کاهش نیازهای ارزی صنعت با تولید محصولات فناورانه
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، چندی پیش بخشنامه وزارت صمت درباره ارز واردات قطعات خودرو، خبرساز شد. در این بخشنامه آمده که خودروسازان ارز مورد نیاز واردات قطعات را از محل صادرات خود یا دیگران تأمین کنند.در این میان برخی معتقدند تصمیم جدید دولت تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده تولید خواهد گذاشت. تاثیر روانی این اتفاق را نیز بر بازار نیز به سرعت مشاهده شد و قیمت خودروی دست دوم، تا حدی افزایش یافت.
بدیهی است با اجرای گسترده این بخشنامه نرخها افزایشی نجومی داشته و بازار خودرو دچار شوک قیمتی خواهد شد. هنوز دولت از برنامههای خود برای جلوگیری از این تورم قابل پیشبینی صحبتی نکرده، اما باید دید در ادامه چه راهکاری را در پیش خواهد گرفت.
بنا بر نظر کارشناسان، یکی از برنامههای چارهساز، توجه به توسعه تولید داخل و بهرهگیری از توان دانشبنیانها در تولید است. زمانی که تولید فناورانه وارد صنعت شود، دیگر نیازی به تامین قطعات از خارج از کشور نیست و از حجم ارز مورد نیاز نیز کاسته خواهد شد.
دولت از قیمتگذاری دستوری کنارهگیری کند
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعهسازان خودرو در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آنا، ابتدا به بخشنامه جدید وزارت صمت اشاره کرد و گفت: دولت اعلام کرده زین پس خودروسازان قطعات وارداتی خود را با ارزهای صادراتی تامین کنند. برخی معتقدند این کار صحیح نبوده و بازار را درگیر گرانی خواهد کرد. اما به نظر من، بهترین کار دولت برای ایجاد ثبات در بازار، خروج از سیاستگذاریهای دستوری و دوری از دخالت است. تولیدکنندگان حتی خواهان اختصاص ارز نیمایی نبوده و خود به تنهایی میتوانند ارز مورد نیاز فعالیتهای خود را تهیه کنند. اما نباید در ادامه بانک مرکزی یا سایر نهادها، وارد کار شده و صنعتگران را مورد بازخواست قرار دهند که منشا ارزها از کجاست.
وی ادامه داد: دولت نباید نه در بحث تامین ارز و نه قیمتگذاری وارد میدان شود. در این صورت هم میزان تیراژ تولید افزایش خواهد یافت و هم قیمت و کیفیت متعادل خواهد شد. این مسئله، راهکاری جدی و ضروری برای جلوگیری از شوک رشد قیمت در بازار و رفع کمبودهای تولید است. چندی پیش نیز وزیر صمت اعلام کرده بود که نباید دولت در بحث قیمتگذاری خودرو دخالت کند. سخنگوی دولت نیز عنوان کرده صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واگذار شود. این رویکردها نشان میدهد در بدنه دولت، اهمیت پررنگ شدن بخش خصوصی در صنعت خودرو دیده شده، تنها باید این راهکارها اجرایی شود.
درهای بسته به روی فناوری باز شود
نجفیمنش در ادامه صحبتهای خود به اهمیت واردات خودرو برای پاسخ به نیاز بازار اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان و صنعتگران مشکلی با واردات خودرو ندارند. حتی معتقدند باید خودروی نو وارد کشور شود تا قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار، کمی کاهش یابد. اما ایراد اساسی اینجاست که تولید داخل مورد نقد جدی قرار میگیرد تا مجوز واردات خودرو صادر شود. واردات با تولید منافاتی نداشته و باید هر یک به طور جداگانه بررسی شوند.
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر توانایی داخل برای تولید محصولات و قطعات با کیفیت افزایش یافته است. در بخش تولید و تامین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع، به طور جد میتوان از ظرفیت بخش دانشبنیان و فعالان در این عرصه بهره گرفت. پتانسیل زیادی در حوزه دانشبنیان و تولید فناورانه وجود دارد، اما به دلیل کنترل شدن قیمتها توسط دولت، صنعتگران نمیتوانند از ظرفیتهای این بخش استفاده کنند. به دلیل قیمتگذاری دستوری، شرایط برای بهبود، ارتقا فنی قطعات و وارد کردن علم صنعت دانشبنیان وجود ندارد. اگر دولت از این بحث خارج شود، از نظر قیمت و هم کیفیت، محصولات ارتقا خواهند یافت و هم صنعتگران و هم مردم از نتیجه راضی خواهند بود.
درمان دردهای صنعت با ورود دانشبنیان ها پیدا می شود
در زمانی که قیمت خودرو افت تقریبی داشته و از حباب بازار تا حدی کاسته شده، دولت جراحیهای جدید خود را مجدد در پیش گرفته و وزیر تازهنفس صمت، از هیچ تلاشی در اینباره دریغ نمیکند. اما باید درمانی برای التهابات و تنشهای قابل پیشبینی نیز داشته باشیم. اگر بخش دانشبنیان میتواند کلیدی برای بخشی از درهای بسته باشد، باید زمینه را برای بلوغ، شکوفایی و حضور این بخش در صنعت و تولید فراهم کنیم. در غیر این صورت، وضعیت اقتصاد و صنعت کشور بیش از امروز در گرداب مشکلات فرو خواهد رفت و بیشترین فشار آن بر مردم به عنوان مهمترین بخش مصرفکننده، حاکم میشود.
انتهای پیام/