دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نوزدهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد کرمانشاه مطرح شد؛

از صدور مجوز دومین سرای نوآوری تا فعالیت ۲ هزار هسته فناور در واحد کرمانشاه

از صدور مجوز دومین سرای نوآوری تا فعالیت ۲ هزار هسته فناور در واحد کرمانشاه
مسئولان در نوزدهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه از صدور مجوز دومین سرای نوآوری و فعالیت ۲ هزار هسته فناور در این دانشگاه خبر دادند.
کد خبر : 863814

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوزدهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با حضور محمد قربانی گلشن‌آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، قباد بهزادی‌پور مدیرکل سرا‌های نوآوری، اداره‌کل کارآفرینی و مراکز رشد، افشین غنی‌زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، حجت‌الاسلام امین معظمی گودرزی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، حجت‌الاسلام وحید احمدی، علیرضا رضایی رئیس بازرسی منطقه پنج، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و رازی و سایر اعضا به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در محل سالن جلسات دانشکده علوم پزشکی این دانشگاه برگزار شد.

نماینده رئیس دانشگاه در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با تأکید بر استفاده از مزیت مجاورت استان کرمانشاه با کشور عراق اظهار کرد: حجم قابل توجهی از صادرات ایران از گذرگاه‌های مرزی کرمانشاه به عراق، صورت می‌گیرد، ما چه نقشی داریم و در این مبادلات عظیم خدمات و کالا، چه نقشی می‌توانیم و می‌باید اجرا کنیم و آیا این مبادلات نیاز به نوآوری و فناوری ندارد؟ در شرق عراق علاقه‌مندان زیادی برای کسب تخصص‌های مهارتی متنوع و متعدد مانند مکانیکی، جوشکاری، آشپزی و ... هستند، حال در این زمینه چه کردیم و چه می‌توانیم بکنیم؟

قربانی گلشن‌آباد اضافه کرد: هرم هیئت علمی استان کرمانشاه با اقدامات جهادی متحول شده و باید این تحول‌آفرینی امتداد پیدا کرده و طی یک سال آینده در ارتقای هرم هیئت علمی موفق عمل کنیم. ظرفیت بی‌بدیل «دستیاران آموزشی» و «اعضای هیئت علمی وابسته» قطعاً تحول‌آفرین خواهد بود.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به این نکته نیز اشاره کرد که باید در برنامه‌ریزی، اقتضائات محیط را ملاحظه کرد، می‌شود و می‌توان متکی بر آمایش اقتصادی و اجتماعی و مبتنی بر مزیت‌های فاخر استان کرمانشاه و نیز دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، مأموریتی محلی و ملی فراتر از یک نظام بودجه‌ریزی متعارف در نظر گرفت و دانشگاه را به صورت عینی در خدمت تام و تمام جامعه درآورد.

وی تشریح کرد: در معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه کاملاً در خدمت نظام مأموریت‌گرایی هستیم و سایر بخش‌ها و ارکان دانشگاه هم کمک کار هستند.

مدیرکل سرا‌های نوآوری، اداره کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی هم بیان کرد: در سه سال گذشته در حوزه فناوری اتفاقات خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی روی داده، ازجمله اینکه ۵۷ سرای نوآوری در کشور ایجاد شده که در آینده نزدیک مجوز دومین سرای نوآوری واحد کرمانشاه نیز صادر خواهد شد.

قباد بهزادی‌پور اضافه کرد: در سه سال گذشته ۳۰۰ شرکت در دانشگاه آزاد داشتیم و امروز ۲ هزار هسته فناور در این دانشگاه فعال است و یک‌هزار و ۸۰۰ محصول تولیدی داریم.

وی در ادامه توضیح داد: سال ۱۴۰۱ رویداد عصر امید را در کشور با ۳ هزار استارت‌آپ و شرکت برگزار کردیم و معاونت علمی حمایت خوبی از دانشگاه می‌کند، در منطقه برای کار‌های اقتصادی واحد‌ها نیز پیوست فناوری صادر می‌کنیم و آنها را به سمت و سوی درآمدزایی با تکیه بر دانش روز هدایت می‌کنیم تا مطالعات و فعالیت‌هایشان چه دانشجو یا استادان هدفمند باشد.

مدیرکل سرا‌های نوآوری، اداره کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: بنابراین برای کار‌های اقتصادی پیوست فناوری صادر می‌کنیم، کرمانشاه نیز کار خود را در این مسیر آغاز کرده و با ۳۴ میلیارد تومان که هدف‌گذاری برای فعالیت‌های غیرشهریه‌ای کرده و قطعاً از طریق صندوق دانشگاه آنها را حمایت می‌کنیم.

تحصیل ۱۷ هزار دانشجو در ۳۰۰ رشته تحصیلی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هم گفت: دو نکته کلیدی در زندگی و گزینش‌ها، انتخاب‌ها و معاشرت‌ها تأثیر دارد که این دو نکته شامل بینش‌ها و گرایش‌هاست و در آیه سی‌ام سوره فصلت آمده، کسانی که بینش درست دارند و هستی را آنچنان که هست می‌شناسند، محور اصلی هستی یعنی خداوند را تکیه‌گاه شناخته و در مسیر آن قرار می‌گیرند، گرایش‌های آنها طوری تنظیم می‌شود که از این مسیر غافل و منحرف نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام امین معظمی گودرزی متذکر شد: باید بینش و گرایش‌های درستی داشته باشیم و مسیر حق و صراط مستقیم را با کمال توانایی و شایستگی طی کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هم ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه در سال گذشته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال‌های آینده اظهار کرد: در استان کرمانشاه با محور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه چهار واحد و پنج مرکز فعال وجود دارد که از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستند و درحال حاضر نزدیک به ۱۷ هزار دانشجوی فعال در ۳۰۰ رشته تحصیلی در مقاطع مختلف شاغل به تحصیل هستند و از وجود ۳۹۴ عضو هیئت علمی تمام‌وقت، ۵۷۵ عضو هیئت علمی حق‌التدریس و ۴۲۴ کارمند بهره‌مند هستیم که با هدف‌گذاری دقیق سعی در کاهش استادان حق‌التدریس با استفاده از توانایی‌های دانشجویان دکتری به‌عنوان دستیار آموزش داریم.

افشین غنی‌زاده افزود: سال گذشته ۹۳ درصد به درآمد شهریه متکی بودیم که با برنامه‌ریزی صورت گرفته شده و همفکری و تعامل جمعی در سال آینده این وابستگی را به ۸۷ درصد کاهش خواهیم داد و درآمد غیرشهریه‌ای ما در سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان بوده که این درآمد از طریق فعالیت‌های پژوهشی، برگزاری دوره‌ها، قرارداد با دستگاه‌های دولتی و خصوصی کسب شده که سال آینده این درآمد را به ۳۴ میلیارد تومان افزایش می‌دهیم.

وی اضافه کرد: یعنی در کل بیش از دو برابر افزایش که این مسئله بدون آمار دانشجویان بین‌الملل که در سال‌های گذشته تأثیر مستقیمی در درآمد غیرشهریه‌ای ما داشت محقق می‌شود و نکته مهم دیگر اینکه با برنامه‌ریزی مدون و همفکری تلاش می‌کنیم میانگین جذب دانشجوی جدید دو ترم را تا هشت درصد افزایش دهیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه توضیح داد:هزینه‌های استان کرمانشاه با توجه به افزایش حقوق‌ها با رشد مواجه شده، اما درآمدها‌ بیشتر رشد خواهد داشت و با سیاست‌های مختلف و اندیشیدن تدابیر صحیح بنا بر کم کردن هزینه‌ها داریم و سعی می‌کنیم با کاهش حق‌التدریسان، استفاده از دانشجویان مقطع دکترای تخصصی به‌عنوان دستیار آموزشی، ظرفیت بسیج دانشجویی و برنامه‌های مختلف را تا حد امکان هزینه‌ها را کاهش دهیم و این محقق خواهد شد.

از مهم‌ترین مصوبات جلسه نوزدهم هیئت امنای کرمانشاه می‌توان به تصویب بودجه پیش‌بینی شده سال مالی آتی، ساماندهی و فروش اموال مازاد واحد‌ها و مراکز استان و بررسی شرایط و ظرفیت‌های واحد‌ها و مراکز درباره ایجاد منابع مالی و در آمد‌های پایدار با تأکید بر هر واحد یک مأموریت اشاره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته