دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1402 - 12:13
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۱۳)؛

صعود ارزآوری بخش نفت و گاز با تولیدات فناورانه

صعود ارزآوری بخش نفت و گاز با تولیدات فناورانه
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: در بخش‌های بالادست و پائین‌دست صنعت نفت ظرفیت لازم برای جذب دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد وجود دارد و استفاده از آن‌ها می‌تواند ارزآوری مناسبی را برای کشور به همراه داشته باشد.
کد خبر : 862880

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد:دانش‌بنیان‌ها در همه رشته‌ها و بخش‌های اقتصادی شامل خدمات و صنعت جای خود را بازکرده‌اند و در همه جای دنیا نیز سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این بخش‌ها انجام شده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: دانش‌بنیانی‌شدن در صنعت نفت می‌تواند کشور را در این بخش به جلو حرکت دهد بنابراین در این مسیر باید به شرکت‌های فعال در این صنعت بهای لازم داده شود. بخش‌های بالادست و پائین‌دست صنعت نفت ظرفیت لازم را برای جذب دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد دارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند ارزآوری مناسبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

مزایای حضور دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد

تولیدات فناورانه

وی افزود: از مزایای حضور دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد ایجاد ارزش افزوده و بالابردن بهره‌وری است. البته نمی‌توان حد و مرزی هم برای بخش‌های اقتصادی در بحث دانش‌بنیان‌بودن تعیین کرد و به طور مثال گفت که رشته‌ای دانش‌بنیان و رشته دیگری نیست.

صالحی خاطرنشان کرد: تمامی بخش‌های اقتصادی می‌تواند با توجه به تحقیق و توسعه به سمت تکنولوژی‌های جدید و افزایش راندمان و بهره‌وری حرکت کند. به طور قطع تولید تمامی کالا‌ها و محصولات می‌تواند با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها به سمت راندمان بالاتر حرکت کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: بخش نفت و گاز کشور نیز از این قاعده مثتثنی نبوده و به دلیل موضوعاتی که کشور به واسطه تحریم با آن دست و پنجه نرم می‌کند این صنعت از متوسط شرایط کشور‌های دنیا عقب مانده و باید بتوان این عقب‌ماندگی را با استفاده از دانش، تحقیق و نوآوری حل کرد.

بخش‌های بالادست و پائین‌دست صنعت نفت ظرفیت لازم را برای جذب دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد دارند

تولیدات فناورانه

وی عنوان کرد: دانش‌بنیانی‌شدن در صنعت نفت می‌تواند کشور را در این بخش به جلو حرکت دهد بنابراین در این مسیر باید به شرکت‌های فعال در این صنعت بهای لازم داده شود. بخش‌های بالادست و پائین‌دست صنعت نفت ظرفیت لازم را برای جذب دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد دارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند ارزآوری مناسبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

نوآوری، ارزش افزوده تمامی بخش‌های مرتبط با نفت را افزایش می‌دهد

صالحی خاطرنشان کرد: بسیاری از بخش‌های پتروشیمی کشور اگر متکی به دانش و نوآوری شوند حرف‌های بیشتری در بازار صادراتی خواهند داشت. استفاده از روش‌های نوین، نوآوری‌ها و زنجیره نوآوری می‌تواند سهم مناسبی در افزایش درآمد‌های ارزی داشته باشند. اکنون بسیاری از کشور‌ها از ایران مواد اولیه پتروشیمی می‌گیرند و بر این اساس استفاده از نوآوری می‌تواند ارزش افزوده بیشتری را در تمامی بخش‌های مرتبط با نفت ایجاد کند.

سهم اندک ایران از بازار نفت وگاز به واسطه تحریم

تولیدات فناورانه

وی در زمینه وضعیت بخش‌های نفت وگاز کشور در زمینه دانش‌بنیانی‌شدن اظهار کرد: باید قبول کرد که بسیاری از زیرساخت‌های کشور مناسب نبوده و ایران در این حوزه‌ها به دلیل تحریم‌ها و ارتباط کم با دنیا نتوانسته سهم مناسبی از بازار داشته باشد. در حوزه نفت، پزشکی و بسیاری از بخش‌های دیگر حضور و حرکت در مسیر دانش‌بنیان‌شدن نیازمند بازار است. توجه به دانش‌بنیان‌ها و نوآوری‌ها با توجه به استراتژی‌های تعیین‌شده به توسعه بازار می‌انجامد و این کسب بازار است که منجر به آن می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌هایی که برای دانش‌بنیان‌ها انجام شده است جواب دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته