متعهد به استفاده از تدابیر دیپلماتیک برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی است و علاوه بر آن، لندن مصمم است که دولت ایران را به مسئولیت‌پذیری در قبال فعالیت‌های مخربش در سراسر جهان، وادار کند.

در ادامه این بیانیه مداخله‌جویانه، وزارت خارجه انگلیس می‌گوید کاربری دوگانه فناوری به‌کار‌رفته در سامانه پرتابگر قاصد به نگرانی دولت لندن دامن می‌زند و اگرچه ایران بر صلح‌آمیز بودن نیت خود پافشاری می‌کند، استفاده از فناوری مشابه در توسعه موشک‌های بالستیک، مایه دغدغه جامعه بین‌الملل است.

سومین ماهواره بومی نیروی هوافضای پاسداران انقلاب اسلامی با نام نور ۳ پنجم مهرماه توسط ماهواره‌بر ترکیبی سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

ماهواره نور۳ که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

این ماهواره و ماهواره‌بر هر دو در سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این نیز ماهواره‌های نور ۱ و نور ۲ را توسط ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته